Tuesday, July 17, 2007

Hemkänsla och gamla vänner

Therese frågade för ett tag sedan om Sverige verkligen fortfarande kändes som hemma för mig.

Visst gör det! Trots att det känns lite konstigt i början, är det ju här jag har växt upp. Mina hemstäder ser likadana ut, naturen är densamma och t.o.m. artisterna känner jag igen. Dessutom bor min pappa kvar i huset där jag delvis har växt upp, och min son leker i trädgården där jag själv lekte.

Jag känner fortfarande samhörighet med mina jämnåriga och vet även precis hur gruppen av 40-talister brukar tänka och bete sig. När jag träffar mina gamla vänner kan jag knappt tro att det har gått flera år sedan vi träffades sist. Men det är hela 20 år sedan vi gick ut gymnasiet!!


Det enda jag totalt har missat är svenska tonåringar. De spanska tonåringarna har jag sett växa upp och jag vet hur de är. Men de svenska vet jag inget om. Är det någon som vill förklara varför man vill ha en "KK" när man är 20? Om man är en heltidsarbetande ensamstående förälder kan jag fatta grejen, men annars?

18 comments:

Anonymous said...

KK när man är 20 innebär nog mest knullkompis, skulle jag tro. :) Vad tänkte du på? KK som i konkurs? Eller vad kan KK stå för mer?

Anonymous said...

Alltsa, menar du KK i den bemarkelsen som barajagjohanna skriver? I sa fall skulle jag vilja saga att jag tror nog inte att det ar sa dar valdsamt vanligt att vilja ha en KK nar man ar 20; men det kan sakert forekomma. Det ar val ungefar som att ha en alskare eller alskarinna i Spanien eller Italien? Alltsa nagon som man inte har ett "officiellt" forhallande med men som man traffar ibland av rent fysiska skal... Far man forresten fraga vad du egentligen sysslat med i Sverige pa sistone eftersom denna fraga kom upp? Jag tror jag gor korstecknet, he he...

Thérèse said...

Ungdomar är svåra att förstå över hela världen...
Jag tror som Karin att det är ungefär som en älskarinna/älskare alltså någon som inte är "officiell" och utåt är man singel. Misslyckas raggningen på krogen eller något kan man kanske ringa sitt KK. Sen kan man väl ha flera KK om man vill. Pojkvänner och flickvänner brukar inte uppskatta att man har fler...
Fast när jag var 20 fanns inte KK , åtminstone inte i mina kretsar så jag begriper inte heller fenomenet men visst är man ensamstående heltidsarbetande förälder kanske det är nåt ;)

Nadia said...

Tycker nog Karin i Milanos beskrivning av vad en KK är, är rätt träffande. Bara ett annat ord för älskare/älskarinna. Saken är den att här i Sverige behöver vi ju inte hymla så mkt, använder oss inte av några eufemismer utan går rakt på sak och kallar saker vid deras rätta namn, därav ordet knullkompis.

Anna Malaga said...

Haha, vilken tur att Therese förstår mig :-D
Alltså, om jag har fattat det rätt är det en som man bara träffar för att ha sex, man går aldrig på bio, fester eller så.
Det fanns inte på min tid och finns nog knappt i Spanien, där är flörten halva grejen, även bland tonåringar.
Jag kan förstå att det är praktiskt om man är väldigt stressad, men annars...?
I alla fall, Karin, jag har inte hittat någon, jag försöker bara hänga med lite :-)

Anna Malaga said...

Nadia - Just det, själva uttrycket är ju ganska beskrivande om man säger så ;-)
Det jag tänkte på var att i Spanien och kanske andra latinska länder har man en älskare vid sidan om en annan relation, men om man INTE har någon annan relation vill man gärna flörta, festa osv med sin partner. Oftast, men det finns såklart alla varianter.

KARLAVAGNEN said...

Hmm, jag som trodde amigiuta/o con derecho de roce var Spaniens motsvarighet.

Vet du hur 40talisterna tänker? Men du är väl 60talist?

Tror Sveriges tonåringar idag har det ganska tufft med en massa vuxenkrav från alla håll och kanter. I Spanien är ju tonåringar fortfarande hyfsat skyddade i sin lilla naiva bubbla... Eller har jag fel?

Nadia said...

Ja just det! Amigos con derechos/ amigos con ventajas är ju motsvarigheten på spanska. Så visst finns det ;) Bara att vi svenskar föredrar ett ärligare och kanske mindre sofistikerat ord för företelsen relationer som endast handlar om att ha kul i bingen. Men jag tror knappast att detta enbart är ett svenskt fenomen. Trots att det mycket explicita och utrycksfulla ordet som beskriver företelsen bara hittas i Sverige ;)

Petchie75 said...

Jag tror att det kallas för FF på engelska...

KARLAVAGNEN said...

Barajagjohanna: KK kan även stå för Kvinno Klinik

Pumita said...

Rubriken är "Hemkänsla och gamla vänner" och så diskuterar man KK. Men Anna, vad är det för semester du är på egentligen?! ;)

Anonymous said...

Alltså, läste jag jättefel eller? Jag läste varför man skulle vilja he en t-shirt där det står KK?!?!?!?! Haha.

Hursomhelst, varför skulle inte en 20-åring vilja ha en KK? Har man haft sex tidigare, är singenl, men vill ha sex, så... Jag tror inte det har något med stress att göra!? Och KK ser jag också som någon man träffar och har sex med, inte som man gör annat med. Och en KK har man ju när man är singel, inget annat (eller ja, vad vet jag, men att han en knullkompis om man har en partner verkar ju knäppt).

Thérèse said...
This comment has been removed by the author.
Thérèse said...
This comment has been removed by the author.
Nadia said...

Måste nog hålla med johanna, kan inte riktigt se någon stor skillnad mellan kk och älskare/älskarinna. I Spanien är ju synen på sexuella relationer fortfarande ngt mer konservativ än här så kanske är det så att man känner att man måste gå ut med sin KK ibland, bjuda på restaurang och annat för att få komma till?

Anna Malaga said...

Karlavagnen: 40-talisterna är ju våra föräldrars generation.

Tack för alla kommentarer, nu ser jag allt lite klarare. FF är säkert samma sak och amigo con derecho a roce är definitivt samma sak. Men jag tror ändå att åtminstone andaluserna inte är så förtjusta i den modellen.

Barajagjohanna - Hahaha, nej någon T-shirt har jag inte sett. Men jag kan kanske göra en och gå på stan med den, så får vi se vad som händer.

Pumita - Alltså, jag skrev ju om hemkänsla också, men man ser ju tydligt vad folk helst diskuterar ;-)

Anna Malaga said...

Och just det, med stress menade jag att om jag bara hade hafr tid att träffa någon mellan 21-24 varannan tisdag, hade jag kunnat tänka mig att ha en KK. Men annars vill jag gärna ha hela köret med middagar, promenader på stan och annat trams.

Anonymous said...

Ja, gör en t-shirt med texten KK, så får vi se hur folk reagerar!

Förstår inte varifrån jag fick t-shirt...