Monday, October 16, 2006

En raskare räv över isen

Nu har vi äntligen beställt biljetter till Sverige för att fira jul och nyâr med min familj. Kan man beställa ett fint snöväder precis pâ julafton ocksâ?

Som utlandssvensk har man en förmâga att glömma snöslask, halka och horisontellt regn. I mitt Julsverige finns bara stjärnklara vinternätter, med snö som knarrar under fötterna och julpynt i alla trädgârdar. En doftande julgran som inte barrar, en evig brasa i den öppna spisen och en familj som alltid är sams.

I min tankevärld finns inte längre pâbyltade ungar med dinglande reflexer, allvädersstövlar och röda näsor. Inte heller t-röd, lâsspray och rattmuff.
Bara julskinka, glögg, lussekatter och massor av paket.

För tvâ âr sedan firade jag och min lilla spanska familj jul i Sverige för första gângen. Otroligt nog blev det precis en sâdan drömjul jag hade hoppats pâ. Det är sällan vit jul i Skâne, men det âret föll ett härligt snöfall medan vi dukade julbordet. Mannen och sonen gjorde en snögubbe och efter maten gick vi en promenad i nysnön, sâ att mina spanjorer skulle fâ göra bâde snöänglar och snölyktor. Härligt!!

Vi har bokat med Sterling, som tydligen har ett erbjudande för Spaniensvenskar: Flymehome. Sâdär överdrivet billigt blev det inte ändâ, om man jämför med Ryan, t.ex. Men man fâr ha 20 kg extra bagage per man, sâ i âr kan jag släppa loss pâ rean i mellandagarna. Frâgan är om jag och sonen klarar 80 kg i bagage, det är ju precis vad vi själva väger tillsammans?

God Jul alla, det är bara tvâ mânader kvar!

I morgon ska jag vara med i EFIT för första gângen. Man ska ta ett foto i timmen under hela dagen och sen lägga upp dem. Hmmm...vi fâr se hur det gâr.

12 comments:

Anonymous said...

Vi har motsatta problemet: hur sjuttsingen ska vi klara oss att vara borta i över en månad och bara ha 45 kg bagage (Ryan air).

Då ska jag hålla tummarna för att ni får en vit jul!

Anna Malaga said...

Ja, det blir inte lätt...sâvida ni inte ska ni Fidji igen och bara behöver badkläder. Men det är England ni ska till, väl?

Thérèse said...

Håller med om att man som utlandssvensk glömmer hur jobbigt snö , kyl och vinterregn kan vara. Man tänker bara på underbart fina vinterdagar som din senaste jul i Sverige.
Jag har faktiskt lite ångest över att flytta ifrån det här klimatet. Vet inte hur jag ska klara den svenska vintern. Men trots uselt klimat blir det säkert bra på andra sätt

Anna Malaga said...

Ja, jag undrar ocksâ, men jag antar att man bara lufsar pâ, och sâ smâningom kommer man ut pâ andra sidan.... i maj nâgon gâng. :-)
Däremot har jag hellre värme inne och kyla ute än tvärt om. Kram!

Anonymous said...

Vi åkter till Skottland för nyår (firar jul i Sverige), och sedan England för hela januari. Under vår vistelse där, tar vi en kort sväng till Frankrike.

Jag kommer tillbaka i kväll och ser om du har lyckats med efit.

Anonymous said...

Gud, vad mysigt du beskrev julen... nu börjar jag nästan längta. Nästan. Feliz navidad, det är väl spanska? det är ungefär det jag kan. :)

Vad kul att det blir EFIT för dig också idag! :) ska bli jättekul att komma in och titta på bilderna sen. Min EFIT idag blir lite sissådär då jag jobbar och inte kan fota hela dagen, men efter jobbet ska jag vara papprazzi. Du får kika hos mig senare ikväll också. :)

Anonymous said...

Mitt julfirande brukar vara ganska enkelt, men det där lät ju riktigt mysigt!

Ska bli spännande att se dina EFIT-kort!
Och Johannas! :)

Anna Malaga said...

Lox - âh, det lâter härligt! Alla skottar firar väl nyâr i kilt, pâ mossiga slott och dricker en massa whiskey?
Om du ska titta pâ bilderna fâr du hâlla ut till midnatt, när dagen är slut här.

Barajagjohanna - ¡¡Feliz Navidad a tí también, guapa!! Julen är jättemysig.
Ska titta in hos dig i kväll.

Puman - Jag uppskattar svensk mysjul mer nu, mest för att det är omöjligt att fâ samma kÄnsla här. I Spanien är julafton FEST med sâng och dans, och börjar inte förrän sent pâ kvällen. Förmiddagen är en vanlig arbetsdag.

Thérèse said...

Jag håller med om att det är bättre med kyla ute och värme inne. Min spanska lägenhet är väldigt kall vilket ju är skönt på sommaren men inte så kul i december och januari.

I morse när maken duschde tog gasen slut. Jag beställde en ny butano för vi hade ingen extra hemma som vi brukade. Den kommer imorgon. Så att bara sätta på kranen och få varmt vatten och slippa ringa Repsol och beställa gas för att få en varm dusch är något som ska bli väldigt skönt i Svrige.

Anonymous said...

KOPIERAT KOMMENTAREN FRÅN ANNAT HÅLL
Anna skrev: Puman - haha, precis det där ska jag ju göra idag, när det är EFIT-dag. Jag gâr varken pâ muséer, klättrar i berg eller är ute och dansar pâ tisdagar, sâ du fâr se pâ min dusch istället :-D
******
Men Anna, det är ju inte samma sak! :)
Det är svårt att vara tydlig nog, åtminstone jag har problem med det när jag skriver... :/

Du lever ju ett (helt) annat liv än vad jag gör och då är det självklart intressant! Dessutom börjar du inte bloggen varje dag med att berätta vad du skulle äta till frukost... ;)
Det skulle jag dessutom aldrig stå ut med eftersom jag skulle sakna vitlöksbröd med tomat ALLDELES för mycket. :)

Anna Malaga said...

Therese - ja, usch vad jobbigt det är med butano. Vi mâste bära ner vâran pâ gatan vissa dagar (skönt att slippa bära upp den) Fast det är ju mycket billigare än el här.

Puman - tja, jag kanske gör vad de flesta svenska hemmafruar gör. Utom att titta pâ dokusâpor och spela pâ bingolotter ;-)

Anonymous said...

Tittar du inte på såpor??????
Det trodde jag alla spanjorskor gör! ;D