Saturday, January 06, 2007

Bloggvärldsbloggens enkät

Av Pumans dotter fick jag utmaningen att svara pâ Sigge Eklunds Bloggenkät, sâ här kommer den:

1. Hur länge har du bloggat?
*Sedan november 2005, men den här bloggen startade jag i juni 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
*Hade inte en blekaste aning om vad det var... Andalusien är lite efter i sâdana här sammanhang.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
*Mitt liv i Utlandet, som jag hittade av en slump och började läsa eftersom den skrevs av en svensk i Spanien och alltid tog upp intressanta ämnen, som det blev roliga diskussioner kring.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
*De är ju bara sex mânader "gamla" sâ de är fortfarande aktuella.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
* Inte fler än 10-12 stycken, tyvärr.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
*Nästan alla är resebloggar, bara nâgra fâ är dagboksbloggar.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
*70-tals Per, en dâtidsromantiker med smak för GB-glassar och kakel i grälla färger. Utrustad med ett sanslöst sinne för detaljer och ett fotografiskt minne (vilket borde vara en nackdel när det gäller vâr bardoms...eh...estetik)

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
*Hmmmm.... jag vet inte om hon är sâ lik mig, med en stor favorit är Linda i Tokyo och hennes nya blogg Tokyo Tidbits. Precis som jag, är hon konstant nyfiken och vill gärna analysera allt. Hon har begâvats med en avundsvärd iakttagelseförmâga och ett öppet och fördomsfritt synsätt. Hennes fascination för Tokyo och andra städer smittar lätt av sig.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
* De tycker att det är kul

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
*Oj, det har jag faktiskt ingen aning om. Vad jag vet, är det bara 10-12 av mina läsare som känner mig IRL. Ni kan kanske svara?

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
*Jag vill inte vara privat alls, och skriver sällan om mitt privatliv eller om min familj. Däremot tar jag ofta exempel ur min egen vardag när jag skriver om spanska fenomen, t.ex.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
*Jag bloggar om precis vad som faller mig in, men det mesta handlar om Spanien, resor, kulturskillnader och om att vara in- och utvandrare.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
*Jag bloggar mest för att det är roligt att skriva, men om ingen läser är det ju ingen mening med en blogg.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
*Kanske det. Jag har aldrig träffat nâgon "bloggvän", men man kan fâ en ganska bra uppfattning om vad en person tänker och tycker genom att läsa bloggen.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
*se ovan

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
*Vissa personen verkar vara "sin egen värsta fiende" och det märks även i bloggvärlden. Den största faran är nog att ta vad som sägs i cybervärlden för personligt.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
*Nej

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
*Nej

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
*Jag har sällan tid att skriva sâ mycket som jag vill!

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
*Jag hoppas att jag fortfarande bloggar. Om läsarna förändras, kanske ocksâ bloggandet gör det. Men den kommer absolut fortfarande att handla om Spanien.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
*Ja, det tror jag. Gruppen som läser är mycket större än den som skriver, och i viss grad pâverkas man av vad man läser, särskilt om man ofta läser texter av samma person.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
*För mig har det varit ett sätt att âterknyta till mitt eget sprâk efter mânga âr utomlands, att kunna ge en annorlunda bild av Spanien och Andalusien och att dela med mig av mina tankar om olika frâgor.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
*Det har varit väldigt intressant att kunna ta del av andra människors vardag, särskilt vardagen i olika länder som Chile, Brasilien, Nicaragua eller Japan. Jag uppskattar ocksâ att läsa om annorlunda resor, som t.ex. Pumans Dotter skriver om.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten?
*Linda i Tokyo
*Brazilian Linda
*Nejma i Marocko
*Barajagjohanna
*Mitt liv i Utlandet

6 comments:

Anonymous said...

Kul att du svarade! Jag utmanade också Thérèse, men hon "lyser med sin frånvaro". Ha en bra fortsättning på Los Reyes! :)

Brazilian Linda said...

:) kul! jag svarar så fort jag hinner! kram!

Anonymous said...

Moi aussi. Svarar så fort jag hinner alltså. Och så att jag får lite blandning på inläggen. :]

Anna Malaga said...

Tack Puman, vi har haft en riktigt härlig Reyes-helg!

Linda och Johanna, jag ser fram emot era enkätsvar!

Anonymous said...

Kul att läsa dina svar! Jagblev också utmanad och skall snart ta mig i kragen och svara på enkäten.

Anna Malaga said...

Nadia - Jepp, bara att ta sig i kragen. Det ska bli kul att läsa.