Tuesday, September 12, 2006

Visserligen bad jag om en liten höststorm...

men det här är helt otroligt! Jag undrar verkligen vem som skickade hit den.

Det har varit riktigt varmt den här veckan, över 30 grader varje dag. Men i natt vaknade jag plötsligt av en skarp smäll. Jag rusade upp och tog in tvätten och stängde alla fönsterna, som är öppna hela natten pâ grund av värmen. Fem minuter senare hörde jag det dova mullret av regnet som kom svepande över bergen... och sen ett öronbedövande dân, när det kastade sig över vârt tak och smattrade ettrigt mot rutorna.

Âskan verkade trivas i vâr lilla by, sâ den stannade hela natten.
Det var inget mysigt muller pâ avstând, utan skarpa pistolskott som fick oss att hoppa högt i sängarna med jämna mellanrum. I morse var himlen askgrâ och korsades av arga blixtar, men ovädret verkade ändâ vara pâ väg bort. Men nej, nu är det precis över oss igen. Jag ska stänga av datorn och försöka koncentrera mig pâ en bok i oväsendet.

Det jag verkligen hoppas är att det inte blir översvämning. Egentligen är det dags; vartannat eller vart tredje âr förvandlas vâr torra flodbädd till en rytande flod, som ibland lägger hela byn under vatten. Pâ senare âr har det blivit mycket värre, eftersom de nybyggda husen vid havet dämmer upp vattnet och alla grenar och buskar det för med sig.

Mer om det en annan dag, nu ska jag ta en kopp kaffe och sitta pâ balkongen och titta pâ "vattengardinen". Det är trots allt 22 grader varmt.

4 comments:

Anonymous said...

Ja, ibland ska man vara försiktig med vad man önskar sig... man kan ju få det! ;)

Guud, vad de gnäller, tänkte jag (en broma) igår när jag läste din och Therese kommentar om att hösten låter vänta på sig. Här sitter jag och hoppas att den aldrig ska komma. Visst, sitta i soffhörnet och mysa med en god bok eller annat trevlig är ju inte så dumt, men hösten är så lååång. Jag skulle tycka att det var ok hösten och vintern var 3 månader sammanlagt och resten vår och sommar. Finns det inget sånt land?
Hälsningar från gnällspiken

Thérèse said...

Jag pratade med maken i går kväll. Han klagade över hur kallt det var i Madrid. 22 grader och mulet. Här i Uppsala är det ungefär samma väder och här pratar folk om hur varmt och skönt det är...
Nästa vecka måste värmen vara tillbaka i Madrid och stanna minst en månad för annars överlever jag inte vintern i Sverige

Anonymous said...

Ruggigt med åskväder...
Det värsta åskvädret jag har varit med om var när jag skulle bo (jo, det blev bara två veckor) i Annecy i östra Frankrike. Nästan vid alperna. I Annecy finns en stor sjö, lac d'Annecy, och runt den är det höga berg. När åskvädret satte igång var det helt fruktansvärt. För det första är jag livrädd för åskan, och då höra hur den ekar mellan bergen är... fruktansvärt! Vilket dån! Vilka smällar! Och när det var kolsvart ute och jag var ensam hemma med lillpojken lystes hela huset upp av blixtrar, och jag darrade nästan av rädsla och kunde inte titta på TV, kunde inte ringa hem och ville inte läsa mina svenska böcker för att jag saknade Sverige för mycket. Haha. Det var tider det. :P

Anna Malaga said...

Puman - jag tycker om klimatet här. Somrarna är hemskt varma, men man kan ju vara ute mycket pâ kvällen.
I Sverige, när det är +2º och regnar smâspik är det inte sâ lätta att hitta lockande utomhusaktiviteter.

Therese - Det blir säkert skönt i Madrid, men kanske lite regn ocksâ.

Barajagjohanna - oj, det lâter läskigt ;-) Det värsta oväder jag har varit med om, var nog pâ Kuba, och dâ slapp vi ändâ orkanerna.