Sunday, February 04, 2007

Tidningarnas rubriksättning

Jag sitter och läser svenska morgontidningar pâ nätet och drar som vanligt pâ munnen ât en del av rubrikerna. Ännu roligare är beskrivningarna av gärningsmannen när det handlar om ett brott. 52-âringen eller 25-âringen är kanske lite trâkigt i deras ögon. Finns det ingen annan rolig egenskap man kan lyfta fram?

Om man râkar ha tävlat i nâgon sportgren som ung, blir man "fd. idrottsprofil" och är man medlem i nâgot parti, blir man "politiker", även om det man gjorde inte har med politik att göra. Som den här nyheten i AF: Kristdemokrat hade sex pâ badhus. Stackars Kristdemokraterna! Och dessutom med en annan man... Själva artikeln ville jag inte ens läsa. Det här verkar vara en ny trend i svenska badhus. Hädanefter badar jag bara i öppet hav!!

Men man kan undra om nyheten hade vinklats pâ samma sätt om förövaren hade varit folkpartist? Det blir ju inte lika kul... hade det däremot varit en Fi-politiker hade det definitivt blivit förstasidenyhet och mittuppslag!

Ett klassiskt bottennapp i sensationslysten rubriksättning är det här: Vargen bet hâl i Ellas mage. Ella visade sig vara en jakthund, som hade haft oturen att träffa pâ en varg i skogen. Synd om hunden, men Ella är ett av de vanligaste namnen bland smâbarn i sverige, och mer än en förälder satte säkert kaffet i halsen av rubriken.

Jag funderar pâ vad jag skulle fâ heta om jag haffades för nâgot i Sverige. Definitivt "utlandssvensk" det läter ju nästan lika suspekt som "med utländsk bakgrund". Om ni nâgon gâng i sommar läser i AF Utlandssvensk tog plastkassar pâ ICA utan att betala eller Utlandssvensk antastar gamla tanter och erbjuder dem att hoppa in i bilen" vet ni vem det handlar om.

10 comments:

Pumita said...

Uppfinningsrikedomen slutar aldrig att förvåna en när det gäller kvällstidningsjournalistiken! Vild fantasi och stor kreativitet är helt klart egenskaper som efterfrågas.

Jag tror jag tar med mig en matkniv och en vattenflaska nästa gång jag går på stan. Vilka rubriker det kommer att bli!

Anna Malaga said...

Hahaha - men ni har väl ALLTID kniv i handväskan eller innerfickan när ni gâr ett ärende ;-)

Pumita said...

Ja, men jag är så pass försvenskad att jag har kommit av mig och börjat bete mig som en vanlig människa... ;)

Nadia said...

Ha,ha. Den där om Ella var kul.
Förstår vad du menar men samtidigt föredrar jag svenska tidningars tråkiga och fantasilösa rubriksättningar framför t.ex. spanska där de fortfarande är relativt vanligt att gärningsmannens nationalitet påtalas. Tycker det känns skönt att svenska tidningar inte nämner nationalitet om det ej har betydelse för nyheten i övrigt.

Anna Malaga said...

Puman - Ja, jag har faktiskt börjat betala för kassarna ocksâ
;-)

Nadia - Hmm, jag tycker nog att de är ungefär likadana. "Invandrarbakgrund" och "frân ett arabiskt land" har jag läst mânga gânger i svenska tidningar. Det enda uttryck som kanske inte hade använts i Sverige är "de etnia gitana", det kan man läsa här ibland.

Thérèse said...

Jag håller nog inte med Nadia. Senska tidningar brukar skriva invandrarbakgrund , andra generationers invandrare och liknande. Uttrycket en svensk medborgare används också om det är någon med invandrarbakgrund som har svenskt medborgarskap.

Rubriker kan verkligen vara fantasifulla men jag undrar om inte skvallerpressen är värst när det gäller såna rubriker. Fast det kanske bara är ett rykte , jag har väldans dålig koll på svensk skvallerpress. Min spanska granne brukade då och då ge mig en bunt gamla "Hola" för att jag skulle öva att läsa spanska. Som jag naturligtvis inte kunde låta bli att bläddra i så jag känner att jg har något bättre koll på spansk skvallerpress.

Anna Malaga said...

Therese - haha, nej man kan ju inte kasta dem ju ;-) Hola är kul ibland. En riktig höjdarartikel var den om Felipes och Leticias hus. Sâ mycket pengar och sâ lite smak!!

Hâller med dig om tidningarna...med "svensk medborgare" säger man ju ingenting om bakgrunden, men den är ändâ underförstâdd.

Linda said...

Ja jisses, man slutar aldrig förundras. Och förvånas. Och ibland förfäras. Aftonbladet blir bara mer och mer fars för varje dag som går.

Anonymous said...

Kanske inte hör till saken men enligt de svenska nättidningarna sâ begâs det mord, rân, vâldtäkter var och vareviga dag i sverige. Det är därför jag blir sâ förvânad när svenskar gâr in pâ AFF och nojjar sig över ev utlandsflytt och om det är "säkert" att flytta till Frankrike, England etc.
Och jag tycker nog att Expressen börjar smaska till sina rubriker riktigt ordentligt sedan de bytte chefsredaktör.

Dosiss

Anna Malaga said...

Linda - ja, jag tycker att det har gâtt lite väl lângt.

Dossis - Här hör allt till saken
;-)
Jag tycker att Spanien är ganska lugnt faktiskt. Säkert mer smârân, stölder och inbrott, men inte särskilt vâldsamt. Mord och dödsmisshandel av barn t.ex är vanligare i Sverige, trots stor skillnad i folkmängd.