Tuesday, October 31, 2006

Spanska matvaror - Huesos de Santo

I Spanien börjar man sâ smâtt att intressera sig för Halloweenfirandet, men det är fortfarande inte sâ utbrett. Alla helgons dag är alltid helg, men man gör inte sâ mycket mer än att bege sig till kyrkogârdarna och lägga blommor pâ familjegravarna. En typisk godsak, som bara säljs just de här dagarna är Huesos de Santo, som ska föreställa helgonens skellettben. Det är smâ hârda marsipanrullar med olika fyllning; nougat, choklad, vaniljcreme eller äggkonfityr. Kanske inte sâ spännade som sockrade döskallar eller kakor med hela skelett pâ, som man äter i Mexico., men jag gillar dem.

9 comments:

Anonymous said...

Mmmm, det låter jättegott! Skicka över en vettja. ;) Apropå Halloween så har det inte verkat så stort i år... och så läste jag precis i Aftonbladet (? nån tidning var det i alla fall...) att affärerna har märkt en stor minskning av Halloweenförsäljning. Skönt, tycker jag. Faktiskt.

Anonymous said...

Ååååh, vad ÄCKLIGT utbrast min rumsgranne - jag tycker helgonbenen är alldeles fantastiska och grunnar på om jag skulle kunna göra såna till på lördag. Orkar inte riktigt snuska till det som förväntat nowadays. Och förresten så är Halloween redan idag.

Anna Malaga said...

Barajagjohanna - nej, jag har aldrig firat Halloween, men barnen verkar tycka det är kul. Fast här i Europa blir det kanske en modefluga som försvinner sen?

Cruella - Hahaha, ja lite smâäckligt är det kanske. Fyllningen ska väl symbolisera benmärgen *ryser*. Men jag har redan ätit 6-7 stycken ;-)

Anonymous said...

De ser smaskiga ut! Vilken tur att jag inte är så förtjust i marsipan, annars skulle jag nog äta ihäl mig. ;D

P.S. Rapport från Etnografiska kommer efter helgen.

Anonymous said...

och stava kan jag inte heller... äta ihjäl mig menar jag förstås.

Anna Malaga said...

Puman - det ska bli kul att läsa. Jag har ocksâ varit pâ en sân mexicansk utställning för länge sedan. Dödskallar skulpterade i socker och mâlade i rosa och ljusblâtt och kakor som liknade drömmar, fast med skelett pâ. *brrr* Jag nöjer mig med skelettben.

Anonymous said...

Ja, visst är de mumsiga. Vi har redan frossat alldeles för många. Här där vi bor har Haloween kommit mer och mer för varje år tycker jag och vi har precis varit ute med utklädda ungar för att inhandla godis till ev häxor,spöken mm som kommer på besök:). Förra året hade vi turkisk peppar hemma som vi gav de stackare som ringde på, de flesta spanjorer som provat dessa tycker att vi är helknäppa som kan gilla något så läskigt:).

Anna Malaga said...

Emma - Va? Det är ju snudd pâ sadistiskt att bjuda spanska oskyldiga smâ barn pâ turskisk peppar!! Konstigt att ditt hus inte hamnade pâ den svarta listan i âr...
Kul med utklädda barn!

Anonymous said...

Hihi, jo det var lite elakt, det medger jag. Det var dock inga småbarn utan mer tonåringar:). Fick ett ägg på fönstret nåt år innan så det är hårt mot hårt som gäller här ju;).