Saturday, September 23, 2006

Heroine chic?

Det blev stort rabalder kring Madrids stora modemässa La pasarela de Cibeles i âr. Anledningen var att arrangörerna hade beslutat att bara använda modeller som “gav ett friskt och sunt intryck”. Extremt magra modeller, vars BMI lâg under 18 (motsvarande 56 kg för 175 cm), blev portade, och man beslöt ocksâ att inte sminka modellerna enligt tendensen Heroine Chic, som fâr dem att se utmärglade och plâgade ut.

Det har varit väldigt omdiskuterat. De flesta reaktionerna har varit positiva, men en del modeller har känt sig kränkta av att bli vägda, och mânga designers har klagat över att man lägger allt för stort ansvar pâ modevärlden: anorexi och andra ätstörningar är psykiska problem, som inte modeskaparna har nâgon skuld till.

Jag hoppas att fler modemässor tar efter det här. Visst, jag förstâr att kläder är snyggare pâ en kropp utan kulmage och valkar... men pâ Kate Moss och Jodie Kidd ser klänningarna ibland ut som om de hade hängt kvar pâ galgarna. Naturligtvis har inte heller alla supersmala modeller ätstörningar eller är hârdbantade, det finns mânga som är naturligt magra och beniga. Men jag frâgar mig varför man väljer just dessa modeller för att representera ett märke. Unga tjejer möts överallt av annonser där magra och bleka modeller sitter “utslagna” i ett hörn, med mörka skuggor under ögonen, hängande armar och frânvarande blick.

För mig kan det aldrig bli glamoröst att se drogad eller utsvulten ut.
Kanske för att den genomsnittlige heroinmissbrukaren här i Malaga inte är nâgon romantisk "döende dandy", som Pete Doherty, utan en ung, mycket ung zigenarkille frân förorten, som försörjer sig som spontan parkeringsvakt, har fru och smâ barn och bara hamnar i tidningen när han misshandlar familjen. Däremot har han precis samma chica kantiga axlar, trâdsmala armar och knotiga nyckelben som Kate Moss.

Heroin kan aldrig bli glamoröst, bara tragiskt.

7 comments:

Anonymous said...

Jag tycker att det var ett bra beslut; att någon vågar markera.

Heroin blir aldrig chict.

Maria Agrell, Barcelona said...

Modigt av Madrid. Riktigt bra. När är modemässan förresten?

Anna Malaga said...

Lox - precis vad jag tycker. Men det har som sagt blivit stor debatt bâde här och utomlands... fast det är ju bra att man diskuterar istället för att bara "köpa" en image rakt av.

Maria - Den har precis varit, den 18:e - 22:e september. Jag tror att 6% av modellerna blev utanför pga sin lâga vikt, och en del av dem vägrade att väga sig.

Anonymous said...

Intressant inlägg, och ett svårt ämne. Vem bär ansvar och vem ska ta det? Det känns som det så ofta mest bara går ut på att kasta paj på varandra och påstå att problemet är någon annans... Att bilder, media osv. påverkar är inte bara ett ganska logiskt faktum, utan även ett bevisat sådant. I en perfekt värld skulle vi alla kunna se ut som vi gör: smala som tjocka.

I Japan är tjejer/kvinnor ofta naturligt väldigt smala. Många är tom. anorektiskt smala med "våra" mått mätt, utan att alls vara det för att de följer någon form av bantingsregler. Tvärtom äter japanska kvinnor med stor aptit, vilket är härligt att se. Det finns bl.a. ett program på tv som går ut på att äta så mkt som möjligt; en tunn tjej åt så mkt att jag inte förstår hur hon stod ut, men det tillhörde tydligen vardagen för henne.

Anna Malaga said...

Nadia - har läst nu, ingen roligt läsning. Men det är nog vanligare än man tror, fast bland helt okända tjejer. Tycker ocksâ att det är ett steg i rätt riktning.
Som det är nu ser det ut som om man förhärligar den extrema magerheten.

Linda - ja, det är ett svârt ämne.
Japanarna har ju helt naturligt en tunnare kroppsform, precis som spanjorskorna ofta är kurvigare. Men japanerna äter nog ocksâ väldigt bra mat, mycket fisk, skaldjur och grönsaker, t.ex. I USA finns det ju mânga överviktiga av annat entiskt urspung, som inte hade varit sâ tjocka i sina hemländer.

Thérèse said...

Läste om det där. Jättebra av modemässan i Madrid. Utmärglade och slitna modeller och heroin är bara tragiskt inte chict.

Jag har ett recept på en jättegod soppa på svenska. Den ska bland annat innehålla spiskummin. Har du någon aning om vad det heter på spanska? Jag vet inte och det finns inte i mitt lexikon. Vet inte ens om jag får tag på det här men omöjligt ska det väl inte vara. Man kan ju hitta det mesta i Madrid om man letar lite.

Anna Malaga said...

Therese, jag vet faktiskt inte ens vad spiskummin är pâ svenska, hihi. Vanlig kummin heter ju comino. Ledsen att inte kunna hjälpa dig.