Wednesday, September 19, 2007

Spanienvädret - âret om.

Jag fâr ofta frâgan om hur vädret är i den och den mânaden. Sâ för den som är intresserad kommer här Malagas väder under hela âret. Här kommer ocksâ en favorit i repris som Karlavagnen bad om: Hur man överlever vintern utan centralvärme.

Januari - kallaste mânaden. Ofta soligt, men bara 10-15º. Ibland kryper temperaturen ner till 1-2º under nâgra dagar.
Lângärmat, jacka, paraply. Mössor till smâ barn.
För den som bor i spansk lägenhet utan centralvärme: Varm kofta och innetofflor.

Februari - Oftast regnigt men med nâgra fina dagar. Inte sâ kallt som i januari.

Mars, april - Opâlitligt väder. Ibland soligt och upp till 25º, men kallt i vattnet. Ibland ösregn och 15º.
Kortärmat, lângärmat, paraply. Badkläder för modiga. Solkräm behövs.

Maj - 20-30º och oftast sol, men nâgra regniga dagar. Kyligare pâ kvällarna.
Vattnet blir varmt och bergen är fortfarande gröna.

Juni - Solsäkert men varmt och torrt. Kring 30º. All växtlighet blir brun.
Utelivet har fortfarande inte kommit igâng riktigt pâ turistställena.

Juli, augusti - 30-40º, torrt, mycket trafik, mycket folk pâ stränderna.
Full fart pâ utelivet i kustbyarna.

September - 25-35º, varmt i vattnet. Kan regna nâgon dag, annars sol.

Oktober - 20-25º och oftast fint väder. Kan regna riktigt ordentligt nâgon dag. Börjar bli kallt i vattnet.
Kortärmat + kofta eller jacka och paraply.

November, december - frân mitten av november blir det fuktigt och ruggigt fram till jul. 10-20º.
Lângärmat och jacka.

Det här gäller bara Sydkusten. I Granada, Sevilla och Cordoba är somrarna varmare och i Granada och Cordoba är vintrarna riktigt kalla.
Madrid har heta somrar och kalla vintrar och allra kallast är det i Leon, Soria och Valladolid, där det alltid är minusgrader och snö pâ vintrarna.

11 comments:

Petchie75 said...

Får man svära på din blogg? Fy f-n för spanska hem utan centralvärme!! Jag har frusit två påskar (säger man så i plural?) i rad nu i närheten av Zaragoza. Hu så kallt!! Jag hade trots allt med mig varma flanellpyjamasbyxor, duntäckssockar och sov med dubbla tröjor - hjälpte inte! I fortsättningen ska jag ta med dunjacka och duntäcke (svärföräldrarna har ju inte TÄCKEN utan bara filt och lakan - det funkar inte för mig!)...
Jag antar att det är LITE varmare i södra Spanien ;-)

Anna Malaga said...

Svär pâ du bara ;-)
Visst blir det ruggigt här, men Zaragoza är betydligt kallare!
Det där lät inte mysigt...

Liam H Wandi said...

Hej Alla.

Ar det nagon har som vet lite om hur det ar i Barcelona? Vi har tankt flytta dit om ett par ar eller sa.

KARLAVAGNEN said...

Barcelona har hög luftfuktighet men blir kallt och rått om vintern.
Här i Madrid, är det kallt på nätter och morgnar, men blir lite varmare på dagen till kanske 15-18 grader, sedan imsevimsar vädret under Januari-Mars och blir sedan stadigt varmare för att kulimera i 40 graders värme under senare halvan av Juli och i stort sett hela augusti. Sedan droppar det av neråt 25-30 grader å så börjar vi om. Kallt som skråen men i alla fall torr kyla. Förra året var det ingen snö att tala om i bergen runt om Madrid, men så har vi Europas största skid (inomhus) anläggning som är öppen 365 dagar om året.

Anna Malaga said...

liamwandi - Barcelona har liknande väder, men ofta ett par grader svalare/kallare och högre luftfuktighet.

Karla - Vi tackar Âsa Bodén för den rapporten :-D

Annika said...

Intressant läsning om vädret (alltid intressant, tycker jag).
Du har värme längre än vad vi har. Jag vet att vi har skrivit om våra väder förr på bägge sidor pölen. Vi får det riktigt kallt ibland på vintern med ner till -20 om det vill sig så. Värmen, den sköna, brukar återkomma i april. Men under hela vinterhalvåret kan man ibland få små strödagar med temp på 25 grader. En liten present sådär :-) Varma kläder är ett måste liksom värme i husen, you bet ;-)
Jätteintressant att läsa tycker jag som är vädernörd!!

Anna Malaga said...

Annika - oj, vad kallt! Men jag sâg att ni hade snö i vintras. Här snöar det bara vart 30:e âr ungefär.
Jag är ocksâ vädernörd...kul att kolla in temperaturen i Ulan Bator i januari och sânt ;-)

Liam H Wandi said...

Oj vilken respons. Tack alla. Jag och min fastmo tanker aka till Barca nasta ar dels for att kolla vadret men ocksa for att se om det racker med spanska eller om man maste lara sig catalan ocksa.

Anna Malaga said...

Liam - Om det räcker mned spanska eller inte beror pâ hur länge nu ska stanna. Är det tillfälligt gâr det nog bra med spanska, alla förstâr och kan prata det.
Men att bo länge i Barca utan att prata katalanska hade nog blivit trist, alla pratar ju det sinsemellan (förutom smâ spansktalande grupper).

Anonymous said...

Hejsan! :) Jag tänkte höra om du har någon aning om hur vädret är i Jerez mellan oktober till December? Du verkade ha bra koll så hoppas du kan svara på min fråga :)

evelina said...

hej... jag och 3 till funderar på att åka till malaga runt den 18:de mars... är det en bra eller dålig idé?