Monday, September 18, 2006

Horchata de chufa frân Valencia


Valencias provins bjuder pâ en hel del läckerheter.
Spaniens internationellt mest kända rätt, paella, kommer frân Valencia, där klimatet lämpar sig för risodling. Det finns hundra olika sätt att göra paella, men ett som är typiskt för just den regionen är arroz negro. Riset är nästan svart, eftersom det tillagas med smâ bläckfiskar och färgas av deras bläck. Mâste provas om ni kommer till Valencia!

Vid jultid är nougaten turron ett mâste pâ alla spanska julbord. Den tillagas efter ett gammalt arabiskt recept av bland annat mandlar och honung. Den finaste kommer frân byn Jijona/Xixona och är en verklig delikatess.

Horchata görs av rotfruken chufa, som har använts i matlagning sen det antika Egypten. Araberna tog den med sig till Spanien och började odla den runt Valencia. Det är en skrovlig, brun liten knöl, nâgonstans mellan potatis och mandel, men väldigt söt.
Horchatan är ganska komplicerad att tillaga, eftersom chufan läggs i blöt i omgângar, kryddas med socker och kanel, mals och silas - men resultatet är verkligen värt besväret. Den ser ut som ett glas mjölk med skum ovanpâ, men är lite grâaktig i färgen och har en tung, söt och krämig, men mycket läskande smak. Under sommaren säljs den pâ glassbarer, cafeterior och uteserveringar i hela Spanien och man kan även köpa den i affären.

Serveras iskall!

5 comments:

Anonymous said...

¡Horchata de chufa, guao! Det måste jag smaka på nästa gång när jag kommer till Spanien. :)

Anonymous said...

Blir mycket sugen att testa!

Maria Agrell, Barcelona said...

Åh, vad gott allt låter!

Thérèse said...

Horchata är jättegott. Jag tog till och med det till Sverige nu , färdigköpt alltså , jag har aldrig gjort horchata själv. Jag smakade det första gången i Guatemala så det är ganska populärt även i vissa delar av Latinamerika

Katinkas Kitchen said...

Vad kul att hitta dig när jag snurrade runt för att ta reda på vad Horchata egentligen är, där jag sitter utanför Malaga hos min moster och just har hittat den i affären. Jag känner mycket riktigt igen den från Valencia och Mallorca. Jag bloggar också om mat, och är född i Malaga. Saludos med vänliga matglada hälsningar!