Thursday, January 18, 2007

Vârkänslor i januari

Vädret här har varit helt underbart sen jag kom tillbaka för tvâ veckor sedan. Nästan lite underligt att det är sâ varmt - inte en enda gâng har termometern varit under 10º.

Malaga har tvâ korta ârstider och en lâng. Vintern börjar i mitten av november och är regnig och ruggig, med lite fint väder ibland. Januari brukar vara solig, men ocksâ kallare (ett par veckor runt nyâr kan det vara ner till 4-5º pâ nätterna). Sen kommer en kort och varm vâr med massor av blommor, stark sol och opâlitligt väder. Sommaren börjar i slutet av maj, dâ det plötsligt slutar regna och grönskan bränns bort. Sen är det varmt och torrt fram till början av november.

Den här vintern har de där kalla veckorna inte infunnit sig. Just nu har vi 19º och sol, klockan fyra pâ eftermiddagen. Visst är det lite smâkyligt pâ morgnarna, men jeans och kavaj eller kofta räcker bra. Fler borde resa hit i januari, tycker jag. Man kan ju sola pâ stranden och temperaturen är perfekt för att titta pâ kyrkor och ruiner, promenera vid havet, shoppa i centrum och sitta pâ uteserveringar. Och flygbiljetterna är billiga.
Den enda haken är att havet är för kallt för att bada i (förutom för en och annan galen britt)

8 comments:

Anonymous said...

Hur kallt är "för kallt"? Jag är en galen svensk som simmar Vansbrosimmet i 16 grader. Kan jag åka till Malaga i januari då? Eller får jag lov att vänta en månad:-)

Nadia said...

Jag tycker verkligen det har sina fördelar att resa under lågsäsong. Jag var i Tossa de Mar, en liten katalansk by i februarimånad. Det var hur mysigt som helst och jättefint och lugnt. Det turkosblå havet såg mycket inbjudande ut men var ju tyvärr lite för kallt för bad men det gjorde inte särskilt mycket.

Anna Malaga said...

Cruella - VÄLDIGT kallt ;-) Vâgar inte gissa, men säkert under 16 grader.

Nadia - Ja, jag reser gärna till Barcelona och Valencia uunder vintern t.ex. Det finns ju massor att göra dâ ocksâ.

Anonymous said...

Håller fullständigt med dig om att december - januari är en förträfflig tid att vara i södra Spanien. Nyss hemkommen från skidsemester i Sierra Nevada. Vi har varit vid Costa de la Luz, Granada underbart att vara i staden i 18 grader,se de snötäckta bergen och sedan komma ner till Malaga och havet.
Wow, vad fint Malaga var under julen, vilken julbelysning!!Jag tycker verkligen Sverige borde lära av det. Kom hem till Malmö och tyckte att julbelysningen var ganska "fattig", som mina elever brukar säga. Förresten en fråga har du varit på Picasso- utställningen, tyvärr hann jag inte med den.

Anonymous said...

Åhh, när jag läser sånt där inser jag att jag bor på helt fel ställe i världen. Jag älskar det härliga medelhavsklimatet och vi hade ju också jättehärligt i Italien nu i Januari. Vårväder! Underbart :D

Anna Malaga said...

Anonym - det lâter härligt med skidsemester i Sierra Nevada! Jag älskar ocksâ utsikten mot de snöklädda topparna när man gâr nere i staden.

Ja, julbelysningen i Malaga är riktigt ljus. Jag gillar särskilt näten av ljus som man klär träden med, eller gâgatan c/ Larios, där det nÄstan är lika ljust som mitt pâ dagen. Folk är ju verkligen ute och njuter av staden ocksâ, dag som natt.
Julbelysningen i Malmö är verkligen fattig ;-) Murrig, liksom. I Lund var den lite mer kreativ, men ändâ mörk.
Picassomuséet är värt ett besök. Inte sâ bra som det i Barcelona, men ganska komplett ändâ. Sen finns ju hans födelsehus i närheten, vid Plaza de la Merced.

Anna Malaga said...

Sarachella - Smâland pâ sommaren och Medelhavet under resten av âret hade varit perfekt!

Annette said...

Om man hyr ett hotell med pool kan det ju duga...
Funderar på att åka till Malaga och sedan vidare till Sevilla. Är det lätt att ta sig till Sevilla från Malaga?