Monday, February 12, 2007

Saker att göra innan man blir gammal och trâkig

Pumans Dotter tipsar om en bok som kan vara kul att ge till tonâringar: 101 saker att göra innan man blir gammal och trâkig. Ett bra tips är ju att resa runt i världen. Man kan t.ex. ladda ner den här kartan och fylla i länderna efter hand som man besöker den.

Men egentligen är det väl bara pâven som skulle lyckas med att nästan besöka alla världens länder. Min karta hade sett väldigt fattig ut.... Â andra sidan är idén att samla pâ länder bara onödigt stressande. Den är en mycket bättre idé att resa runt i Italien, t.ex. än att fota Colosseum, äta pizza och ge sig iväg. Jag tror jag kör med alternativ B istället: besök alla världens kontinenter. Haken är förstâs Antarktis... men om jag sparar den till sist kanske växthuseffekten har gjort t.om. den kontinenten behaglig att promenera omkring pâ?

Jag har ett annat intressant alternativ, som inte är sâ dyrt: prata med en människa frân vart och ett av världens länder. Be dem berätta lite om sin uppväxt, sin familj, sitt land och sina framtidsplaner. För att lära känna andra kulturer är det inte alltid nödvändigt att boka dyra flygstolar eller fotvandra i ensliga berg. Bjud istället mamman till Dragan eller Miriam frân barnens skolklass pâ en kopp kaffe. Nästa gâng du tar en taxi - prata med taxichauffören! Jag har âkt taxi under mânga timmar sammanlagt och utnyttjar alltid tiden. En taxichaufför i en storstad kommer ofta frân avlägsna länder och har mycket att berätta. I London är de ofta frân exotiska fd. kolonier och i Malmö är de frân Turkiet eller ex-Jugoslavien. I Madrid och Barcelona är de däremot nästan alltid frân Andalusien, och blir utom sig av glädje när de hör sin hemmadialekt.

Vad bör man förresten göra i Andalusien innan man blir gammal och trâkig? Här kommer mina tips:

* Besöka Ferian, den ârliga folkfesten, i nâgon andalusisk by eller stad. Gärna i Sevilla (april), den vackraste, eller i Málaga (augusti), den gladaste och folkligaste. Pâ dagen äter man tapas, dricker vin och tittar pâ alla vackra människor i flamencodräkter som spelar och dansar helt spontant pâ gatorna i centrum. Festen fortsätter sedan med tivoli hela natten, och naturligtvis mer dans och mer mat i casetas, smâ utsmyckade föreningshus med bar, lângbord, scen och dansgolv.

*Promenera i Sevilla centrum, ta nâgra tapas pâ ett vackert torg, insupa atmosfären och beundra de stâtliga husen.

*Besöka en katolsk katedral

*Vandra runt i den gamla arabiska borgen La Alhambra i Granada

* Bada pâ en alldeles egen strand - lätt att hitta i början av juni innan turisterna kommer. Huelva och Cadiz har underbara, vidsträckta och ensliga Atlantstränder med finkornig sand. Östra Andalusien har dramatiskt klippiga och ibland svârâtkomliga stränder med glasklart vatten.

*Ta bilen upp i bergen pâ vâren, njuta av blommorna och besöka en vit liten by. Äta en typisk maträtt och ett litet glas vino del monte (bara ett!) pâ en liten restaurang.

*Uppleva pâskprocessionerna pâ natten, gärna i Malaga. De vackra tronerna - mânga är flera hundra âr gamla - bärs runt i timmar pâ centrums gator. Trängseln, lukten av rökelse, de allvarliga trummorna och de nästan ödsliga trumpeterna ger hela centrum en hypnotisk stämning som är svâr att beskriva.

* Besöka La Real Escuela Ecuestre i Jerez, mellan Cadiz och Sevilla. Man behöver inte vara hästintresserad för att bli helt betagen av deras show Como bailan los caballos andaluces. Vackrare eller mer Aldalusien kan det knappast bli.

Förresten - det är inte brâttom. Allt det här kan man göra även när man har blivit gammal och trâkig. Spanien har inga âldersgränser!

11 comments:

Anonymous said...

Hittade din blogg, vad roligt att läsa! Har släkt bla i Sevilla och längtar alltid tillbaka. Dina texter gör att det känns lite närmare.

Anna Malaga said...

karolin - Vad roligt att du har hittat hit - välkommen!

Anonymous said...

Fast horni... Det finns val ingenting som sager att man maste bli trakig bara for att man blir gammal... varken i Sverige eller nagon annan stans :-) Mycket beror pa vilken installning man har till livet, tror jag. Age is just a number!

Thérèse said...

Vilka bra tips. Jag bodde precis vi katedralen i Sevilla under Semana Santa. Så alla processionerna passerade mitt hus. Det var inte å lätt att ut sig ut men jag hade en fantastisk utsikt på andra våningen och det är verkligen en speciell stämning men lie svårt att soa för dom håller på nästan hela natten och har trumpeter...
Mina lärare på spanska skolan frågade den veckan varför jag såg så trött ut och bara satt och gäspde.

Pumita said...

Anna, jag har läst om en klubb där man tävlar i att besöka flest länder... ungefär som fågelskådning men de bongar länder istället. De har regler för hur länge man måste stanna för att det ska räknas osv., minst ett dygn har jag för mig så det räcker inte med bara mellanlandning.

Lustigt förresten att du nämner just taxichaufförerna. Jag brukar alltid prata med dem om främmande länder när jag åker till och från Arlanda. En var just från forna Jugoslavien och en annan hade bott många år i Brasilien.

Karin, boken är skriven ur en tonårings perspektiv och de tycker ofta att alla över 30 år är gamla och tråkiga. Vi som har passerat den åldern vet ju bättre. ;)

Nejma said...

Jag håller med om att nattprocessionerna under Semana Santa är dom vackaste. Min favorit är den som går från Alhambra genom Albaicin i Granada. Det är en mäktig känsla att gå där på natten i mörket och lyssna på saetas. Man måste ju inte vara varken gammal eller katolik för att ryckas med i stämningen.

Själv har jag mycket kvar att uppleva innan jag "blir gammal". Klockan slutade ticka när jag fyllde 22 och ibland kommer jag på mej själv med att faktiskt tänka att det är min rätta ålder. Karin, du har så rätt! Ålder är bara ett nummer på ett papper.

Linda said...

Vilka roliga tips, de ska definitivt sparas bland resetipsen som läggs på hög till respektive destination besöks.
Ska kanske göra något liknande över Tokyo? *funderar högt*

Anonymous said...

Underbart bra skrivet. Min dag började bra. :)

Dosiss

Anna Malaga said...

karin - Ja, det har du sâ klart rätt i! Innan man blir gammal och senil, dâ :-D
Jag tror att anledningen till att jag kan tycka att t.ex. 40-âringar är trâkiga, är att de flesta i den âldern pâ 70-talet hade tantiga kläder, papiljotter och skrikigt läppstift. Själv känner jag mig inte särskilt tantig nu när jag närmar mig den âldern. Men - som Puman säger - antagligen tycker en fjotonâring att jag är lastgammal.

Anna Malaga said...

Therese - Att bo i centrum under Samana Santa kan inte vara kul. Här hâller de pâ till 5-6 tiden. Jag ska länka till dig nu.

Puman - Precis sâ tycker jag. Man kan fâ ett kulturutbyte pâ närmare hâll än man tro. Men det ger ju inga statuspoäng ;-)

Nejma - Ja, känslan är just "mäktig" som du skriver. I Granada gâr väl förresten bärarna under ett skynke?

Linda - Ja, gör det, det skulle vara jättebra och kul att spara. Erik skrev en bra lista i en av kommentarerna.


Dossis - tack! Du förgyller min dag ocksâ ;-)

Nejma said...

Anna - Ja, I Granada går bärarna under ett tyg så dom ser inte var dom sätter fötterna. Med tanke på att varje paso väger ett par ton så är det imponerande att se. Rekommenderas!!!!