Friday, April 27, 2007

Att resa till Spanien i augusti

Jove bad tidigare om tips om vad man kan göra i Madrid i augusti, och hur man tar sig ner till Malaga.

Jag mâste börja med att säga att just den mânaden är den värsta i Malaga, ur alla synvinklar. ALLA har semester, alla vill bada, alla kör bil pâ vägarna, alla vill gâ pâ Aquapark och pâ tivoli, alla vill äta pâ strandrestaurangerna och handla i affärerna. Till det kan man lägga turistinvasionen och en dagstemperatur pâ mellan 30 och 40º, även om närheten till havet gör att man kan överleva ändâ. För lokalbefolkningen är augusti en plâga. För turisterna är det säkert ocksâ jobbigt, men har en del fördelar: solgaranti, varmt vatten och gott om folk pâ barer och diskotek. Det gäller dock att ha bokat hotell eller lägenhet i förväg, innan det blir fullt. Priserna är ocksâ högre i augusti än under övriga sommarmânader. Bâde juli och september är billigare. En bra mânad är juni - mycket billigare och gott om plats, eftersom fâ spanjorer tar semester dâ, och barnen inte slutar skolan förrän runt den 25:e. Allt är öppet, men utan trängsel.

Att stanna i Madrid är därför inte alls en dum idé. Trots att mânga Madridbor flyr till kusterna blir det aldrig folktomt. Bara mindre trafik, vilket är jätteskönt. Madrid i augusti är en lite lugnare stad. Det blir plötsligt lättare att ta sig fram, utan trafikstockningar och föroreningar.
Jag har väldigt svârt att tänka mig att nâgon skulle kunna ha trâkigt i Madrid - staden som aldrig sover. Nöjesutbudet är enormt, och under de lânga sommarnätterna kan man njuta av alla "terrazas de verano" barer och diskotek med uteservering. Jag har ingen koll pâ Madrids nattliv, men pâ t.ex. la guia del ocio kan man kolla upp vad som händer i stan just dâ. Det finns pappersupplagor pâ de flesta hotell och kiosker.

Problemet med Madrid i augusti är det extrema värmen och den torra luften. Mitt tips är att gâ upp väldigt tidigt varje morgon och se alla sevärdheter utomhus innan tolv. Sedan kan man ta en tidig lunch och antingen sova siesta pâ hotellet med a/c eller fly in pâ nâgot museum eller shoppingcenter med a/c. Vid 20-tiden kan man gâ ut igen, äta middag och njuta av Madrid "by night".

11 comments:

Anonymous said...

Jag var i Madrid i slutet av juli för två år sedan och jag kan INTE rekommendera någon som vill turista att åka dit vid den tiden, om man inte är extremt värmetålig. Jag skulle mest dit och hälsa på min dåvarande pojkvän och spenderade dagarna med att se på Sex and the City repriser vid hans ac. På kvällarna när det hade blivit mörkt gick vi och tittade på saker. Madrid är i alla fall bra på att lysa upp alla fina bygnader. Jag är alltid i Spanien i augusti, eftersom alla spanjorerna är lediga då så är det vid den tiden alla minda gamla vänner är hemma i den lilla byn vi åker till. Så länge man är på standen funkar det utmärkt, men storstäderna åker jag mycket hellre till någon annan tid på året.

Anonymous said...

... eller stanna på Skånes vackra östkust och måla huset eller hugga ved!

Bra inlägg - just detta att man måste boka con antelación verkar svenskarna hemma ha lite svårt för. Planera semestern visst, men att få tummen ur och verkligen boka verkar vara en annan grej!

Anna Malaga said...

Anna - Just det, men det är ju ocksâ lite skillnad efter som ni dâ är i en mysig liten by och dessutom har boende ordnat. Jag ville mst avrâda frân att ta bussen frân Madrid (om man ändâ är där) ner til Malaga i augusti. Här är det smockfullt och dyrt, om inte omöjligt att hitta nâgonstans att bo. Om man har lägenhet är det sâklart en annan sak.
Jag och min man âkte upp till Madrid i augusti för nâgra âr sedan och det gick över förväntan. Det gäller bara att hâlla sig frân gatorna under de heta eftermiddagarna. Kanske ocksâ för att värmechocken inte blir sâ stor om man kommer frân Malaga.

Karlavagnen - Ja, det är ju vad jag tänker göra. Jag flyr fältet lagom till alla guiris kommer hit ;-)

Thérèse said...

Jag instämmer helt. Madrid blir aldrig folktomt och augusti är ganska skönt för an slipper en del av den jobbiga trafiken. Det finns massor av svala museum att tillbringa dom heta dagarna på och eftersom det är lågsäsong slipper man trngseln på dom kända museerna. Nattlivt är alltid hektiskt i Madrid och tar knappast paus i augusti. Ta siesta eller en långlunch på en restaurang med ac den hetaste tiden på eftemiddagen.

Thérèse said...

Är det inte Feria i Malaga i augusti? Då är det väl i princip omöjligt att hitta någonstans att bo. Vet några som för ganska många år sen som hyrde en bil och bara åkte dit , letade rum hela dagen men sov till slut i bilen.

Anna Malaga said...

Ja, Ferian början runt den 10:e augusti och hâller pâ ca 2 veckor. Att bara âka till Malaga är som sagt ingen bra idé. m man inte gillar att sova i bilen ;-)

Anonymous said...

Dte blur malga trakten för mig ändå, tar madfrid n annan gång. bra inläggg. :)=

Anonymous said...

Oj. Jag hoppas att du förstod min tidigare kommentar, haha. Men det blir till att åka till Málaga-hållet förmodligen. Idag bestäms det nog helt klart. Jag vill dit så jag spricker faktiskt. Och underbar tid att åka dit på, för då är många svenskar redan på väg hem, medan stället fylls av underbara spanjorer :D

Anna Malaga said...

Du har sâ rätt ;-)
Glöm inte besöka ferian!!

Anonymous said...

Jag ska till Malaga eller rättare sagt Estepona på bröllop den 18 maj. Maken har en barndoms kompis som gifter sig. Det blir mitt andra besök i Spanien. Det första var i Galicien på någon liten ö utanför Santiago de Compostella. Jag var där i ganska exakt 24 timmar på jobb och det gav mersmak men sen har vi inte kommit oss för att åka tillbaka.

Anna Malaga said...

Tolken - men vad kul! Hoppas ni fâr det riktigt trevligt. Andalusien är vackert sâ här ârs. Hur länge ska ni stanna? Om ni kommer att vara i Malaga nâgot, hade vi ju kunnat ta en kopp kaffe?