Thursday, February 01, 2007

Livsstilen i mitt näromrâde

Jag kunde ju tyvärr inte knappa in min adress pâ sajten jag berättade om här nedan.
Men om det hade fungerat för utlandet ocksâ, hade mitt näromrâde fâtt den här beskrivningen:

Z 41 Mângpysslande fd. fiskarfamiljer

Äldre gifta par med utflyttade barn...

...samt dessa nygifta barn som bor ett stenkast frân föräldrarna

Lâgutbildade

fd. fiskare, numera pensionerade eller timanställda

Extremt hemfixerade

Rymliga 60-tals lägenheter eller enfamiljshus med tvâ vâningar.

Intressen: fiskebâtar, matlagning och grannarnas privatliv


Bloggtoppen.se

6 comments:

Anonymous said...

Det har med att ha nyfikna grannar verkar vara sarskilt utbrett i bade Spanien och Italien... Fast dina andalusiska grannar verkar atminstone ha lite mer tolerans vad galler ljud. Har i norra Italien blir grannarna hysteriska om man rakar smalla igen en dorr for hart, om man lyssnar pa musik eller varst av allt: om man skulle fa for sig att dammsuga eller kora tvattmaskin klockan nio pa kvallen. Att skratta hogt nar man ser en rolig film pa TV far man heller inte gora efter klockan nio...

Anna Malaga said...

Oj, det verkar som om du borde ha kollat upp grannarna innan du flyttade dit. ;-)
Det verkar jobbigt. Här är de hemskt intresserade av vad man gör och med vem, men ljudtoleransen är hög överallt. Annars hade det varit omöjligt att bo här.
Pâ sommaren är vanligt folk uppe till sent pâ natten och pratar högt pâ gatorna, har bilradion pâ, tittar pâ TV ute pâ balkongen osv...

Anonymous said...

när jag bodde i granada förra hösten så brukade vi alltid gå med skor inne i lägenheten, berodde främst på det kalla golvet men också på vår brist på riktig städning. jag hade köpt ett par nya stövlar som jag tänkte gå in hemma för att undvika akut skoskav ute på stan. stövlarna hade ingen direkt klack utan snarare en lite utbuktning på sulan. en dag när jag var hemma i mina nya skor knackade det på dörren. det var tanten som bodde våningen under som sa till mig att ta av mig mina skor. hon kunde varken sova, tänka eller titta på tv när jag gick runt och störde i min lägenhet. så jag fick snällt ta av mig mina stövlar och byta till tofflor. däremot när vi hade kompisar på besök på kvällen med hög musik, mkt prat och höga skratt så sa hon ingenting. mina stövlar försämrade tydligen hennes livskvalité mer än vilda studentfester...=)

Thérèse said...

Det där med att grannarns privatliv är högintressant gäller nog hela Spanien. I Madrid , Cadiz och Sevilla ade jag såna grannar. Dom drog sig inte heller för att fråga ut mig om mer eller mindre personliga saker när jag mötte dom i trappen.
Men dom var väldigt toleranta när det gällde ljud. Visserligen ringde någon polisen när vi hade en otroligt lugn och stillsam inflyttningsfest i Madrid men i Sevilla hade jag jämt fest utan att någon klagade.
Ingenstans i Spanien har grannar klagat på barnen vilket nästa verkar vara regel i Sverige. I Göteborg beklagae sig grannen över att min ettåringskulle börja gå för då skulle det klampa i hennes tak....

Anna Malaga said...

Mia - Hmm, det var tydligen känsligt det där med skor. Jag börjar trycka att det är skönt att bo pâ översta vâningen..
Mia, du vet väl att folk frân Granada är kända för "mala follá" och det tar sig ju sâdana här uttryck ;-)

Therese - I min by är de ocksâ toleranta när det gäller ljud. De för ju sa mycket oväsen själva.

Anonymous said...

haha, mala follá har jag fått erfara på olika sätt=) detta var nog en av den tillfällena=) det gäller att vara hårdhudad för att bo i den där staden!