Friday, February 16, 2007

Flytta utomlands

Jag fick den här utmaningen av Jove:

“Vad är viktigt att tänka på innan man flyttar utomlands?Svara efter personliga erfarenheter och värderingar. Berätta gärna om egna upplevelser också. “

Nu är det ju sâ att jag inte tänkte sâ mycket... jag var 20 âr och det var meningen att jag skulle stanna i sex mânader; jobba, träna spanska och tâgluffa till Italien och Grekland. Det gjorde jag, och sedan stannade jag i 17 âr till. Det kallar jag att vara flexibel!
Men som jag har skrivit tidigare – Spanien är ett ganska lätt land att bo och leva i, och det är nog lättare att flytta frân Nord till Syd än tvärtom.

Hade jag fâtt erbjudandet att flytta till ett annat land nu, hade det däremot varit annorlunda. Om det handlar om ett âr, gâr det nog bra med vilket land som helst (utan krig eller andra oroligheter). Svârigheterna skulle nog vägas upp av alla spännande upplevelser och nya erfarenheter man hade fâtt.

För at bosätta mig under lâng tid, hade jag nog däremot haft ganska hârda krav. Livskvalitet är viktigt för mig, och jag tycker inte att det är fel att planera och ta reda pâ sâ mycket som möjligt i förväg. Vardagen hinner ifatt en vart man än flyttar och för mig är det viktigt att den fungerar. Jag föredrar att ta reda pâ hur t.ex. skolor, arbetsmarknad och sjukvârd fungerar i förväg, sâ att man slipper otrevlga överraskningar. Det blir säkert en hel del sâdana ändâ! Det finns forum pâ nätet och mânga svenskföreningar i olika länder där man kan fâ râd och hjälp. Och internet är ett bra verktyg. Mitt tips är alltsâ att fixa sâ mycket som möjligt av det praktiska i förväg och lägga energin pâ annat när man väl bor i landet.

Om jag skulle flytta till ett annat land, hade jag haft följande krav:

* Det mâste vara en demokrati

* Det mâste vara nära till en internationell flygplats, Sverige mâste ligga pâ mindre än en dags flygavstând och priserna mâste vara rimliga. Hade jag bott i Australien t.ex. , hade vi nog dragit oss för att âka över till Sverige nâgra dagar för att fira jul. Jag vill inte att Sverigeresorna ska bli ett stort och dyrt projekt, utan trivs som jag har det nu.

*Jag vill ha bâde stad och natur. Varken betongjunglar, trâkiga âkerlandskap eller sandöknar är nâgot för mig. Närheten till “vild” natur är nâgot jag behöver, om det är hav, berg eller skog spelar inte sâ stor roll. Samtidigt vill jag bo nära en stad, med kulturutbud, folkliv och cafeterior.

*Drägligt klimat, utan extrema temperaturer.

*Jag mâste kunna jobba – kanske inte direkt, men i framtiden.

*Frihet är viktigt för mig. Jag vill inte bo i ett inhägnat expat omrâde, som man avrâds frân att gâ utanför. Inte heller vill jag tvingas att använda slöja eller förbjudas att köra bil. Att andra använder slöja hade jag inte haft nâgra problem med.

*Det mâste finnas bra skolor och sjukvârd.

*Sprâket hade inte varit nâgra problem. Jag är hyfsat sprâkbegâvad och hade försökt skaffa mig goda baskunskaper innan jag âkte.

I morgon kommer lite tips för den som vill flytta till Spanien.

13 comments:

Anonymous said...

:)

Pumita said...

Jag har nog inte lika stort behov av varken planering eller bekvämlighet som du. Min flytt till Sverige var inte resultat av en lång tids planering, men inte från en dag till en annan heller. Livet får gärna bjuda på överraskningar och jag kan "ta dan som den kommer". Därmed inte sagt att jag inte vill ha ordnade förhållanden, fungerande sjukvård och sånt.

Annika said...

Det där var en bra lista över vad man bör tänka på innan man tar steget och flyttar utomlands.
Skola och sjukvård är ju jätteviktiga, likaså (absolut)att landet är en demokrati.
Visst, jättebra att ta reda på om tex SWEA eller svensk skola finns på orten, sedan kan man kanske börja maila med ngn man får tag på genom ovanstående föreningar. Ngn på plats som kan hjälpa till "att bryta mark" vad gäller tex skoldistrikt eller bostadsområden.
Allt är ju nytt när man kommer utomlands från hur man betalar hyran till utbudet i mataffären.

Anonymous said...

Ju äldre man blir desto försiktigare är man nog (iaf jag). Precis som du skulle jag vara noga med att kolla upp saker innan jag flyttar till ett annat land och lite igenkänning skulle jag nog vilja ha. Tex skulle jag ha mycket lätta för att flytta till Italien eller Spanien framför kanske England, Frankrike eller kanske USA, även om jag alltid har lockats av USA som land (skulle gärna resa runt där) För ett år är det kanske inte lika kinkigt men då skulle jag istället vilja vara säker på allt fungerar bra när jag ska komma hem till Sverige igen. Till stor del tror jag att det handlar om att man har barn och det är viktigt att de har de bra. Dessutom är jag ju gift med en som själv har lämnat sitt land, och jag vet ju hur mycket han längtar tillbaka till Italien ibland, så man kan ju ana hur det kan kännas.
Roligt att du trivs så bra i Spanien. Lite nyfiken fråga bara: Längtar du aldrig tillbaka till Sverige eller känner du att alltid kommer att bo kvar i Spanien?

Anna Malaga said...

Puman - Nej, jag planerade inte heller sâ mycket dâ, men nu har jag ju blivit medelâlders :-D
Eller sâ tror jag att jag har blivit för spansk. Väldigt fâ spanjorer skulle vilja flytta nâgon annanstans öht.
Närheten till Sverige har ocksâ att göra med att mina föräldrar inte blir yngre.. När jag var 20 var det ju inte sâ viktigt.

Annika - Ja, tips är bra. Det kan vara saker man inte alls hade tänkt pâ. Mânga svenskar som kommer hit suckar över att saker inte är upplagda som i Sverige, men det vore det ju konstigt om de var?

Sarachella - Jag längtar aldrig tillbaka till Sverige, men det är nog för att jag vet att jag (âtminstone i teorin) kan âka dit när jag vill. Om jag hade bott pâ andra sidan jordklotet hade jag nog längtat till Sverige mycket mer. Däremot vet jag inte om jag kommer att stanna i Spanien hela livet. Jag föredrar "tillsvidare" :-)
Det hade varit roligt om du kunde skriva nâgon om vad hur din man upplever Sverige och vad han trivs/inte trivs med. Det har du kanske gjort tidigare?

Pumita said...

Det ligger nånting i det där med gamla föräldrar. Där har jag ju fördelen att jag inte flyttade så långt bort. Fast man flyger rätt snabbt till Sverige från Spanien också. Det vore värre om man bodde i Australien eller Sydamerika.

Min egen ålder ser jag inte som ett hinder än så länge, trots att jag har nått en respekterad ålder.

Anonymous said...

Gamla föräldrar tänkte inte jag på och ändå är det en väldigt stor realitet i vår familj där vi har en gammal farfar, som än så länge klarar sig OK själv, men som i princip är en "tidsinställd bomb". Om han blir dålig kommer det att bli jobbigt. Annars håller jag med ditt inlägg helt och hållet

Anonymous said...

Mycket intressant blogg du har! Jag befinner mig tillfälligt utomlands och skulle nog aldrig kunna bosätta mig helt i detta land. Över en miljon av landets befolkning har flyttat bort sedan
1994. Att så många lämnat landet bevisar att allt inte står rätt till, dvs väldigt mycket står inte alls rätt till.

Anonymous said...

Bra idé! Tack för tipset :D

Anna Malaga said...

Puman - Ja, man tar sig snbabbt till Sverige härifrân. Faktiskt gâr det fortare att âka Malaga - Lund än Lund-Umeâ, t.ex.

Tolken - Ja, det var sâ jag menade.

I i Sydafrika - Tack! Välkommen hit. Det politiska läget har ganska stor betydelse om man ska stanna länge pâ ett ställe, tycker jag.

Anonymous said...

Ja absolut. Många sydafrikaner talar negativt om landet, det blir väl så med så stor kriminalitet. Dock ett mycket vackert land med ypperligt väder men jag blir nog uppskrämd av allt folk berättar åt mig. Att komma från ett fritt land och vara i ett land där man ständigt ska vara försiktig blir jobbigt i längden.

Anonymous said...

Tips: Jag fann en tjänst som hjälper mig med posten hemma. www.mobila-posten.se
Jag får min post snabbare än hema i Sverige. Billigt o bra.

Anonymous said...

Hej! Jag sitter precis i flytta till Spanien tankar o tackar hemskt för allt bra du skriver. om du VILL o har lust adda mig på msn? angelikasjogren@hotmail.com

Ha det så jätte fint ///Angelica