Tuesday, February 20, 2007

Mânadens inlägg - Barnuppfostran


Dags för ännu ett kedjeinlägg - den här mânaden är temat barn och barnuppfostran.

Jag tänkte skriva lite om vilka funderingar man kan ha när man uppfostrar ett barn i ett annat land och i en annan kultur (i det här fallet trots allt ganska lik den svenska) Det kan vara skillnader mellan olika länder när det gäller förväntningar pâ barn, hur de behandlas och hur man ser pâ barn. Om den andra föräldern är utländsk, kanske man ocksâ har olika uppfattningar om uppfostran. Bor man dessutom i den andra förälderns land, har man en hel svärfamilj ocksâ bakom.

Spanien är för mig ett mycket barnvänligt land. Varje nytt barn som föds är inte bara kärnfamiljens angelägenhet, utan ocksâ släktens och faktiskt hela byns. Det börjar redan när man är gravid. Jag fick skäll av tanterna pâ min gata för att jag bar mina matkassar själv och blev nästan lynchad när jag tog en cykeltur längs stranden. Alla kom med goda râd om precis allt. Min familj i Sverige var mest lite orolig för hur det skulle gâ att föda i Spanien och ha en bebis i en lägenhet utan centralvärme (födelsen var beräknad till juni....)

Själv var jag konstigt nog kolugn, och har fortsatt vara det under mina snart sju âr som mamma. Med risk för att framstâ som en fullständig idiot, mâste jag säga att jag aldrig har känt mig osäker eller haft nâgra tvivel om hur jag ska göra. Jag har helt enkelt tagit saker som de har kommit, löst problem efter hand och framför allt haft tâlamod och tagit mig tid att studera mitt barn för att hitta bra lösningar. Det har varit jobbigt och tröttsamt att ha barn, men det har aldrig känts svârt. Bâde för min man och för mig har det varit viktigt att anpassa uppfostran efter barnet som individ istället för att gâ efter mallar och metoder.

En av utmaningarna med att vara förälder är att se till att barnen kan utvecklas fritt som individer, men ändâ passa in i samhället och familjen. Det spanska samhället är t.ex. mer socialt och mycket mer högljutt. Ett spanskt barn fâr finna sig i att prata med alla, men fâr ocksâ respons av alla. En bebis i snabbköpskön fâr omedelbart en enorm uppmärksamhet. Folk ler, vinkar, pratar, frâgar om deras leksaker och berömmer deras skor. Ofta börjar okända konversera med min sexâring i affären om skola eller fotboll. Igâr pâ posten frâgade en kille i tjugoârsâldern om han kunde rita ett flygplan, och gav honom sedan en massa beröm för hur fint det var. I Sverige möts barn ofta av "stenansikten" och mânga unga verkar tycka att okända barn är lite pinsamma.

En annan sak är att tonläget ofta är bryskare och uppfostran hârdare. Barn fâr höras och vara högljudda, vara med överallt osv., men förväntas ocksâ lyda, be snällt och vara artiga. En sak jag som jag kanske gör annorlunda än svenska mammor är att jag höjer rösten ordentligt och ryter till ibland om han gör nâgot han vet att han inte fâr. "Lilla gubben, du förstâr väl..." är inget vi använder. Det är ju trots allt det spanska samhället han ska växa upp i och anpassas till. Bâde spanska barn och vuxna fâr finna sig i att folk höjer rösten ât dem. Att fâ en utskällning av chefen är inte ovanligt. I trafiken gâr det ocksâ ganska hetsigt till ibland. I skolan fâr barnen riktigt skarpa tillsägelser och ska rätta sig efter vad läraren säger utan att ifrâgasätta. Helt OK, tycker jag. För mig gâr den stora gränsen vid fysisk bestraffning, eller fysiskt vâld över huvud taget. Varken föräldrar eller barn ska acceptera ett slag frân nâgon annan, varken frân familj eller kompisar.

I familjen, precis som i samhället, finns saker man kan diskutera och förhandla om, andra som man bara rättar sig efter. Vissa saker kan man välja och bestämma själv, andra inte.

En annan, lite lustigare detalj är att barn ska vara sâ fina och uppklädda här. Värst är det för tjejerna, som helst inte ska bli rufsiga eller fâ minsta blâmärke. Pojkarna tillâts vara "pojkar", men ska definitivt badas varje dag, parfymeras upp till femârsâldern och ha gelé i hâret. Den äldre generationen är väldigt konservativ - det gâr inte att hälsa pâ farmor i linne, shorts och gymnastikskor. Barnbarnet ska naturligtvis visas upp som ett ett museiföremâl med pressad skjorta och putsade skor. Min stackars svärmor höll pâ att fâ ett blodtryckfall när sonsonen kom i snaggat hâr i augustivärmen. Han sâg ju ut som om han hade haft löss!! Hon tröttnar aldrig pâ att pâpeka för mig att hon gjorde en fin lock i pannan pâ min man med läggningsvätska varje morgon innan han gick till skolan, men jag föredrar att le och säga "vad trevligt...."

Det bästa jag har hört angâende barnuppfostran är nâgot i stil med detta: "Vi kan bara ge vâra barn tvâ beständiga ting. Det ena är rötter och det andra är vingar"

När vi hâller vâra barn i famnen för första gângen, har vi redan gett dem det finaste man kan ge nâgon - livet. En del av vârt jobb frân och med det ögonblicket är att ge dem förmâgan och förustättningarna att uppskatta det, inte bara under den korta tid de är hos oss, utan under en lâng framtid.

Andras inlägg: Annelie, Therese, Frankrikeliv, Jove, Nejma, Barajagjohanna, Krokofanten, Emma,

21 comments:

Anonymous said...

vilket bra inlägg! jag skrev också ett inlägg om barnuppfostran för någr a veckor sen, det är ett intressant ämne!
kan hålla med dig om att svenska föräldrar kan vara lite mesiga. självklart, precis som du säger, så är fysiskt våld aldrig accepterat men jag tror att många svenska föräldrar daltar med barnen för mkt. barn behöver gränser och strukturer och det tror jag är ngt som glömts bort idag för föräldrarna är rädda att de är för elaka mot barnen. enligt mig finns det en stor skillnand mellan att vara elak och att sätta upp gränser och regler.
jättebra inlägg!

Anonymous said...

Jag föredrar att sätta gränserna kring mig själv istället för att rama in barnet för mycket - på det viset behöver jag inte ens vara benhårt konsekvent utan kan tillåta dyk från badkarskanten ena dagen (för att jag då är i form att hjälpa till att torka upp översvämningen) medan jag nästa dag kan säga nix med motiveringen att jag faktiskt inte orkar eller att jag inte har tid. Att sätta gränsen kring sin egen individ är bra ur fostringssynpunkt också för jag vill ju gärna att mina ungar ska kunna markera sina gränser gentemot andra...

Jag funderar lite på att lyda utan att ifrågasätta. I min värld *kan* sådant leda till ögontjäneri, det vill säga det blir viktigt att lyda för att undgå bestraffning eller obehag - men om inte utdelaren av bestraffning är där så finns heller ingen risk... Funderingar?

Anonymous said...

Jättebra inlägg. Jag skrev en egen själv..

http://hallo.blogg.se/200207175113_barnuppfostran.html

Anonymous said...

Tänkte på dig när jag googlade runt lite och hittade det här...kommer ihåg att du skrev om "medelsvensson" och "medelgarcia" tyckte den var ganska rolig....
http://www.elmundo.es/magazine/2003/172/1042211422.html

Anonymous said...

Mycket bra saker har du nämnt - men det viktigaste måste väl ändå vara rejält med lördagsgodis?

Anonymous said...

Mycket bra inlägg! Jag kan hålla med om att i Sverige så blir det lätt "stelansikte" dvs "jag låtsas inte om at ni finns i närheten av mig nu för tänk om vi blir tvugna att prata med varandra". I UK är man betydligt striktare med barnen, men man visar också (anser jag) mer respekt genom att ge ärlig respons inom de ramar man har satt upp. Man är artig till barnet, och barnet är artigt tillbaka - allt i samklang med den brittiska kulturen.

Anna Malaga said...

Kul med lite input!

Mia - Tack! Det är ganska svârt för mig att jämföra, jag har ju aldrig haft barn i Sverige. Men jag tycker absolut inte att man är elak för att man har regler och gränser. Vi vuxna har egentligen mânga fler "mâsten" i vâra liv. Jag undrar om en del föräldrar i Sverige inte orkar, helt enkelt. (Allt fler föräldrar i Spanien har förresten ocksâ samma problem pga de lânga arbetsdagarna)

Cruella - Hmm, för mig är det bra att ifrâgasätta men inte tjafsa. Alltsâ, man kan frâga varför man mâste borsta tänderna varje kväll/ta bort sin tallrik/sätta pâ sig bilbältet osv, men man kan inte bara strunta i att göra det. Jag försöker däremot ha fâ sâdana regler. I skolan tycker jag inte att eleverna ska ifrâgasätta alls, de fâr helt enkelt lita pâ lärarens kriterier utan att tjafsa emot om det ska vara en dräglig miljö i klassrummet. En annan sak är att komma med egna förslag och idéer.
Samtidigt försöker jag tänka pâ att inte vara sâ tjafsig själv. När jag väl gett nâgon en frihet, vill jag inte heller lägga mig i och komma med en massa âsikter.

Jove - Tack, jag har varit inne och läst ditt inlägg ocksâ.

katten - hihi, vad kul. Tack för länken. Jag kände nog ganska väl igen min Medelgarcía ;-)

Niklas - Det är viktigt med rejält med choklad och lördagsgodis - till mamman!

Lox - Ja, tänk om man mâste konversera med en okänd.. ;-)

Thérèse said...

Jag saknar verkligen det här med att barn är välkomna överallt och får så mycket uppmärksamhet i Spanien. Det verkar inte finnas en enda spanjor som inte älskar barn.

Förra veckan när vi var och handlade busade en anställd på ICA med min dotter. Tror nästan det är enda gången det hänt sen vi flyttade tillbaka till Sverige.
I Madrid hände det nästan dagligen.

Ska nog fundera lite på det där med kontorsjobb i Malaga eller svenska skolan i Fuengirola när jag får min lärarbehörighet ;)

Anonymous said...

Jag förstår!

Är du trött idag?

Thérèse said...

Jag instämmer naturligtvis helt i att det är viktigt med rejält med choklad - till mamman

Anonymous said...

Här var vi bor älskar man bebisar. Varje gång vi är i butiken kommer någon och gullar med vår baby. Jag har aldrig i mitt liv blivit så ofta tilltalad av folk jag inte känner som då jag var gravid. Ofta fick jag frågan när babyn föds, hur jag mår osv. Då vår baby fötts kom en dam i butiken fram till mig och ville gärna titta på vår baby och gratulera mig, hon hade nämligen ofta sett mig i butiken då jag var gravid. Jag kan dock inte minnas att jag sett henne. Så här är babysar pop!

Anna Malaga said...

Therese - Fundera pâ du bara! säg till om jag kan hjälpa dig med nâgot.
Choklad gör oss definitivt till piggare och snällare föräldrar!

Niklas - Vem, jag? Jag är alltid trött!

I i Sydafrika - Har du en baby, vad trevligt! Det är ganska positivt att de fâr uppmärksamhet av mânga, tycker jag. När de blir äldre och kan svara är det ju ännu roligare.
Har du fött barn i Sydafrika? Berätta gärna nâgot om det om du vill! Jag tänkte berätta om att vänta och föda barn i Spanien i nästa inlágg.

Anonymous said...

Jo jag kom till Sydafrika och födde vår lille bebis här men jag var lite orolig då jag aldrig hade varit här tidigare. Födde på ett privatsjukhus, dyrt blev det, men hellre det än statligt. Hade en mycket bra läkare som hade en ultraljdsmaskin i sitt rum så han ville ta ultran varje gång (kostade inget extra). Lite lustigt, nåja. I SA sker ca 50% av förlossningarna med kejsarsnitt. Man fär välja mellan vaginal förslossning och kejsarsnitt. Blev bra omhändertagen på sjukhuset. Sin bebis får man dock inte ha i rummet utan sjuksköterskor tar hand om bebin i ett annat rum, så jag ville snabbt hem och ta hand om min bebis själv! Här får bebisarna vaccin mot tuberculos eftersom sjukdomen härjar i trakterna.

Anonymous said...

Spännande. Jag är nog mycket "slappare" än du, men känner mig ändå strängare än medelsvensson. Definitivt vrålslapp jämfört med medeldupont. Jag håller med Cruella om att man ska akta sig för alltför mycket lydnad, men håller med dig om att även om man kan ifrågasätta bilbälte t ex så kan man aldrig slippa det.

Anna Malaga said...

I i Sydafrika - vad intressant, tack för att du delar med dig. 50% kejsarsnitt är väldigt mycket. Vet du vad genomsnittsâldern för barnafödande är?

Tolken - Hej! Ska läsa och kommentera din artikel ocksâ.

Anonymous said...

Enligt WHO utförs det för mycket kejsarsnitt i SA men det beror på att man kan välja den metoden. När det gäller den svarta befolkningen är väl genomsnittsåldern mycket låg, tonårsgraviditeterna med oftast bifogande HIV är tyvärr mycket vanligt. Kan dock inte ge dig den exakta medelåldern för den indiska och den vita befolkningen, inte heller för "the coloured people" (de är varken svarta eller vita) men i min "vita" bekantskapskrets känner jag många som fött barn då de varit mellan 30 och 43 år.

Anonymous said...

Anna: Vad kul med inlägg om att vänta och föda i annat land! Jag kan bidra med Irland:-)

Anna Malaga said...

Ganska lustigt ändâ att de väljer snitt i sâ stor utsträckning, utan att läkaren rekommenderar det. Tack för din info.

Anna Malaga said...

Cruella - Vad kul, det ska bli spännande att läsa!

Anonymous said...

Jag får den uppfattningen att läkarna är ganska så pro-kejsarsnitt, till exempel med tanke på risken för inkontinens då kvinnan är äldre. En annan orsak kan vara mera klirr i kassan (här kostar kejsarsnitt extra). Hmm, finns det en läkare som brukar läsa din blogg? Kanske han/hon kunde ge ett bättre svar :-)

Pumita said...

Heh, roligt det där med snaggat hår, lockar och läggningsvätska. Det gäller att välja sida strider. ;)