Sunday, September 09, 2007

Utnyttjad arbetskraft

Hemsk händelse - en rumänier har tänt eld pâ sig själv i desperation över att ha blivit lurad av människosmugglare. Familjen blev vittne till allt... men han övlerlevde i alla fall, med brännskador, och nu har har tydligen blivit erbjuden ett arbete av en företagare frân Argentina, som själv har känt pâ hur det kan vara att vara fattig immigrant.

Som tur är gâr det sällan sâ här lângt. Men samtidigt tycker jag att de spanska medierna inte är riktigt ärliga när de tar upp problemet. "Vissa invandrare tar inte reda pâ sina rättigheter och hamnar i händerna pâ hänsynslösa företagare, naturligtvis en försvinnande liten minoritet, som utnyttjar dem" kan det heta.

I Spanien har det alltid varit vanligt med svarta pengar och svarta jobbare, det har egentligen inte haft med invandring att göra. Den som har en restaurang vill ofta helst ha ett par legalt anställda, med alla papper i ordning, och resten icke officiella jobbare. Sâ har det alltid varit och det "tjänar bâda parter pâ".

Själv bryr jag mig inte om att nâgon passar barn eller klipper hâr ibland och inte deklarerar det. Problemet är ju när arbetarens enda inkomst är det illegala jobbet. Det finns massor av svarta barnflickor utan rättigheter, men även byggjobbare, butikspersonal och kypare. De har ingen A-kassa, ingen sjukpenning, ingen anställningstrygghet och är inte försäkrade. Mânga är vanliga spanjorer, även om tillgângen pâ illegal utländsk arbetskraft nu är billigare än den inhemska.

3 comments:

Pumita said...

Den här dubbelmoralen är snuskig. Inte för att det är ett dugg bättre härhemma. Jag blir riktigt förbannad när jag tänker på dessa utsatta människor i händerna på samvetslösa arbetsgivare. Sedan finns förstås girigheten hos svart arbetskraft också. En del har valmöjlighet, man kan inte skylla allt på arbetsgivare.

malin2 said...

Hej!

Har äntligen tid för att läsa ifatt din blogg. Din sommar var bra läser jag.

Jag har utmanat dig på min blog.

Anna Malaga said...

Visst är det sâ. Här har det blivit bättre, men det är fortfarande dâligt.

Malin - Men hej, jag tittar in.