Thursday, February 15, 2007

Ledig dag

Idag har jag haft en (halv) ledig dag. Jag har varit i svenskaffären i Fuengirola och handlat en stor kasse med svensk mat och godis, strosat runt pâ La Cañada och tittat pâ H&M utan att köpa nâgot. Alla deras kläder var fula! Är det mig det är fel pâ? När affären invigdes för nâgra âr sedan handlade jag massor.

Pâ eftermiddagen pratade jag i svenska radion om hur det är att ha barn i Spanien, med en annan svensk tjej som skulle föda i nästa vecka men sâg superfräsch ut. Vi diskuterade föräldraledigheten, hur spanska män är som pappor och lite annat.

Pâ tal om att ge barnen lite av svensk kultur: I inlägget om det bästa av tvâ världar fick jag den här kommentaren av Jove:

..det vore kul om du skrev ett inlägg om hur det är att vara mamma till ett osvenskt barn. Hur gör ni med språk och är han svensk eller spansk i sina ögon.. hur ser han på Sverige och Spanien?

Jag frâgade faktiskt sonen idag. Det är hur kul som helst att "intervjua" barn - man kan fâ svar som man inte alls väntade sig. Han svarade att han var bâde svensk och spansk (ganska förvânande) och att Sverige var kallt men roligt, och att där fanns massor av djur i skogen, t.ex. älgar och katter. Det bästa med Sverige var att man kunde leka i snön, att man fâr klappa katterna och att man kan spela roliga spel, t.ex. Cluedo och Lusenspelet (snacka om bortkastade pengar pâ muséer och skärgârdturer, hehe..)

12 comments:

Anonymous said...

Åh, jag älskar Fuengirola och känner mig nästan svartsjuk vid tanken på att du var där idag hahaha :P

Vore roligt att veta vad er diskussion kom fram till. Ja, hur är spanska män som pappor?

Haha - och vad söt din son är hihi! Har han ett spanskt eller svenskt namn?

Anonymous said...

Utmanad!

http://hallo.blogg.se/150207212944_innan_flyttlasset_gr.html

Anonymous said...

Kul svar från sonen!
Hur har ni det med Ikea hos er?

Annika said...

Lustigt! Frågade precis min dotter detsamma för ett tag sen. Hon svarade samma sak, att hon är både och. Det kändes fint. Min dotter är 10 år.

anna B said...

Åh, Svenska affären i Funkan. Såg du om de börjat riva Svenska skolan ännu? Så sorgligt, finaste byggnaden i sta´n. Och vilka fina minnen sen....

Linda said...

Hm, känns som om det här är utanför min värld eftersom jag varken känner till Fuengirola eller svenska skolan ;)
Däremot är jag nyfiken på radioprogrammet. Berätta gärna mer om det!
Själv är jag med i Sveriges Radio igen imorgon, mellan 10-11. Hoppas att du har lust att lyssna igen :)

Anna Malaga said...

Jove - och jag är kanske avundsjuk pâ dig, som kan handla saltgodis när du vill ;-)
De flesta spanska män är bra och engagerade pappor tycker jag. För mig har barn-biten varit lättare än städ-biten om man säger sâ.. Sonen har ett internationellt namn som är vanligt och stavas likadant i bâda länderna.
Tack för utmaningen, jag tar tag i den idag.

Tolken - Närmaste IKEA ligger i Sevilla, men i sommar öppnar ett nytt center här i Málaga. Det ska verkligen bli roligt!

Annika - Ja, det är fint att de kan känna sâ!

Anna B - Ja, Svenska Skolan är jämnad med marken. Synd, för det var en fin gammal villa.

Linda - Jag kan maila dig länken om du vill höra. Klart jag vill lyssna pâ er igen!

Nejma said...

Du säger väl till i tid innan invigningen av Ikea? Vem vet, vi åker kanske upp o minglar då. *s* Är fasligt sugen på SALT lakrits igen. Fick en massa söt lakrits av både mamma o maken men det är inte samma sak.... Förresten, säg till nästa gång du åker till Svenskaffären, jag lägger kanske in en beställning. Det tar ju bara 2 - 3 dagar för paket att komma fram mellan fastlandet o ceuta. *mums*

Kram,
Nejma - med svår abstinens

Thérèse said...

Gulligt svar av sonen. Barn kan verkligen komma med roliga , oväntade och tänkvärda svar.

Nejma - Varken IKEA i Madrid eller Hong Kong hade saltlakrits. Fast jag ska hålla tummarna för att man i Malaga tar in denna delikatess ;)

mintid said...

Hittade hit från en länk :)
Malaga besöker jag då o då när vi åker till svärföräldrarnas hus i Nerja.

Kul att läsa lite om ditt liv så jag kommer nog igen :)
Jättetrevlig blog!

Anna Malaga said...

Nejma - Jag hade faktiskt dig i tankarna när jag var där. Om du âker upp till Ceuta i slutet av nästa vecka, kanske där ligger nâgot!

Therese - Ja, ibland tror man nâgot helt annat...det är viktigt att frâga och lyssna.

Mintid - Välkommen hit, kul att du gillar min blogg. Det lâter härligt med svärföräldrars hus i Nerja.

Nejma said...

Åh vad spännande! Jag ska faktiskt upp till Ceuta i slutet av nästa vecka för att kolla posten. Mina föräldrar är på Mallis just nu och i dag eller på måndag ska dom posta paket till oss, så det borde hinna fram till nästa helg. Det finns kanske fler saker i lilla lådan? Kuuuuuuuuuuuuuuuuuuuul!

Kram,
Nejma