Sunday, January 07, 2007

Alla spanska barns stora helg

Den 6:e januari är alla spanska barns stora dag, dâ presenterna öppnas. Vissa fâr julklappar av tomten ocksâ, men Reyes är dagen dâ precis varenda unge fâr presenter. Här blev det bara en: en radiostyrd bil som rullar runt och snurrar.

Det enda trâkiga med Reyes är att skolan börjar nästa dag, sâ man har bara en dag pâ sig att leka med sina nya leksaker. I början av januari brukar det alltid vara fint väder, sâ torg, parker och strandpromenader fylls av glada barn pâ vingliga rullskridskor och motordrivna minimopeder. I âr har vi haft turen att fâ en extradag, den 7:e är ju söndag och barnen fâr en lekdag till. Det var en underbar dag och jag gick och svettades i en polotröja, medan sonen lekte med sina och kompisarnas nya leksaker. Populärast blev en ett âr äldre kille, som hade fâtt en hundvalp!

Jag tog förresten en bild pâ vinâsnan jag skev om i rullande försäljning:

En tvättäkta âsna och ingen mula, vilket man ser pâ det lânga hâret även i ansiktet, den lilla svansen och de korta benen och halsen.

5 comments:

Anonymous said...

Det måste vara motsvarigheten till "la Befana" i Italien. Då får också alla barn presenter och strumpor. De hade skyltat upp massor av la befana-saker nu när vi var där. Dessvärre för våra barns skull, åkte vi hem den 5:e...
Personligen känns det som att det skulle svida ordentligt i plånboken sådär direkt efter jul :S
Förresten, är det ok att jag länkar dig till min blogg?

Anna Malaga said...

Aha, men är det de tre vise männen dâ ocksâ? Ganska logiskt egentligen, om man tänker efter.
Visst fâr du länka - vad kul!

Anonymous said...

Sarachella: Har varit inne och kollat pa din blogg. Vilket fint hem ni har! Vad trevligt att du har en del av ditt hjarta i Italien; det har jag med som du forstar :-)

Anna Malaga: Den 6 januari kallas for Epifania i Italien. Det ar de tre vise mannens dag for det var ju tretton dagar efter jul som de kom fram till krubban med jesusbarnet. I samband med Epifania kommer "la Befana" farandes; det ar ett slags haxa som har med sig godis eller sma presenter till alla barn. Snalla barn alltsa! Till barn som varit stygga sager man att la Befana kommer med "carbone" alltsa kol.

Fast italienska barn far presenter pa julafton ocksa; och vid manga andra tillfallen. Ofta ar italienska barn annu mer bortskamda an svenska barn :-)

Anna Malaga said...

Aha, dâ är det ju samma sak som här. Här fâr barnen ocksâ carbón, med det är gjort av socker ;-)
Spanska barn är ocksâ bortskämda och högljudda, men samtidigt artigare än svenska barn tycker jag. De ber snällt, säger tack, ber om ursäkt osv.

Anonymous said...

anna malaga: då länkar jag!

karin i milano: vad kul att du tittade in :D Jo, det är sant att en stor bit av mitt hjärta tillhör Italien, eller egentligen Napoli. Vi har även släkt i Milano så vi har varit där en del, men Napoli är alltid Napoli ;-)
Skulle vara jättekul att läsa din blogg också... men du har ingen va?