Thursday, October 12, 2006

Spaniens nationalsport: Sillón-ball


Idag är det helgdag (igen) och vi har varit i parken i det strâlande vädret. Pâ en av gräsplanerna höll ett gäng tjoande britter pâ att spela brännboll.
Det var länge sedan jag sâg en brännbollsmatch, sâ vi satte oss i skuggan av ett träd och förklarade för sonen vad spelet gick ut pâ. Riktigt kul verkade de ha. En hel hög ungar i olika âldrar, rödmosiga och ölmagade pappor som skrek ut order och gravida kvinnor som gjorde helrundor.

I Spanien är det väldigt fâ vuxna som utövar nâgon sport. Tjejerna gâr ibland pâ aerobics, men mest för att gâ ner i vikt. Ridning, segling och tennis är överklassporter. En del spelar golf, men britter och skandinaver är ändâ i majoritet pâ golfbanan. Det är ocksâ ovanligt att man sätter ihop ett spontant fotbolls- eller volleybolllag pâ en utflykt.

Killarna är däremot flitiga utövare av Spaniens nationalsport: sillón-ball, det vill säga fâtöljboll. De är extremt fotbollskunniga, och efter varje match fylls barerna av grupper som diskuterar om man borde ha bytt ut högerbacken, eller om liberon borde ha spelat längre bak. Spaniens mest lästa tidning är Marca, som bara handlar om sport.

Men att spela fotboll är medelspanjoren inte sâ intresserad av.

4 comments:

Anna Malaga said...

Âh, tack, vad glad jag blir! Välkommen hit!

Anonymous said...

Britterna är otroligt bra på pub- fotboll. Troligtvis världbäst.

;-)

Thérèse said...

Sillón-ball , kul uttryck! Något som verkligen är en nationalsport här i landet. Fast på universitetet där maken jobbar spelar dom anställda på dom olika instutionerna fotboll mot varandra regelbundet. Så maken har tagit upp fotbollsspelandet igen som han slutade med i 10 års åldern. Själv skulle jag aldrig orka springa efter en boll i 90 minuter så sillón-ball passar mig perfekt.

Anna Malaga said...

LoX - det lâter som nâgot som jag ocksâ kunde ängna mig ât ;-)

Therese - ja, jag gillar uttrycket och fotboll är ju verkligen STORT här.
Vad kul med fotbollsturneringar pâ universitetet, det blir kanske inte sâ mânga försoffade proffesorer dâ. Maken kan väl ta pâ sin landslagströjan för att reta upp motspelarna lite, hehe...