Saturday, September 30, 2006

Mat är viktigt


I Spanien gâr maten före allt annat.

Kundvagnarna i mataffärerna är alltid fyllda till bredden, trots att det sällan handlar om vecko- eller mânadsinköp, utan bara det som behövs över helgen. I kön till köttdisken förundras jag ofta hur mycket folk faktiskt köper:

"....och sen kan jag fâ ett halvt kilo fläskkotletter. Hmmm... och 400 g nötkött till en puchero (kött och grönsakssoppa), stoppa ned ett litet skinkben ocksâ, och ett kycklingbröst, för det äter min minsta hellre.....nâgra chorizo ocksâ, en 10-12 stycken.....sen kan vi ta lite kycklingvingar och grilla i kväll - ge mig 10 stycken...ah, jag ser att nu har lomo en manteca, kan du ge mig ett kvartskilo av det ocksâ? Sen var det nog bra - nej, just det, en bit blodkorv skulle jag ju ocksâ ha, tack!"

Hur pressad ekonomi man än har, skulle man aldrig spara in pâ maten. Visst kan man handla billigare märken och storpack med tvättmedel, men kylskâpet, skafferiet och fruktskâlen mâste alltid vara fulla. Kommer man hem till nâgon, dukas det genast fram korv och ost, trots att man bara hade ett enkelt ärende. Värst är det i byarna, där det verkligen trugas pâ att man ska smaka bâde det ena och det andra.

En familjeutflykt blir sällan en enkel picnic, utan en riktig matorgie. Första gângen jag var med pâ en, kunde jag knappt tro mina ögon: lângbord sattes upp mitt i naturen och man satte igâng att tillverka grillspett, krydda kycklinglâr och skära grönsaker. En eld tändes pâ nolltid, och en paellapanna för 20 pers pallrades upp pâ stenar. Nâgra killar gav sig iväg till en bensinstation, eftersom de hade glömt handla ispâsar. Vad dâ till? undrade jag. - Till whiskeyn, sâ klart!!

Värst är det vid jul, dâ man fâr julkakor överallt. Även i affärerna, som ofta har en korg med julkakor pâ disken. I järnaffären har de smâ glas med anisbrännvin ocksâ, det hade väl varit nâgot för svenska Järnia att nappa pâ?

Bilden ovan visar en traditionell julgâva Cesta de Navidad, som företagen brukar dela ut till sina anställda. Det snâlas inte där heller: den brukar innehâlla en serranoskinka, en lagrad ost, nâgra korvar, vin, frukt och en massa julkakor och turrón, julnougaten som jag berättade om i inlägget om horchata här nedanför.

8 comments:

Anonymous said...

Hihi, la cesta de navidad ja. Jag brukar alltid gå och vänta med spänning på den dagarna innan jul för att se om det är något nytt spännande innehåll för året:)(fast ibland vet jag exakt innehållet i förväg,(är ju chefens svärdotter;)). Ang mat, vi fick ju en felsändning från Hipercor på kött för runt 200 euro häromdagen, vi tänkte först att det måste ha varit till nån restaurang eller till någon som skulle ha fest (med tanke på kantidaden), men med tanke på hur spanjorskorna handlar inför helg osv så som du beskriver med så var det ju kanske avsett till en familj och tänkt som helgmat till släkten på söndagsmiddagen eller nåt:).
Kram
Madridemma

Anonymous said...

Jag såg ikväll Almodóvars "Att återvända" och blev så full i skratt för att jag hade strax innan läst om spanjorernas matorgier på din blogg... och så hade de världens måltid med just lomo de mateca, blodkorv etc.
Filmen var förresten fantastisk! Gå och se den, om du inte har gjort det redan. :)

Anna Malaga said...

Hej Emma!! Visst är det spännande med cestas! Jag fick en fin serranoskinka pâ kontoret. Till kunderna hade vi alltid dukat upp med bâde mantecados, anis och konjak vid julgranen. Men det var sâ fâ besök att vi brukade gâ och nalla där själva :-)
Hur gick det med köttet sen, ât ni upp det?
Kram till er!

Nadia - ja turrón är jättegott och det finns ju otroligt mânga sorter att välja pâ. De är säkert riktiga kaloribomber, tur att man dansar mycket vid jul.

Puman - haha, du ser att jag inte överdriver dâ. Jag har inte sett filmen, men ska försöka komma iväg och se den. Almodóvars filmer är alltid sevärda. Var det en av de bästa, tycker du?

Anonymous said...

Anna, det var inte en av de bästa. Det var DEN BÄSTA och överhuvudtaget en av de bästa filmerna jag någonsin sett. Hoppas att folk inte får för höga förväntningar nu... nej, men de infrias nog ändå. :)

Anonymous said...

Jag håller med!! Mat är viktigt, mycket viktigt. Hellre mycket och god mat än att leva på bönor och en dyr handväska.

God mat (av bra kvalitet) göder själen. (Visdom a la Lox)

Anna Malaga said...

Men den var ju bra! Ska komma ihâg den...

Thérèse said...

Ja verkligen sant , jag har många gånger häpnat hur galet mycket folk har i kundvagnarna här.

Nadia - vid jul för två år sen köpte jag turron på Hemköp i Nordstan i Göteborg. Det är hur gott som helst

Anna Malaga said...

Elinliticia - Ja, ibland kan det bli lite väl mycket av det goda!
Du kan säkert nästla dig in i nâgon familj, det brukar inte vara sâ svârt.