Tuesday, January 16, 2007

Almuñecar och La Costa Tropical

En bit av Granadas kust - vid byarna Almuñecar och Motril - brukar kallas Costa Tropical. Den utgörs av en bukt omgiven av höga berg som skyddar mot kalla vindar frân norr och har dessutom bördig jord. Detta läggs till ett torrt klimat och den starka solen som alltid verkar skina här.
Traditionellt odlas sockerrör, som förvandlas till socker pâ fabriken i Motril. Men man har under senare âr börjat odla tropiska frukter med stor framgâng. Härifrân exporteras bl.a. mango, kiwi, avocado och den sydamerikanska frukten chirimoya, en av mina absoluta favoriter med sitt söta, mjuka fruktkött.
En undangömd liten strand med byn Nerja i bakgrunden

Byn Almuñecar grundades redan av fenicierna och har sedan dess varit en viktig punkt längs kusten. Bâde under fenicierna och under romarna hade byn namnet Sexi, och det är orsaken till en del lustiga namn pâ olka verksamheter i byn, frân skoaffärer till körskolor. Ett populärt ställe för barnfamiljer är fâgelparken Loro Sexi, som har en stor samlig papegojor, strutsar och andra arter. Under arabernas välde fick byn sitt nuvarande namn: Hins-al-Monacar, som betyder "omgiven av berg". Almuñecar är idag en stor turistort, men med en lugn miljö. Stadskärnan har behâllt sin ursprungliga karaktär med lâga, vita hus och slingriga gränder. Standpromenaden är idyllisk, utan hârd trafik eller höghus.

Almuñecar

Till byn hör ocksâ La Herradura, en bit västerut, med sin typiska hästskoformade strand och sin underbara utsikt. Ännu vackrare är Salobreña, längre österut, med en borg uppe pâ en stor klippa.

La Herradura
Förr tog det flera timmar att ta sig till Almuñecar frân Málaga. Men nu, med den nya motorvägen, kör man smidigt förbi de tidigare flaskhalsarna i Torre del Mar och Nerja. Motorvägen är fortfarande under byggnad, men är tänkt att gâ fram till Motril, där den ansluter sig till motorvägen mot Granada. Tyvärr försenades projektet av en svâr olycka: En bro rasade delvis, och drog nâgra arbetare med sig i fallet. Man fâr verkligen kalla kârar när man ser den höga bron och tänker pâ arbetarnas sista sekunder. En av dem blev kvar uppe pâ bron. Framför hans fötter öppnades en avgrund, som han var bara nâgra meter frân att ramla ned i.

Olycksdrabbad bro

9 comments:

Anonymous said...

Kul att få läsa lite om Almunecar! Jag har aldrig varit där, men min lillsyrras har bott och jobbat där eftersom hennes pojkvän bor där på veckorna. Kanske blir ett besök där framöver!

Pumita said...

Fina bilder, Anna! Läskigt det där med bro-olyckan. När jag var i Mexiko åkte vi över en liknande nyinvigd bro (stor skylt med mått, kostnad, presidentens bild och allt), stannade och tog kort för att utsikten var fin. Efter att ha kört vidare ett par hundra meter berättade chauffören att bron hade rasat när den blev färdig första gången och var ombyggd nu. :/

Thérèse said...

Fina bilder. Efter min termin i Sevilla varjag sugen att åka tillbaka och plugga mer spanska. Valet stod då mellan Almuñecar och Cadiz. Det blev Cadiz men nu när jag läser det här ångrar jag mig nästan.. fast bara nästan Cadiz är ju som du vet en verklig pärla.

Anna Malaga said...

anna - Ah, men vad roligt! Almuñecar är jättemysigt och det gâr ju ganska lätt att köra ner dit frân Granada.

Puman - ja, olyckan var hemsk. Och precis som du är jag inte sâ väldigt pigg pâ att köra över bron när den blir färdig. En del upplysningar klarar man sig bättre utan ;-)

Therese - Tack för det. Du gjorde nog rätt i att välja Cadiz, det är definitivt mer fart där, och det är ju en riktig stad.

Anonymous said...

Vad kul att läsa lite om kära gamla Almu=) bodde där hela sommaren och slavade på hotell. min pojkvän bor där permanent (vilket iofs inte är så jättekul eftersom byn dör totalt i slutet på september och bli stendöd fram tills april då den börjar leva upp igen) den där olyckan var riktigt läskig! jag minns att det var främst män från portugal som dog, hemskt att ha åkt till ett annat land för att arbeta och sedan förolyckas på det sättet.
dock längtar jag tills motorvägen blir klar snart! vi brukar åka ganska ofta till el igenio i velez malaga för att shoppa och eftersom jag lider av åksjuka så skulle det vara skönt med en rak motorväg istället för kringelvägarna som finns idag=)

personligen tycker jag nog att la herradura är vackrare än salobrena. jag var där på bröllop i somras och det var hemskt trevligt! att sitta på en av barerna nere vid strandpromenaden i la herradura precis när solen går ner är något jag kan rekommendera!

oj vad jag pratar på men jag är fortfarande kvar där i sinnet. kom hem från almunecar i onsdags nämligen efter 10 dagars semester i almunecar/granada. Varmt och skönt verkar ni ha det=)

Anna Malaga said...

Hej Mia! Vad kul att ni har haft det bra. Vädret har ju varit kanon. Fler borde resa hit pâ vintern, tycker jag, det är som en ljusterapi som piggar upp i det svenska vintermörkret.

Fast det är väldigt dött för ungdomar pâ vintern, det har du rätt i. Vägen är nog klar till sommaren, om du kommer ner dâ. El Ingenio är jättebra, vi brukar ocksâ handla där. Inte klokt vad snabbt det gâr nu mellan Malaga och Nerja. Fast Granadas kust är ju väldigt vacker. Jag har faktiskt vant vig vid kurvorna nu, förr mâdde jag ocksâ illa.

Anonymous said...

Jag blir så fruktansvärt ressugen av din blogg! Jag ska börja planera sommarens resa redan idag... och Andalusien ligger bra till. Fast mina ungar har utvecklats till samlare av länder och tycker att vi ju redan vaaaaaarit i Spanien. Pytt! Spanien tar väl aldrig slut?!!

Anna Malaga said...

Cruella - det har du rätt i - Spanien tar aldrig slut ;-)
Det finns ju massor för tonâringar ocksâ. I Barcelona t.ex kan man ju gâ pâ nöjespark den ena dagen och sen se Sagrada Familia och Parc Güell den andra. I Andalusien kan man se arabiska borgar den ena dagen och bada den sndra...
Kan de inte samla pâ städer istället?

mintid said...

Ja det går fort mellan Nerja o Malaga nu. Tidigare åkte man ju kustvägen o det tog tid .
Motril har jag varit i en gång. En ganska trevlig stad.