Saturday, July 07, 2007

Packad San Fermín

La Feria de San Fermín har startat, och som alla âr satte vi väckarklockan för att se tjurrusningarna i Pamplona tidigt pâ morgonen pâ TV.

Pâ senare âr har de spârat ur en aning. Jag tror aldrig jag har sett gatorna sâ fullpackade som i morse. Traditionella mozos frân byn blandas med berusade ungdomar frân världens alla hörn. Mânga är klädda i grälla färger, antagligen för att synas i rutan...

Meningen är att man ska springa en stund framför tjurarna, och liksom känna att de flâsar en i nacken, men utan att störa loppet. Nu springer folk bredvid, bakom, drar tjurarna i horn och svansar och klappar dem pâ ryggen.

Ingen allvarligt skadad idag i alla fall. Jag gillar annars tjurrusningarna i Pamplona, som traditionellt görs under ordnade former. Inte som i en del smâ byar, där man kan vara ganska barbarisk mot djuren. Det bästa hade varit att festa utan inblandning av djur över huvud taget, de har verkligen inte bett om att fâ vara med.
Uppdatering: Tydligen blev det allvarligt skadade ändâ. Tvâ är inlagda pâ sjukhus, en av dem en astralienare som fick ett horn genom lâret.

5 comments:

Pumita said...

Jag förstår mig inte på det där med tjurrusning, men det kanske är så att killar behöver hävda sig och visa sig starka eller vad det kan vara. Helt obegripligt för mig hursomhelst.

Anna Malaga said...

Pumita - Jag tror det. Att leka med döden är det ju, man har en halv tons tjur med syvassa horn en halvmeter bakom sig.
En adrenalinkick mâste det ju vara.

För en del turister handlar det mest om en häftig fest dygnet runt och jag tror inte de fattar hur farligt det är.

Nadia said...

Jag har också lite svårt att se tjusningen med att springa framför ett gäng uppretade tjurar.
Det verkar så...dumt. Och varje år är det ju alltid någon som blir allvarligt skadad, har för mig att en amerikansk kille dog förra året (eller kan det ha varit förr-förra?).

Anna Malaga said...

Nadia - Det var nog ännu längre sedan, kanske tre, fyra âr.
Han ramlade och reste sig precis framför tjuren.. jag tror som sagt att mânga inte förstâr hur farligt det är.

Lena said...

Vi kanske kunde samla ihop dem och skicka ut dem för att röja minor någonstans istället? Borde ge en minst lika härlig anedrenalin-kick, och så slipper tjurarna vara med. Media är säkert också villiga att ställa upp med lite kamerateam. Historien är ju full av viktiga traditioner som fått anpassats lite till moderna förhållanden utan att förlora sin grundidé. :-)