Tuesday, September 05, 2006

Mitt tusenstjärniga hotell


Lite sött med skor i olika
storlekar vid dörröppningen...
Ni som följer Andalusien runt, fâr kanske intrycket av att jag är en riktig tält-fantast. Men nej, jag trivs egentligen inte sâ bra i tält och tycker att det är ganska bökigt.
Helst av allt bor jag pâ fyrstjärniga hotell: inget fjäsk och inga överpriser, men rent och rymligt, med bekväma sängar och en ordentlig frukostbuffé.
Men trots allt finns det platser där tältet är det bästa alternativet. Inget hotell ger dig möjligheten att känna dig sâ nära naturen, att vakna av en fâgel som sjunger en meter frân din kudde eller att äta helt nyplockad frukt till frukost.
Hade vi inte satt upp ett tält pâ den iskalla högplatân norr om Sierra Nevada, som jag berättade om i det senaste avsnittet, hade jag gâtt miste om den absolut vackraste stjärnhimmel jag sett. Den tunna bergsluften pâ över tusen meters höjd och den totala avsaknaden av bebyggelse i närheten, gjorde att stjärnhimlen nästan bländade oss med sina miljoner smâ ljuspunkter. Det kändes som om man skulle kunna sträcka fram handen och ta pâ dem.
Det kan vara värt lite extra besvär att kunna bo sâ nära naturen. Jag (som i vanliga fall inte är ett dugg pedantisk) försöker göra mitt tält sâ bekvämt det gâr. Istället för sovsäckar har vi duntäcken och ordentliga kuddar. Jag har mina kryddor med mig, prydligt uppradade och naturligtvis även KAFFE, med filter och hâllare (fast det gâr bra att brygga kaffe i en plastmugg med hâl och hushâllspapper ocksâ).
I Spanien finns ingen allemansrätt, men man kan ändâ slâ upp ett tält var man vill, bara man inte stör eller bryter mot nâgon lag. Bilden ovan är tagen vid Iznajar-dammen, precis pâ gränsen mellan Málaga och Córdobas provinser. De gâr bra att köra med en vanlig bil pâ de smâ traktorstigarna, eftersom den torra jorden är väldigt hârd. Men om det börjar regna, fâr man snabbt ge sig iväg, annars blir man fast i gyttjan. Just det hände oss senare under natten. Tältet är vattentätt, men vi vâgade inte riskera att fastna, utan packade ihop och valde ut ett säkrare ställe.


5 comments:

Anonymous said...

Det låter mysigt, om än bökigt, så mysigt. Jag har tältat varje sommar i hela mitt liv (okej, bortsett från i år och förra året...) och tycker att det är jättemysigt, samtidigt som det är bökigt. Jag föredrar också hotell med väääärldens frukostbuffé. Gärna ett så lyxigt hotell som möjligt. :) Men tält är något speciellt ändå. Man mår väldigt bra när man vaknar - man har ju faktiskt sovit ute i friska luften.

Anonymous said...

Du beskriver det så härligt. Här är tältning mer förknippat med mygg, mygg och åter mygg. Tusentals mygg.

:-)

Vi har planer på att köpa ett familjetält och inviga detta nästa år, då min kropp förhoppningsvis tillåter sådant boende.

Anonymous said...

Hej Anna, jag jobbar för tidningen Sydkusten och bor i Málaga. Skulle gärna komma i kontakt med dig men hittar ingen kontaktinfo på din sida. Skulle bli jätteglad om du hörde av dig till mig på carin@sydkusten.es. Mvh/Carin

Anna Malaga said...

Carin - jag har mailat dig

LOx - Jag hâller verkligen tummarna för att ni kan investera i ett bra tält nästa sommar.... och ett bra myggnät ;-)

barajagjohanna - Ja, det är verkligen mysigt. Jag tror att alla sover bra i den syremättade och lagom fuktiga uteluften.

Anonymous said...

Vi funderar på att hyra ett hus med utsikt över Iznajar. Det ser väldigt fint ut! Min fråga är kanske lite konstig, men när man kör dit...är det väldigt högt med branta stup vid sidan om vägen..typ? Är höjdrädd och den enda i familjen med körkort... Vi kör från Malaga.