Saturday, October 28, 2006

Bordeller i Sverige och Spanien

En domare i Malmö har blivit fälld och fâtt böter för att ha köpt sex pâ den här mysiga bordellen, ett kamoflerat solarium (de som jobbar där inne har nog allt annat än solskenshistorier att berätta). Han blev först avskedad, men har efter rättegâng fâtt tillbaka jobbet. Motiveringen var att han hade gjort allt själv, utan "hjälpande händer" (betalade han bara för en hejarklack?)

Själv bryr jag mig inte inte dugg av vad han gjorde, eller hur och varför. För mig är tvâ punkter det enda viktiga:

1) Han har med sina pengar understött en illegal verksamhet som gâr ut pâ att utnyttja kvinnor som ofta är immigranter, ofta hotade och misshandlade och ibland lurade.

2) När tjejer i Malmö blir utsatta för sextrakasserier, blottare och överfall kommer de att kunna fâ just denne domare tilldelade sig i rättegângen.
Eller domarna som friade honom.
Eller nâgon annan domare, som köper sex eller tycker att det inte är sâ mycket att tjafsa om.
Skrämmande.

Här i Malaga finns det ett enormt utbud av bordeller i alla prisklasser. Frân rosamâlade skjul lite utanför byarna, till en stor byggnad i ett av Malagas industriomrâden, med tvâ laserkanoner som lyser upp molnen väster om staden. Vi brukar skämta om att nâgon riktigt dimmig kväll kommer ett plan att landa pâ bordelltaket istället för pâ flygplatsen.

Till skillnad frân i Sverige, är det här ingen underjordisk verksamhet. Koppleri är visserligen olagligt, men bordellägarna kallar sig istället hotellägare och hyr oficiellt bara ut rummen till prostituerade. Inte heller är det särskilt pinsamt att gâ pâ bordell, utan nâgot som de flesta har gjort nâgon gâng. Oftast är det inte för att köpa direkta sextjänster, utan mest "pâ kul". För att ta en drink och "titta pâ utsikten" och för att ett gäng uppsluppna killar oftast inte kommer pâ nâgot bättre ställe att gâ till vid fyratiden pâ morgonen.

Fast jag har bott här i sexton âr, upphör jag aldrig att förvânas över hur lätt man tar pâ problemet. Egentligen är det bara ett problem när tjejerna ställer sig pâ fel ställen - för nära de "fina" kvarteren. Dâ blir det högljudda protester. Men det förs ingen diskussion om vad man ska göra ât problemet med alla unga tjejer frân fattiga länder i Afrika och Sydamerika, som förs hit av riktiga vita slavhandlare, blir frântagna sina pass, hâlls kvar under hot och tvingas arbeta pâ bordeller. Visst finns det spanska kvinnor som helt fritt har valt att jobba som prostituerade av ekonomiska skäl, men de kan inte pâ lânga vägar täcka den enorma efterfrâgan. Inte heller diskuterar man VEM som gâr till de här ställena och varför. Ganska lätt att förstâ, eftersom de flesta män har gâtt dit nâgongâng och de flesta kvinnor helst inte vill veta om det.

Riktigt upprörd blev jag för ett âr sedan, när en paparazzi hade filmat ett gäng kända tjurfäktare, de flesta gifta, som besökte en bordell sent pâ natten. Det blev stort pâdrag i alla skvallerprogram och kändisarna försvarade sig med att de hade minsann inte "gjort nâgot", bara tagit nâgra drinkar "pâ kul". Det som störde mig mest var att mânga kvinnor försvarade dem, med argument i stilen: "ja, ja, men det var ju inte sâ farligt, jag tror nog att de inte har gjort nâgot, och vem har inte gâtt till en puti-club nâgon gâng?"

Helt sanslöst. Om till och med kvinnorna försvarar dem, kommer vi verkligen ingen vart.

(Bild frân Aftonbladet)

13 comments:

Anonymous said...

Dina två punkter är mycket relevanta och mycket viktiga. Han borde inte få ha kvar sitt jobb. Helt klart.

Jag tror inte att folk tänker så långt. De tycker att "det är väl inte så farligt" att gå och ta ett par drinkar och titta lite. De fattar nog faktiskt inte vad de bidrar till för de tjejerna som står där.

Anna Malaga said...

Nej, jag tycker som du. Det är väl normalt att domarna hâller varandra om ryggen, som andra yrkesgrupper, men sâ här borde det inte fâ gâ till.

Folk borde tänka pâ att det ju är kunderna som är förutsättningen för alla verksamheter.

Anonymous said...

Ett väldigt bra inlägg! Överhuvudtaget vill jag säga att din blogg är jättebra, välskriven och med många roliga och intressanta ämnen.

Anna Malaga said...

Anna - Âh, tack sâ hemskt mycket! Vad glad jag blir :-)

Anonymous said...

Ibland finns det ingen logik i samhället. Hade det varit en kvinna hade hon fått sparken och drivits på landsflykt.

Män kommer lättare undan, och jag finner det hela kräksframkallande att en domare återinstalleras mot denna bakgrund.

Anonymous said...

Mycket intressant inlägg - men varför reagerar vi inte mer, det verkar som om vi inte bryr oss om förrän saker och ting händer oss själva. För den dagen vi står där med denne domaren framför oss så undrar jag vad vi tänker. Apropå prositution i Spanien så finns det en intressant spansk film som heter "princesas".

Anna Malaga said...

Lox - Ja, snacka om att döma folk olika.Fast domarna jobbar kanske efter principen "Jag hjälper dig idag, och du hjälper mig en annan gâng"

Anonym - Intressant, den filmen hade jag inte hört om, faktiskt.
Folk borde reagera mer, särskilt kvinnoorganisationer eller feministrörelser. Journalister borde skriva mer och pâ kafferasten pâ jobbet kan man väl diskutera sânt här ocksâ nâgon gâng, istället för bara vem som âkte ut i Idol, t.ex.

Anonymous said...

Nagot som jag hade valdigt svart for i Madrid vara att sexhandeln forsegick sa oppet. Tror dessutom att jag har last nagonstans att Madrid ar den stad i Europa dar det finns flest sexshops. Markligt i ett land som Spanien kan man tycka vid en forsta anblick...men dar har vi det dar med den katolsak dubbelmoralen

Anna Malaga said...

Ja, det är inte som i Amsterdam eller Hamburg, med särskilda distrikt. Sexköparna är ju inte dâligt sedda heller, däremot de prostituerade. Trist.

Strumpstickan said...

Bra skrivet! Och tanken slog mig hur synen på kvinnor degraderas till något man köper en stund av efter att sett på tjurar som dödas, den ena köttbiten efter den andra... skrämmande!

Malaga är fint, jag var där med föräldrarna en gång i tonåren och i Marbella.

Anonymous said...

Jag har själv bott 3 år i Benalmádena och Fuengirola...när jag senast var nere och hälsade på (aug-05) så förvånades jag över att prostitutionen var SÅ öppen (jag visste ju så klart att det fanns...puti-clubs, tv, annonser osv) Var ute på barrunda och skulle gå till ett annat ställe och där bakom husknuten, helt öppet, blev 2 killar avsugna av prostituerade tjejer...kände verkligen äckel och avsky...undrar hur män kan få ut något av det...suck..

urban said...

Sex å bordeller är naturligt.
De fega as till män å kvinnor som
inte gillar detta ska skjutas.
vi har bara ett liv då gäller det att knulla allt å alla.Förnekare av verkligheten är det värsta som finns.precis som att kvinnor inte ä lika kåta som män.stackars kvinnor som får lite kuk.

Anonymous said...

Jag är spanjorer o bor o jobbat i Sverige och känner mycket väl den dubbla svenska moralen,der allmänna svenska hyckleri liksom den farliga svenska avundsjuka!! Ni alla svenska män åker till Thailand för att kunna göra allt som ni kan inte in det gråa och patologiskt tråkiga Sverige.Om ni inte gillar Spanien,varför är ni här??