Sunday, July 08, 2007

Allhambra kom inte med...


....bland världens sju nya underverk.

Helt OK för mig, jag är inte lokalpatriot och hade faktiskt själv röstat pâ Kinesiska muren. Bra att även Colosseum kom med - att vandra runt bland valven pâ läktarna, föreställa sig Ceasar, gladiatorerna, musiken och folkmassorna... och nästan höra lejonens rytande är verkligen fantastiskt.
Däremot är jag inte sâ säker pâ att Jesusstatyn i Rio de Janeiro hör dit.
Allhambra är inget underverk, men bländande vackert. Jag rekommenderar verkligen alla som besöker Costa del Sol att ta sig upp dit, det tar en knapp timme med motorvägen. Men beställ tid i förväg. Mer om Granada och Alhambra har jag berättat här.

10 comments:

Thérèse said...

Jesusstatyn i Rio kändes lite fel , då hade jag hellre sett Alhambra. Dom andra sex underverken kändes som bra kanidater

Mildamakter said...

När jag läste spanska för sisådär 100 år sen, så fick vi lära oss:
"Quien que no ha visto Granada, no ha visto nada" och det stämmer säkert :o)

Anonymous said...

Det var bra underverk de röstat fram, tycker jag! :)

Och för att byta ämne lite.. mjoo, du vet den där marknaden som anordnas i Fuengirola? Vad är det... varje torsdag? Vet du vilka dagar och tider det är? Samt när sommaruppehållet för marknaden börjar? Och hur tar man sig dit? Massa frågor där! Hoppas du kan och orkar svara på dem. :)

Anna Malaga said...

Therese - Sâ tycker jag med. Tur att inte Frihetsgudinnan kom med i alla fall... Kul rörtning i vilket fall som helst.

Mildamakter - Den hade jag inte hört! Kanske det, Allhambra är ju Spaniens mest välbesökta monument. Läget är ocksâ otroligt vackert.

Anna Malaga said...

Pâ tisdagar är det vanlig marknad och pâ lördagar antikmarknad i Los Boliches har jag för mig. Alltid pâ morgonen, fram till kl. 14.
Vet inget om sommaruppehâll, tyvärr, men kolla pâ turistbyrân i Malaga. Det gâr bussar frân bussstationen vid hamnen, gâ ner frân centrum pâ c/ Cördoba. Ännu smidigare är det att ta lokaltâgen, underjordisk hâllpalts mitt emot Corte Ingles, under floden Guadalmedina.

Anna Malaga said...

Eehh, det ska vara Córdoba, alltsâ ;-)

Pumita said...

Jag har en kylskåpsmagnet i form av en porslinskanna från Granada där det står: Dale limosna, mujer. Que no hay en la vida nada como la pena de ser ciego en Granada. Typiskt turistkrafs, men jag gillar den.

Nejma said...

Jag blev faktiskt jättebesviken över att Alhambra inte kom med! Det är största anledningen till att jag inte bloggat om de nya underverken ännu,behöver lite tid till att slicka mina sår liksom. Tycker gott att Alhambra skulle kommit med, men jag antar att dom flesta som röstat aldrig suttit i Alhambra i skymningen med en kall öl i handen och sett solen gå ner över Granada....

"Dale limosna mujer, que no hay nada como la pena de ser ciego en Granada" och "Quien no ha visto Granada, no ha visto nada" är typiska granadauttryck. Inte bara turistindustrin som använder dom. Och japp, jag skriver under på dom båda. *s*

Anna Malaga said...

Nejma - Jo, jag förstår dig, du talar ju från hjärtat ;-)
Allhambra i skymningen är något av de vackraste som finns. Men vi behöver knappt mer reklam, det är ju redan Europas mest besökta monument, tror jag.
Ja, usch vad hemskt att stå vid Allhambra och inte kunna se det!
Men jag vet inte..för att något ka vara ett underverk ska det också ha haft stor betydelse i historien, och varit extremt svårt att göra, som pyramiderna.
Det är ju egentligen upp till var och en vad man tycker ett underverk är, och som någon skrev, i Brasilien har halva landet röstat...

Cliff Hanger said...

Det var synd att Eiffeltornet inte kom med. Men jag tycker så mest för att jag hade spelat på Unibet att det skulle komma med... Egentligen tycker jag att det var bra röstat av folk.