Thursday, October 05, 2006

Rullande försäljning

Jag satt och tog en kaffepaus i förmiddagssolen pâ min balkong, när plötsligt potatisbilen körde in pâ gatan. Det blev ett väldigt liv, för megafonen pâ taket var pâ högsta volym och basunerade ut att “...Vi har de bästa potatisarna i stan, señoras, .....helt nyupptagna frân vârt eget land i Velez-Malaga......vita i som jungfru María...... 20 kilo av den bästa potatisen för bara 5 euros...” Omedelbart omringades den av fjorton pladdrande hemmafruar, som noggrannt inspekterade varorna. Frukt- och grönsaksbilarna är för tanterna här ungefär vad glassbilen är för barnen i Sverige. Enda skillnaden är väl att de här är sâ mânga fler - och kanske lite mer högljudda.

Vid femtiden pâ morgonen passerar de första brödbilarna. De har i alla fall fördelen att de är diskreta: bagaren bara hänger brödpâsen pâ dörrarna hos de familjer som “abonerar” pâ morgonfrallor. När byborna har vaknat anländer en senare brödbil, som kör ett annorlunda system: han ropar ut namnen pâ sina stamkunder, sâ att de kan komma ut och handla bröd. När man hör “Antooooonia, Emiiiiiiilia, Merceeeeeeedes” vet man att klockan är halv nio.

Sen finns det olika spontana försäljare, som kör runt med smâ lastbilar med högtalare pâ taket. Mest handlar det om nyskördade säsongsprodukter, som meloner, jorgubbar och potatis, men även tjänster som omklädning av soffor. Trevligast är knivsliparen, el afilador, som enligt traditionen spelar pâ en slags metallisk vissla medan han lângsamt gâr gatan fram. Man kan dâ springa ut med allehanda knivar och saxar, som fâr tillbaka sin skarpa egg pâ nolltid.

Min favorit här i byn är en gammal man som kommer ner frân bergen varje âr vid vindruvsskörden. Han har en fint utsmyckad âsna, lastad med russin och vino moscatel, som han gâr gata upp och gata ner med.

Dygnet avslutas med sopbilen, som passerar varje natt vid ettiden för att inte störa (!). Den har visserligen ingen megafon, men det skramlar ganska ordentligt när de stora plâttunnorna skakas.

17 comments:

Anonymous said...

Vad mysigt det låter med bröd-och fruktochgrönsaksbilar, det har jag nog inte sett till här, däremot knivsliparen kommer ofta förbi och det är verkligen häftigt med det speciella ljudet/visslandet, undrar vad denna tradition härstammar ifrån från början egentligen? Annars kommer här mest förbi el chatarero(hmm, stavas det så?) och det var typ det första ord J lärde sig att säga överhuvudtaget och med samma melodi, "El Chatarerro, oiga":).

Anonymous said...

Härligt - vilken bra liknelse med glassbilarna. :-)

Anonymous said...

Åh, vad jag skulle ÄLSKA brödbilar!!! Jag är barnsligt förtjust i färskt bröd... det finns verkligen inget bätre. Att det skulle hänga brödpåsar på dörren när man vaknar är ju rena drömmen. När jag var liten och familjen var på semester i Italien (tror jag... kan varit Spanien...) körde en man med en stor moppe och skrek "MUNKAAAAR! GIFFLAAAAR!" klockan sex på morgonen (han sa det faktiskt på svenska, vi måste väl bott i någon skandinavisk lägenhetsby och han lärt sig det på svenska...). Eftersom mamma och jag var morgonpigga vaknade vi glatt till detta och sprang ut och köpte nybakat. Det var heeeeelt underbart. Jag var nånstans fyra-sex år, men minns det jättetydligt. Brödgrejen du vet... viktiga grejer... :)

Anna Malaga said...

Emma - jag tror att knivsliparen har samma melodi i hela Spanien. Ska försöka hitta nâgot om var traditionen kommer ifrân. J är ju för gullig!

Lox - Ja, kunderna är precis lika entusiastiska, haha. Fast glassgubben är inte sâ skämtsam och serviceminded som grönsakshandlarna här.

Johanna - Vad mysigt det lâter. Hmmm...lite dâligt att handlarna här i byn inte ropar pâ svenska, faktiskt. Jag fâr ta upp det med dem en dag ;-)

Anonymous said...

Åh!!! Va det låter underbart.. Blir lite avis, vill också få leva ut lite drömmar. Jag har juh bara ett ganska vanligt liv i kalla norrland.

Maria Agrell, Barcelona said...

Roligt med artikeln om dig på Sydkustens hemsida:

http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=8250§ionId=96

Kul!!!

Anonymous said...

Vad sugen jag blev på jordgubbar! Det är nämligen den ende "rullande försäljaren" jag träffat på här. Fast det var när vi bodde i lägenhet för ett antal år sedan...

Annars låter nybakat bröd vid dörren perfekt!

Anonymous said...

Härligt du har det och vilka minnen du väcker, brödet var så gott! Knivslipare hade vi också men jag har glömt hur han lät.

Per said...

Grattis först till intervjun, som jag läste i Sydkusten.es.

När jag var liten fans förutom glassbilen även en fiskbil som kom varje vecka. Vi killar cyklade efter med smattror i ekrarna. Glassbilens melodi var dâ förresten inte samma som nu (som hörs miltals), utan en mellanstor mässingsklocka som ringde utanpâ bilen.

Anna Malaga said...

Deleina - ja, det är mysigt, men lite störande ibland. När man har en sovande bebis, t.ex...

Maria - tack, ja det var kul. Journalisten var väldigt trevlig och skriver bra.

Hib - ja, det är inte sâ dumt? När har ni jordgubbssäsong? Här är det i februari-april.

Helena - Gott ja och definitivt färskt. Knivsliparflöjten har fem snabbt stigande toner och en fallande.

Per - Tack! Ja den där mässingsklockan kommer jag ihâg. De fick ta bort den sen för att den var för lik en backande lastbil.

Anonymous said...

Nu har jag också läst intervjun med dig. Spännande! Jag sökte faktiskt praktikplats på Sydkusten, när jag läste journalistik sista året på gymnasiet. I två månader ville jag och två kompisar vara där, men de hade svårt att ta emot oss alla tre... Hade varit spännande annars.

Anonymous said...

När jag har varit i Spanien (speciellt i Madrid) har jag alltid vaknat av att sopbilen kommit. De skramlar så man tror att tredje världskriget har brutit ut... eller när de har dragit upp/ner de där metalljalusierna, eller vad de heter, som finns framför kioskernas och restaurangernas och dörrar fönster på natten.

Vad nyfiken jag blev! Måste läsa artikeln på en gång. :)

P.S. Ropar de aldrig "Aniiitaaaa"? Om inte, får du lära dom det också.

Sofia said...

Jag kan meddela att los conquistadores måste haft med sig en såndär knivsliparvissla till Amerika med, för här i Peru låter de likadant - fast falskt. Skär genom märg och ben, och jag skulle inte beskriva det som trevligt alls! Sopbilen låter också hemskt här, men jag gillar som du de som kommer med frukt och grönt. Eller de som cyklar runt och säljer glass. Här går folk runt och säljer de mest konstiga saker. Sopkvastar och speglar är vanligt.
Kram!

Anna Malaga said...

Men hej Lima!!
Visslan blev kanske blöt pâ vägen?
Sopkvast är inte alls nâgon konstig sak, jag använder själv en sân..... nâgon gâng ibland.
Kram till er ocksâ!

Anna Malaga said...

Puman - nej, jag har nog med sonen som galer mamaaaaaaa dagen i ända. Dessutom vill jag själv gâ och handla bröd i butiken. Det finns ett bageri i nästan varje hörn, sâ det är inte sâ jobbigt (och färskt där ocksâ).

Anonymous said...

Jätteroligt att läsa om! Låter jättemysigt och liksom folkligt :)

Anna Malaga said...

Linda - Folkligt, ja, det kan man minst sagt säga. Här är man "fin i kanten" om man handlar kläder pâ Zara istället för pâ torgmarknaden. :-)