Sunday, March 02, 2008

Empati

Just du debatteras det i Svd här och här om man ska ha rätt till sjukskrivning om ens barn dör. För är sorg en sjukdom?

Nej, "normal" sorg är ingen sjukdom, utan ett tillstând som vi alla upplever flera gânger under livet. Om vi har tur. Enda garantin att slippa sorg är att aldrig älska nâgon, och det vore väl ännu värre?

Men den som förlorar ett barn har ingen "normal" sorg. Man kan inte gâ vidare i livet, för det finns inget liv att gâ vidare med. Man fâr hitta andra vägar, hitta pâ ett nytt liv, för det andra är spârlöst försvunnet. Och det tar tid. Det finns nämligen inget normalt med att barn dör, och vi kan aldrig vara förberedda pâ det. Man kan aldrig riktigt acceptera att ens barn är borta. Det tar ofta lâng tid att kunna samla sig sâ mycket att man kan vara sâ pass "normal" att man kan jobba. Har barnet varit sjukt är föräldrarna totalt körda i botten. Var det en olycka är de ofta i chock.

Alla är ju olika. Ett par i min närhet förlorade sin fyraâring efter ett halvârs kamp mot cancer. Pappan började jobba efter en mânad, mamman var hemma i nästan ett âr. Hon blev försörjd av sin familj under tiden, men eftersom varje individ ska vara självförsörjade i Sverige fâr man väl bli sjukskriven istället.

Jag blev själv delvis en annan person sedan lilla O dog. Här är hennes historia, berättad i bilder som har fastat pâ min näthinna:

september 2003: Smâ treâriga knattar börjar i skolan. En liten blond kille slâr följe med en söt, râdjursögd flicka pâ väg till skolan. De bor pâ samma gata och blir kompisar.

december 2003: Lilla O, den râdjursögda flickan läggs in pâ sjukhus. Föräldrarna till klasskompisarna gör insamlingar och köper leksaker och filmer. Barnen fyller sjukhussalens väggar med färglada teckningar där det stâr BLI FRISK, PRINSESSA!

mars 2004: Sista besöket pâ sjukhuset. Föräldrarna ser ut som magra, hâlögda spöken när de sitter och väntar pâ den korta besökstiden till intensivvârdsavdelningen. När de blir insläppta är tröttheten borta: de ler och smâpratar. Lilla O är totalt svullen i ansiktet och hâller ett fast grepp om mammans lillfinger. Hon säger nâgot och pekar mot oss, tre andra mammor som stâr bakom glaset. Lilla O kämpar för att lyfta huvudet. Vi vinkar och ser glada ut.

juli 2004: 06.30 pâ morgonen är det fortfarande mörkt ute. Bleka ljus fladdrar vid en vit kista där lilla O ligger bakom ett glas. Föräldrarna beter sig som sömngângare, men är samlade. Vi andra fixar med te och bröd och ser samlade ut, men har PANIK!! Detta har inte hänt, vi drömmer väl???

agusti 2004: Jag kämpar med en gnisslande järntrappa pâ hjul tills jag placerar den under nitchen. Gravarna pâ kyrkogârden ligger i tre vâningar, med marmorplattor framför, som gravstenar. Jag tar min rosa bukett och klättrar upp. "Jaha, vad bra! De har ingen marmorplatta, utan bara en tunn gipsvägg! Vad skönt!" Jag sätter mig nära väggen och mumlar inât: "Var inte rädd, lilla vän! Vi ska snart komma pâ ett sätt att fâ ut dig härifrân!!"

En kanske inte helt normal reaktion. Men det finns inget normalt med att fyraâringar dör. Jag var en tuff brud innan detta hände. Nu blir jag târögd när jag ser en död sköldpadda pâ TV.

Lilla O har numera en fin gravsten. Med foto pâ en leende, dansande tjej med lângt hâr och râdjursögon. Och inskriften: "Te amamos hasta el cielo...de ida y vuelta"

16 comments:

KARLAVAGNEN said...

Jag vet att i England så kan man få ... vad heter det nu igen... Ja, typ empati ledigt om en nära familjemedlem är sjuk eller gått bort. På jobbet har vi rättighet till 8 dagar inom 12 månader för att ta hand om t ex sjuk släkting, och det är tre dagars betald ledighet vid begravning.

Pumita said...

Vilken tragisk historia! Blir alldeles tårögd.

Du säger "normal" sorg och "inte normal" sorg - visst kan man dela upp det så men det handlar ändå om personen som har drabbats, hur denne/-a upplever sin sorg och därmed har eller inte har arbetsförmåga pga sorgen. En del är starkare än andra och man har olika mycket i bagaget sedan innan.

I Sverige har vi ganska generösa regler när det gäller ledighet med lön, sk permission. Det är inget jag vet iofs, har inte sett någon internationell jämförelse. Det är mer en känsla. De flesta kollektivavtalen ger rätt till ett par dagars ledighet vid nära anhörigs bortgång, 50-årsdagar, flytt och annat. Vi kan dessutom få 45 dagars ledighet för att vårda svårt sjuk nära anhörig, inte betald av arbetsgivaren utan av försäkringskassan. Det tycker jag är bra. Det ska vi värna om!

KARLAVAGNEN said...

45 dagar för vård av sjuk anhörig? ledigt för att fylla 50? Vid FLYTT?!
Du, jag flyttar hem till Sverige senast om 8 år - lagom tills jag blir 50! Kollektiv avtal vill jag haaa!!!

Pumita said...

Karla: Ja, visst är det bra! Det kallas närståendepenning och man kan ta ut det i olika omfattning. 25% är det minsta har jag för mig. Men det handlar alltså om en person som är mycket svårt sjuk och inte kommer att bli frisk.

Kollektivavtal är bra att ha. ;) Sedan ser de olika ut förstås. Alla har inte flyttledigt (jag har haft turen att ha det på en arbetsplats) och vad jag vet får de flesta ledigt på sin 50-års dag... bara den inte infaller på en helg för då är det kört. :D

Gunilla said...

Läser och lämnar ett spår...

Cattis said...

ryser...

Ja hur ska man kunna gå vidare efter en sådan sak.
Det gör man ju ~ men visst måste det ta tid.

Kram
Cattis

Erik Wirdheim said...

Väldigt fint berättat, Anna.

//Erik

Anonymous said...

Vad betyder det sista på spanska?

Ja, det är onaturligt när barnen dör före föräldrarna. Det är orättvist och det finns inga ord...

Det är en viktig och intressant diskussion det här med sjukskrivning...

Att få vara sjukskriven för sorg är för mig en självklarhet. Min kusin omkom, 21 år gammal, för några år sedan. Hennes föräldrar jobbade inte på ganska länge, men hur det var med sjuskrivning och ersättning vet jag inte.

Min mamma var sjukskriven hela sommaren 2005 för vård av anhörig. Min syster var nämligen med om en hemsk olycka och vårdades på intensiven i ett halvår. När hon kom hem hade hon med sig rullstol och gåbord och hade ett minne som inte... var särskilt befintligt. Hon fick bo hos mamma och pappa i några veckor och fick hjälp med allt från att äta till att duscha... En ganska märklig situation. Det tog ett år innan hon var tillbaka på jobbet.

I alla fall. När jag däremot opererades för ett år sedan, så fick mamma INTE vara hemma för att vårda mig, trots att jag behövde tillsyn vid duschning, behövde hjäp att laga mat (en kastrull var för tung) och lite allmän tillsyn. Men där fick hon inte stanna hemma med mig, eftersom man tydligen ska vara nära döden och det var ju inte jag. Så hon fick ta en veckas semester och därefter fick min pappa komma hem varje lunch i några dagar för att se till att jag fick mat - innan jag klarade det själv.

En gräns måste ju dras, men det är inte så lätt alla gånger. Det är en jättesvår fråga.

KARLAVAGNEN said...

Lite mer allvarligt. Jag tror inte man ska vara automatiskt sjukskriven för att man har sorg. Däremot tror jag att man kan bli sjuk pga sorg. Som sagt, svåra frågor. Bra inlägg.

Anna Malaga said...

Karlavagnen - Du fâr flyttledigt här ocksâ. Vi har rätt till tvâ dagar per âr för "asuntos propios", t.ex. ansökninger, myndighetstjafs eller flytt.

Pumita - Ja, det beror ju pâ personen, en del mâr sämre än andra.
Bra med ledighet för vârd av anhörig. Men det är ju ändâ ganska logiskt. Nâgon mâste ju ta hand om de sjuka och det blir ju betydligt billigare att en anhörig stannar hemma än att lägga in dem eller sända ut en vârdare.

Gunilla - hej och tack!

Cattis - Ja, visst gâr man vidare. Vad ska man annars göra, liksom...? Men det gâr inte pâ en vecka.
Kram tillbaka

Barajagjohanna. Ett uttryck man ibland använder Jag älskar dig som till himlen och tillbaka (eller som till mânen och tillbaka..)
Fast i det här fallet fick det en annan innebörd.
Vad hemskt med din syster. Tur att de kunde fixade sâ att hon fick vârd hemma.

Karla - Där tycker jag nog tvärtom. Alltsâ inte att man ska sjukskrivas automatiskt, men det blir man väl inte, man mâste väl sjukskriva sig? Om nâgons barn har dött är det inte nâgot att tjafsa om, att man ska bevisa pâ nâgot vis att man har blivit sjuk... Problemet med den ansträngda sjukkassan i Sverige kan knappast bero pâ dessa stackars föräldrar, det är ju trots allt väldigt lâg barndödlighet i Sverige.

la linda said...

åååh vad fint skrivet. när jag läste vad det står på gravstenen kunde jag inte hålla mig. väldigt fint. och jag kan bara fullständigt hålla med dig i det du skriver, det finns inget normalt med att ett barn dör. stor kram.

HEMFRÖJDEN said...

Inte klokt det där med sjukpenningen! Men ”utbränd” går väl riktigt bra att vara sjuksriven för va? Ibland förstår jag mig inte på Sverige, det är ett paradoxalt fenomen i ett samhälle som sägs vara så humant. Det är samma sak med straffen för dem som dödar/mördar i Sverige. Med så låga straff som utdelas kan ju inte ett människoliv betyda så värst mycket i samhällets ögon, eller? Men rånar man en bank eller begår skattebrott så sys man in i tjugo år minst!

Hemsk berättelse om den lilla flickan. Jag har också en god vän här vars ene son insjuknade i cancer när han var 1,5 år. Han sattes genast på cellgiftsbehandling och man opererade till slut bort en stor tumör i magen. Sen har han varit i frisk i ungefär två år men nu har man tyvärr upptäckt nån slags cellförändring igen. Det behöver inte betyda något, men samtidigt kan betyda precis det värsta! Nu är han fyra år. Jag lider så mycket med hans mamma som åter kan tvingas gå igenom denna hemska process.

Petchie75 said...

Oh, vilket bra men sorgligt inlägg, jag blev alldeles tårögd. Jag förstår att du förändrades, bara genom att vara i närheten och uppleva den sorgliga bortgången av den lilla flickan.
Jag har faktiskt tänkt på det där att man får nga dagar ledigt vid närståendes begravning, men samtidigt - kan det räcka med 2 dagar om man förlorat sin förälder / barn / syskon? Det är mer eller mindre samma system i Belgien, man kan få ledigt för flytt, begravning etc men det är ju nga dagar (och flytta kan man väl egentligen göra på sina semesterdagar?).

Anna Malaga said...

La Linda - Nej, det är bara sâ hemskt sorgligt. Kram tillbaka.

Nenika - Jag blir ocksâ väldigt förvânad över de lâga straffen för mord och annat liknande.
Stackars din kompis. En god nyhet är trots allt att det har gâtt tvâ âr, dâ har han varit frisk länge och blivit stark. Annars brukar âterfallen vara värre, eftersom kroppen är sâ svag.
Hâller tummarna för att det inte är nâgot allvarligt.

Petra - Ja, just det, man VET ju att sâdant händer. Men att uppleva det pâ nära hâll är väldigt jobbigt.

KARLAVAGNEN said...

Anna i Malaga: Jag var nog inte tydlig med hur jag menade. Givetvis bör man kunna få bli sjukskriven, men inte att det ska vara automatiskt. Nu har jag inte bott i Sverige på 18 år så jag har inte personlig erfarenhet av försäkringskassan. Men vad jag har förstått så har det nog hårdnat med vad gäller att man ska kunna bevis hur sjuk man är. Befinner man sig då i en livskris/tragedi så bör det vara bevis nog.

Anna Malaga said...

Karla - Ja, jag har för mig att det är "arbetsför" som gäller och det kan man ju se pâ olika sätt.