Saturday, September 29, 2007

Spanienvänner - ¿jugamos?

VAR ÄR BILDERNA TAGNA?
(alla pâ spanska fastlandet)
1
2

3

4

5

6


7


8

9

Rätta svar:
1) MADRID (Plaza Mayor)
2) GRANADA (kvarteret Albaicin, sett frân palatset La Alhambra)
3) SEGOVIA (romerska akvedukten)
4) ALMERIA (Mini Hollywood, mellan Almería och Guadix)
5) BARCELONA ("pepparkakshus" av Gaudí, vid en av ingângarna till Parc Güell)
6) CORDOBA (Mezquitan)
7) VALENCIA (L´Hemisferic och Operahuset bakom, bâda av Calatrava, ingâr i Vetenskapsparken i centrum)
8) MERIDA (Romerskt tempel för jaktgudinnan Diana)
9) SALAMANCA (Plaza Mayor)
Vinnare är Therese, som efter ett par ändringar faktiskt hade alla rätt!

20 comments:

Thérèse said...

1. Madrid
2. osäker men någon pueblo blanco i andalusien är min gissning
3. Segovia
4. Vet ej men där i östra andalusien i närheten av Almeria där Vesternfilmer spelats in
5. Barcelona tror jag kanske Valencia
6. Cordoba
7. Valencia
8. Merida
9. tror det är från Sevilla

Hur många rätt fick jag?

Nadia said...

1. Min favoritstad, Madrid så klart!
2. Ingen aning så jag drar till med en vild gissning, Malaga?
3. Segovia
5. Barcelona
6. Granada? Eller kanske Cordoba?
7. Är det inte ngnstans i Baskien?
Resten vet jag inte. Kul idé förresten!

Anna Malaga said...

Klicka gärna pâ bilderna för detaljer...

Thérèse said...

Nu när jag har tittat närmare ändrar jag mig om bild 2. Ganska säker på att det är Granada

Thomas & Jenny said...

Kul ide!!
Kunde inte så många men här kommer mina gissningar...

1.Madrid
5.Barcelona
6.Cordoba

/Jenny

Thérèse said...

Okey här kommer en ändring till , sista bilden är nog Plaza Mayor i Salamanca fast jag är osäker , har aldrig varit där

Pumita said...
This comment has been removed by the author.
Pumita said...

Hehe, det här var kul!
1. Plaza Mayor i Madrid
2. Ser ut som Granada men jag är inte säker.
3. Segovia
4. Ingen aning! Sorgligt sätt att avsluta sitt liv. :(
5. Mmmm, Barcelona
6. Min första tanke är moskén i Córdoba men minns bäst hur den ser ut inuti. Ja, jag säger det och struntar i att jag tänkte på Alhambra också.
7. Gissar på Bilbao eller är det nu var det där Guggenheim-museet ligger.
8. Såna här romerska pelare fanns det i Córdoba. Väldigt lik en bild jag själv har tagit men det är ju ingen garanti...
9. Ser ut som Plaza Mayor fast från andra hållet... kanske.

Anna Malaga said...

Tack för era svar! Fler gissningar?

Och var inte ledsen, Pumita, det var bara en skâdis...;-)

Unknown said...

Oj, är inte alls spanienkunnig. F'lât!

KARLAVAGNEN said...

1. Madrid *eller Madriiz: Plaza Mayor
2. Gissar på Granada (eller Gävle om det varit i Sverige)
3. Romerska akvedukten i Segovia
4. Vid Almeria finns någon sån däringa western by har jag för mig.
5. Huvudingången vid Park Guell i min favoritstad BARCEEELOOONA!!!!
6. Hmm
7. Science museum i Valencia
8. No Clue.
9. Plaza Nuevo i Sevilla? Inte säker...

Anna Malaga said...

Dossis - tu es perdonnée, mon amie ;-) (eller..?)

Karla - Gävle var ingen dum gissning pâ n 2

Lillie plein damour said...

Fusk! Jag hade inte ens tid att gissa!
;-) Fina bilder.

Anna Malaga said...

Lillie - Du fâr väl titta in lite oftare... 2:an är förresten Lerum frân en annorlunda vinkel.

Thérèse said...

Tyckte det här var så kul att jag gjorde en egen variant med Spanienbilder på min blogg. Kom dit och gissa

Erik Olsson said...

Bra med BildQviz! Gillar spansk arkitektur både rent historiskt och nutida.

Anonymous said...

Jag blir så sur....något i min dator strular så jag får inte upp en enda bild. Hur kul är det att gissa hur saker ser ut när man aldrig varit i Spanien?
Grrrrrrrr
Ska nog stänga ner och hoppas på att datorn vill visa bilder på din blogg när jag slår på igen.

Anna Malaga said...

Therese - har gissat nu och väntar pâ facit!

Erik - Visst är det kul! välkommen till min blogg!

Christina W - Du fâr väl komma hit och totta live ;-)

Anonymous said...

En sån kul grej! Synd att jag missade det bara, det är betydligt lättare när man ser svaren ;)
Missade 2:an samt 4:an. Var i Segovia i måndags förresten och akvedukten (samt katedralen) imponerar!

Pumita said...

Jag har snott idén och gjort en egen bildquiz, fast på länder och inte städer. :)