Saturday, October 21, 2006

Grottan i Nerja

Det har varit riktigt mulet i nâgra dagar, med mörka och hotfulla regnmoln bakom bergstopparna. I fredags hade vi tänkt âka till ett zoo med en kompis och hennes barn, med det fâr bli en annan dag. Istället passade vi pâ att âka till grottan i Nerja idag. Sonen hade aldrig varit där och det blev verkligen uppskattat. En perfekt halvdagsutflykt frân Málaga.
Att gâ runt hela grottan tar en dryg halvtimme och är en underbar upplevelse. Det är omöjligt att fânga de storslagna salarna pâ kort. De är helt enorma, med spännande och otroligt vackra droppstensskulpturer. Högt över vâra huvuden hängde hotfulla spjut av stalagtiter, som verkade kunna lossna vilken sekund som helst....trots att de hade hängt där i tusentals âr.
Grottornas salar ligger i halvmörker och belysningen med riktade strâlkastare är verkligen effektfull. Allra vackrast är La Sala del Cataclismo, med en droppstenspelare som är 60 meter hög och 18 meter bred. Fascinerande att se hur vattnet har kunnat âstadkomma sâ vackra skulpturer. Min sexâring, som inte är särskilt intresserad av historia, gick runt med ögon stora som tallrikar och föreställde sig hur grottmänniskorna gick runt här med facklor för 25.000 âr sedan.
Grottan började formas för fem miljoner âr sedan och var bebodd fram till bronsâldern. Sen föll den i glömska och âterupptäcktes 1959, av en grupp lekande barn. Nu är det en av de stora turistattraktionerna i Malaga.
Det enda som stör i grottan, är som vanligt spanjorernas förkärlek för att använda alla historiska monument till nâgot, som om det inte vore tillräckligt att njuta av hur vackra de är. Mitt i grottan har man gjort en teaterscen, som jag tycker är rena "helgerânet". Andra exempel är renässanspalatset Carlos V precis vid ingângen till Allhambra, kyrkan mitt i moskén i Córdoba eller teaterföreställningarna i den 2000 âr gamla romerska teatern i Mérida.
Efter besöket, tog vi en kopp kaffe pâ cafeterian precis vid ingângen, som har den här vackra utsikten över byn och havet.
Vid stranden Burriana, som ligger strax nedanför grottan, kan man äta paella pâ den populära restaurangen Ayo pâ strandpromenaden. Under högsäsong gör de 20-30 gigantiska paellor om dagen och de drygt 100 borden är alltid fulla. Sâ här ârs är det dock lite lugnare och det blir bara fullt pâ söndagarna.

10 comments:

Anonymous said...

Intressant det där med en teaterscen i en grotta. Man undrar "varför?". Räcker det inte med att platsen isig är magisk?

Paellan såg god ut. Mycket god.

Anna Malaga said...

Visst är det hemskt, tänk dig en fotbollsmatch pâ Colosseum *ryser*

Anonymous said...

Inte riktigt samma sak kanske, men den amerikanska lågpriskedjan WalMart planerade att bygga shoppingcenter precis bredvid de viktigaste pyramiderna i Teotihuacán utanför Mexico City. Befolkningen protesterade högljutt så de var tvungna att ge sig, tack och lov!

Innan jag åkte till Málaga läste jag någonstans att man brukar ha klassiska konserter i de här grottorna. Det måste bli en konstig akustik... Undrar hur de tänker egentligen?

Anna Malaga said...

Ja, jag har nog läst om det ocksâ. Vad bra att det inte blev nâgot till slut. Tror inte att det är svârt att hitta nâgonstans att handla i Mexico stad ändâ?
Har ingen aning om hur akustiken är, men det sliter mycket pâ grottan.

Anonymous said...

Intressant:) rolig blogg! nu saknar jag andalusien hihi:)

Anna Malaga said...

Delinda, tack sâ mycket! Och ¡bienvenida, guapa! ;-)

Anonymous said...

Vi var där för nåt år sedan och J var lika impad som din D.J är väldigt intresserad av grottmänniksor och därför besökte vi även grottan Altamira vid Santillana del Mar som jag kan rekommendera för barnfamiljer, där fick man bla lära sig tillverka redskap,jaga, göra upp eld mm) Jag tänkte inte på teaterscenen i Nerjagrottan faktiskt, men däremot att någon slängt en gammal blöja i grottan. Det har egentligen slutat förvåna mig här i Spanien eftersom man ser sådant lite varstans, men jag kan fortfarande inte förstå hur de som gör så tänker, -nu har JAG sett grottan, sen spelar det ingen roll ifall den inte finns imorgon liksom -eller hur tänker man när man visar så lite respekt både för grottan, historien och de människor som kommer efter????

Anna Malaga said...

Emma - jag vill ocksâ gärna âka till Altamiragtottan, och se Santillana del Mar, det verkar sâ fint. Fast det är ju lite lângt härifrân....
Jag har hört att man inte fâr se de riktiga mâlningarna längre, utan kopior, är det sâ?

Anonymous said...

jo, det stämmer, den riktiga är avstängd sedan ett par år tillbaka, de har byggt upp en slags kopia vid sidan om. Lite tråkigt, men man får ändå en ganska god uppfattning och det var som sagt jätteroligt för alla i familjen med de små kurserna som anordnades så jag kan verkligen rekommendera ett besök dit. Och bara att vara i Santillana del Mar är ju en njutning i sig:).

mintid said...

Grottan är häftig!
På dom där stolarna har jag med suttit o pustat. När vi var där var det varmt och fuktigt så man fick vila sig lite :).

Det märkliga var att just denna dag på fm på sommaren visade det sig senare att en familj från där vi bor hade varit i grottan samma dag! Helt ovetandes om att dom skulle till Nerja...berättade vi om denna resa på stranden hemma sedan...men jösses det var ju där vi var o samma dag! Tänk om man hade stött på varandra!!!

Kram