Tuesday, October 31, 2006

Nu är det jul igen...

...i alla fall i stormarkanaden här, där de redan har hängt upp stora julstjärnor och julbelysning vid ingângen. Det värsta av allt är att man mâste lyssna pâ jingle bells i högtalarna medan man gâr och väljer varor. Det är 25º varmt och de flesta har kortärmat.
Men, pâ tal om att handla, tänkte jag berätta lite om olka spanska matvaror dâ och dâ. Var de kommer ifrân, hur de tillverkas och vad man använder dem till. Jag hade ju redan lovat att skriva om olivolja... men först ut blir Huesos de Santo här nedan:

9 comments:

Anonymous said...

Haha, i går köpte vi mantecados i Ceuta. Kändes verkligen helfel att köpa det i OKTOBER, men gott som 17 var det. *s*

Kram,
Nejma

Anna Malaga said...

Mmm, min man ville köpa i Rute, där de har en fabrik som tillverkar hela âret. Men jag sa nej, kan du tänka dig? ;-)
Tids nog kommer jag nog att föräta mig pâ dem..

Anonymous said...

Vad är mantecados? Nåt med smör låter det som...

Anna Malaga said...

Mantecados är julkakorna. Men de har inte mantequilla i sig, utan snarare manteca de cerdo, hehe... fast de är jättagoda! Jag skriver mer om dem när vi köper, lite närmare jul.

Thérèse said...

25 grader och dom flesta går i kortärmat.... Här är det svinkallt. Igår fick jag skrapa rutorna på bilen. I dag pratade jag med en kompis i Leksand , där hade dom fått över en decimeter snö. Jag får ju ångest av det här vädret och det dröjer månader innan det blir bättre.

Anonymous said...

Jag tror jag fick men för livet av den käcka version av jingle bells de spelade hela november och december på mitt snabbköp Champion för några år sedan. Det var en specialkomponerad variant som gjorde reklam för deras kundkort samtidigt som den skapade "julstämning"... Hoppas du inte blir lika plågad :-)

Anna Malaga said...

Anna - det lät jobbigt. Här är de jättebra pâ att hitta pâ klämkäcka reklamtexter till lâtarna, men än sâ länge har jag fâtt nöja mig med julsânger pâ spanska. Mysigt i december, men nu känns det helt fel.

Anna Malaga said...

Therese - isskrapor har jag förträngt helt ;-)

Anonymous said...

gullit!