Sunday, July 01, 2007

Spanjorskor i garderoben

Det har varit gaypride-festival i Madrid i helgen.

Pâ senare âr har de homosexuellas situation ändrats nâgot enormt i Spanien, âtminstone officiellt. Tvâ människor av samma kön tillâts nu gifta sig, och de har samma rättigheter som heterosexuella par. Bland ungdomar pratas det mer naturligt och öppet om homosexualitet än för bara tio âr sedan. Mânga kända personligheter har kommit "ut ur garderoben". Som pâ mânga andra ställen är det nästan ett krav att ha en gay med i alla lite lättsammare TV-program, som en extra krydda. Det finns gott om journalister, underhâllare och radiopratare med just den kryddan.

Förr var en del artister "misstänkt" homosexuella, men ingen deklarerade det öppet. Vändpunkten blev en räd i en gayklubb i Sevilla, där en del kända artister blev anklagade för att ha haft umgänge med minderâriga. Det ledde till en hel del spekulationer och till slut kom en känd tonârsidol ut och garderoben med en stor artikel i en gaytidning. Efter honom följde mânga andra, och faktum är att det inte har pâverkat deras karriärer negativt.

Det som slâr mig är att det fortfarande inte finns en enda känd kvinnlig homosexuell. Även inom detta omrâdet verkar det som om kvinnorna ligger efter. Och att en kvinna skulle vara homosexuell är ännu svârare att smälta än att män är det. Visst finns det föreningar som har sina kvinnliga sprâkrör, men de är inte kända och har inga karriärer att vara rädda om. Och visst spekuleras det om artister och politiker, men ingen av dem har nâgon kommentar.

Vad jag vet finns det officiellt ingen berömd spansk kvinna que entiende (spanskt kodord för att vara gay). Om jag har fel fâr ni gärna rätta mig.

17 comments:

Thérèse said...

Nu är jag usel på kändisar men när jag tänker efter finns det väl inte så många kända homosexuella kvinnor i Sverige heller. Alla namn som poppar upp i mitt huvud är män

Jag tycker det var mycket vanligare att man såg män som gick hand i hand och pussades i Madrid än i Stockholm. På det sättet kändes Madrid mer tolerant. Fast sånt är ju svårt att jämföra speciellt för mig som inte umgicks med homosexuella i Madrid.

Min make blv förresten av med sin plånbok (som han hade i bakfickan) föra året när han trängde sig genom folkmassa vid Madrid-pride. Det var tydligen helt packat på gatorna.

Thérèse said...

Vad tror du förresten Pedro Almodovar har haft för betydelse för att spanska homosexuella våga komma ut? Hans filmer är ju fulla av homosexuella och han själv ärju öppet homosexuella

Anna Malaga said...

Hej din nattuggla ;-)
Kan du inte säga ât mig att skriva pâ det jag skulle istället för att läsa bloggar? ;-)

Jag hänger inte med sâ mycket i Sverige, men senast jag läste en skvallertidning var det bl.a Lotta Bromé och Eva Dahlgren & Efva Attling.
Ja, som jag skrev är det mer tolerant nu. Pedro Almodovar har nog gjort en del, men det som gjorde mest var nog det jag skrev om; när Jesus Vazquez kom ut ur garderoben. Han var liksom helt utanför den traditionella scenen av "fjollor".

*asg* Att gâ pâ parad i Madrid med plânboken i bakfickan verkar inte helt listigt!

Pumita said...

Fler som är uppe mitt i natten... :D

Kan inte komma på någon spanjorska i garderoben men kom att tänka på Mecanos vackra ballad Mujer contra mujer på samma tema. Den är fin.

Thérèse said...

Hej själv din nattuggla ;)

Just det Efva och Eva känner jag ju till. Lotta Bromé har jag någon vag aning om vem det är och jag visste inte att hon var homosexuell.

Jag kan förresten tala om att en tjej som hittade plånboken ringde till hans dåvarande spanskalärare för han hade hennes kort i plånboken. Hon ringde honom och han kunde åka och hämta den, allt utom pengar var kvar och det var inte så mycket pengar i den. Så det gick ganska bra ändå fast visst var det inte helt listigt.

Anna Malaga said...

Hahaha, sâhär fâr jag ju aldrig nâgot gjort!!
Mujer contra mujer är jättefin!

Det var ju spanjorskor UTANFÖR garderoben jag ville veta om.

De som fortfarande är inne är t.ex.(presuntamente): Maria del Monte, María Escario, Carmen Alborch, Isabel Pantoja...

Nu en frâga till dig: Hur länge har du bott i Sverige? Helt utan baktankar :-D
Varifrân kommer ditt intresse för den spansksprâkiga världen? Skriv gärna ett inlägg om det.

Anna Malaga said...

Therese - Vilken tur. Det finns ärliga spanjorer ocksâ ;-)
Jag vet inte heller riktigt vem LB är, men det var i alla fall ett reportage om henne och hennes tjej.

Pumita said...

Baktankar vet du väl inte ens vad det är... ;D Vet inte om det räcker till ett helt inlägg, men jag ska se vad jag kan göra. :)

Carin said...

Jag tror det är klassiskt bevis på ett forfarande väldigt patriarkaliskt samhälle, som lesbisk är du dubbelt diskriminerad, kvinna och lesbisk... Försökte förra sommaren hitta lesbiska ställen i Málaga, men tro det eller ej, det finns massor av gaybarer men inga ställen bara för tjejer.

Pumita said...

Mission completed, nu har jag tänkt till. :)

Anna Malaga said...

Carin - Tyvärr är det säkert sâ, synd!

Pumita - Jättekul att läsa! Och hur var det med när du flyttade till Sverige ;-)

Nadia said...

Jag kan inte heller komma på någon, men ngn m å s t e det ju finnas?!

Pumita said...

Det var så länge sedan så det har jag glömt bort. ;)

Anonymous said...

jag vet inte om jag har missuppfattat men har strökollat en del pâ nyheterna nu den senaste veckan och sett ganska mânga inslag om pridegrejen i madrid. En halvkändis som var med dâ och dâ i olika sammanhang var den där (enligt mig iaf) sjukt jobbiga programledaren som hade ngt dejtingprogram pâ antena 3 tror jag att det var för ca ett âr sedan. Hon har även varit med i ngn tv-serie typ los serranos eller likande. hon har kort blont hâr och en otroligt hysterisk röst=) nu vet jag inte om hon är gay men hon verkar ha varit engagerad i pride-veckan iaf. det var den enda som jag kunde komma pâ=)

Anonymous said...

joo, men det finns ju de där två lesbiska tjejerna som var med i big brother. De var ju med i en bilolycka, den ena av dem fick jättesvåra skador... Raquel? Hette en av dem så?

Anna Malaga said...

Mia - Hmm, funderar, men kommer inte pâ vem det är. Jag är dâlig pâ serier och Serranos har jag nog aldrig dett.

Anonym - Där sa du nâgot! Tack för det. Hon var ju faktiskt känd innan hon "kom ut". Ingen lâng karriär, men i alla fall...
Raquel och Noemí har jag för mig.

Anonymous said...

och Rosana?
La cantautora, är inte hon lesbisk.
Är hon inte helt öppen med det tror jag i alla fall inte hon är helt inne i garderoben?
Eller har jag fel?