Wednesday, April 18, 2007

Planerar Sverigesemestern

Det är kanske sâ här ârs de flesta svenskar sitter med resekataloger eller surfar pâ internet för att boka resa till Kreta eller Thailand.

Just nu sitter jag vid Medelhavet och planerar min sommarresa till Sverige - alltid lika roligt! Naturligtvis kommer det att vara sol hela tiden och vattnet kommer att vara varmt att bada i varje dag... Här är lite av vad jag har planerat hittills:

*En bâtresa till Gotland, bara mannen och jag. Vi älskar havet och gamla städer och vi har aldrig varit pâ Gotland. Inga andra planer än att bo pâ Medeltidshotellet, traska runt i Visby och kanske hyra en cykel och cykla runt. Tips, nâgon?

*Njuta av Smâlands djupa skogar och det fina vädret. Bada i smâ sjöar, plocka blâbär, baka kanelbullar. Ta en kopp svenskt kaffe pâ altanen och lyssna pâ gök och hackspett. Mâla husfasad (känns exotiskt!) Besöka glasbruk och träffa vänner. Gâ pâ Astrid Lindgrens Värld.

*Njuta av Skâne, särskilt Österlen. Ligga pâ mjuk vit sand pâ Sandhammaren, Ystads sandskog eller Vitemölla. Doppa târna i det iskalla vattnet. Gâ upp pâ Stenshuvud och titta ut över havet (inte bada!). Äta en âlburgare nedanför Ale Stenar och köpa nâgra rökta makrillar med hem.

*Gâ pâ promenad i Lund och Malmö. Shoppa lite, men framför allt kolla in folkvimlet. Ta en pizza pâ ett hörn vid Lilla Torg i Malmö.

*Köra över till Danmark och gâ pâ Legoland (under lâgsäsong), där sonen aldrig har varit. Vill gärna besöka Skagen igen, (det mâste vara en av världens vackraste stränder) men det blir lite lângt.

*Besöka Västkusten, gâ pâ Liseberg och gärna âka ut till skärgârden. Göra nâgot annat kul ocksâ, men vet inte vad. Har fâtt tips om Navet, vetenskapscenter för barn i Borâs. Vi ska bo i tält, och det blir sâklart fint väder dâ ocksâ.

*Köpa kanot! Och använda den.

Planerar vidare...

22 comments:

Lars at Ejgde said...

Ha ! Idag var jag först:)

Det var väldiga planer för semestern Du gör. Har Du och familjen 10 veckors semester och obegränsat med slantar ??

Jag skulle tycka det blev stressigt att hinna med så mycket. Det hade räckt till flera år för mig :)

Jag skulle tro att det är lite: "Endast Sverige svenska smultron har", i ditt huvud just nu.
Välkommen "hem" en sväng, när det nu blir. Dessutom ifall det blir västkusten i sommar, så var förslaget om båttur allvarligt menat. Det skulle vara jätteroligt att träffa Dig och din familj.

Anonymous said...

Nämen! Vitemölle! Där är vi varje sommar i vårt skruttiga men fina hus! Ring! Kom på kafferep!

Thérèse said...

Visby är en uderbar stad , där man bara kan gå omkring och vara och se historien överallt. Missa inte Gotlands fornsal , museet ar precis renoverats och ska nyöppn inför sommaren. Jag känner inte till Navet i Borås men ska ni till Göteborg missa inte Universeum som ligger bredvid Liseberg Ett vetenskscentrum för både barn och vuxna. Det är stort så avsätt minst en halvdag. Här finns två våningar där barn kan göra egna expriment och stora akvarium och olika naturtyper i Sverige. Jättefint och verkligen värt ett besök.

Anonymous said...

Ahh... sommar i Sverige... Vi aker till Sverige i juli men kan bara stanna i max tva veckor p.g.a av att jag inte har sa lang semster (har ett daligt kontrakt vilket tyvarr ar vanligt i Italien numera) Fast mycket till semester lar det inte bli da for den har gangen ska vi aven ska ha med oss F:s foraldrar och sa jag kommer att fa agera tolk pa heltid:-)

Elisabeth said...

Hade precis tänkt tipsa om Universeum, men så hade Thérèse redan gjort det. Så jag tipsar om det jag också! Roligt både för barn och vuxna. Ett annat Göteborgstips är Botaniska trädgården. Verkligen vackert, och kan nog även vara roligt för din son. (Man får gå/spring på alla gräsmattor, och det finns små dammar med fiskar och sådant). Skärgården är verkligen vacker, så dit måste ni åka! Om ni utgår från Göteborg är det verkligen både smidigt och billigt att åka ut på öarna, för det går kollektivtrafik dit ut. Jättebra! Vill ni ha långgrund strand och (relativt) varmt i vattnet är Vrångö nog den bästa ön, tror jag.
Oups, onödiga tips kanske, men jaja. ;) Nåväl, hoppas Sverigesemestern blir trevlig! Självklart kommer solen att skina. ;)

Thérèse said...

Eftersom jag ar bott i Göteborg kan jag bara instämma med Elisabeth att Vrångö är den bästa ön i södra skärgården om man vill bada. Köp ett 100-kort (kostar 100 kr) hoppa på spårvagnen i stan , stämpla 2kuponger per vuxen och åk till ändstationen vid Saltholmen. När jag bodde där var det 4 an som gick dit men Göteborgstrafiken gillar att byta nummer på linjerna med jämna mellanrum. Stämpla bara överång på båten till vrångö. Båtresan tar nästan en timme i vecker skärgårdsmiljö. Jag gillar också den norra skärgåden vid Öckerö och Hönö. Dit går bussar men är enklast att ta sig med bil fast det kan bli ordentliga köer vid färjan. Uppe på norra Öckerö finns ett fint bad och i Hönö hamn kan man äta skaldjur och se ut över havt och Vinga fyr.
Botaniska trädgården är också jätefin precis som Elisabeth skriver. Kommer ni till Stockholm så kan jag tänka mig att sonen är i den åldern att ett besök på Vasamuseet skulle vara uppskattat. Ja , det är väl uppskattat i dom flesta åldrar. Kommer ni förbi Uppsala och jag är hemma sätterjag på kaffet ;)

The Hanssons said...

jamen...vilken drömsemester då...uaaaahhh...*bölar*...jagvill ju också.

Nadia said...

Sverige kan vara minst lika exotiskt som Kuba eller Thailand, atminstone om man har har varit borta fran det kara fosterlandet ett tag. Jag tycker dina semesterplaner later alldeles underbara.

Anna Malaga said...

Lars - Haha, grattis till förstaplatsen! Tack sâ mycket för inbjudan, det var jättesnällt!
Jag kanske inte gör allt jag planerar, men brukar hinna med ganska mycket. Obegränsat med slantar har vi tyvärr inte ;-) men vi är billiga i drift. Jag är hemmafru och ständigt ledig, sonen har nästan tre mânaders sommarlov (spanska barn börjar den 15:e september) och mannen har 4 veckor.
Sâ en del ska vi nog hinna med, hoppas jag.

Cruella - Visst är det en underbar strand! Sâ härligt med hus där. Jag kommer gärna pâ kafferep.

Therese - Aha, tack för tipset. Precis bredvid Liseberg dâ alltsâ?

Elisabeth och Therese - Det blir definitivt Vrângö!! Att âka spârvagn, en timmes bâtfärd, vacker skärgârd och varmt vatten lâter ju som en dröm. Tack, tack!

Karin - Vad kul! Har dina svärisar varit i Sverige förut? Jag har för mig att du har berättat om italienare pâ besök i Sverige förr, men det var kanske vänner dâ?

Nika - Ja, en ganska stor fördel med Spanien är den korta flygresan till Sverige. Hoppas ni snart kan âka ocksâ.

Nadia - Ja, det känns väldigt exotiskt med tallskogar och skärgârdar just nu ;-)

Anonymous said...

På Gotland tycker jag att n ska försöka gå på Shakespeare i Roma klosterruin, om årets pjäs har haft premiär när ni kommer dit. Fårö är också trevligt, och ashäftiga raukar! Rekommenderas varmt. Norra Gotland är det jag känner till bäst eftersom jag är där varje sommar, lite kargare än södra vad jag har sett. Mer sten! Runt om Visby finns det ju många stränder, men fullt med turister... Har ni tid kan ni ju cykla norrut på ön och tälta några nätter, t.ex. på Fårö. Det har jag gjort och det var jättemysigt :) Låter som en underbar semester i övrigt också, hoppas det blir så bra som det verkar!

Carin said...

Det låter som en drömsemester! Just nu går jag själv och drömmer om att kunna åka en vecka till Stockholm, och i den bästa av världar till New York, men det verkar bara finnas dyra flygbiljetter dit, typ 1000 euro... men det är ju ett tag kvar!

Thérèse said...

Javisst , precis bredvid Liseberg. Före Lisebeg om man kommer från stan , vid korsvägen.
Stället har en bra hemsida , kika på
http://www.universeum.se/

mintid said...

Lite omvänd semesterplanering där ;)
Den båten såg nästan ut som den vi har sålt precis :)
Väntar hem en båt som kommer med en båt från USA. Spännande!

Jag har fortfarande svårt att komma ihåg att läsa dina ev svar på din egen sida...
Är van att man får svaret på sin egen blog, tycker det är så smidigt.

Ha en fin kväll!
Kram

Anna Malaga said...

Agnes - Hej! Tack sâ jättemycket för dina tips! Men hur tar man sig till Fârö? Raukarna ville vi ju se, finns det inga sâdana pâ "huvudön"? Det är kanske lite färre turister i augusti än i juli?

Carin - Klart du ska âka till Stockholm i sommar!
Menar du bara flygbilljetter till New York? Har du kollat www.edreams.es? Jag handlar aldrig där eftersom de tar avgift, men det är en bra översikt om vem som kan vara billigast pâ en sträcka. Just nu verkar Virgin ha biljetter för drygt 600 t/r i juli.

Therese - Det verkar spännade! Tack för tipset om muséet i Visby ocksâ.

Mintid - Va? en bât som kommer med bât? Vad är det för bât?

Annika said...

Ha, ha..Jotack, det där känns igen!! Och snart sticker vi!!! Underbart. Nästan 2 mån i Norden i sommar...Planerar också: Midsommar i Småland (ja, du vet min inställning :-)))
Sen sommarstugan i Närpes i nära 5 veckor o så tid hemma i Sthlm såklart.
Hur länge kommer du att vara hemma? Hoppas på vackert väder!!
Ni verkar ha en massa MYS inplanerat. Tar ni alltid med er bilen? SÅ skönt, tänk om jag hade kunnat ta med min bil också...

Anonymous said...

Nu fick jag hemlängtan igen!!!

christel said...

Åh vad härligt ni kommer ha det! Jag vill också tillbringa så mycket av sommaren som möjligt i Sverige, har fått min dos av sol och värme i Asien för länge sedan...
Om du/ni kommer upp till Norrland kan jag nog ge dig lite tips!

Anonymous said...

AnnaMalaga: Japp, det var vara vanner som var med oss pa Stockholmsbesok i mars. Svarisarna har aldrig varit sa langt norrut forut sa det ska bli spannande att se vad de tycker om Sverige och svenskarna:-) Jag tror att det forsta de kommer att forvanas over ar att hemma hos mig (eg. mitt foraldrahem) tar man av sig skorna samt later hunden vara inomhus:-)

Pumita said...

Jag semestrar antagligen i Sverige i sommar och är inte ett dugg ledsen över det. Till utlandet ska man åka när det är mörkt och trist härhemma. Inte för att jag har följt det rådet varje år, men den svenska sommaren är oftast så fin att det är synd att missa den.

Anna Malaga said...

Annika - Härligt! Nästan 2 mânader blir det för mig ocksâ.
Vi tar inte med oss bilen. Det blir tâg, hyrbil och mina föräldrars bilar.

Karlavagnen - Det kan jag förstâ! Jag har inte "hemlängtan", bara Sverige-längtan numera.

Christel - Jag vill jättegärna ha Norrlandstips! Har âkt Höga Kusten nâgra gânger, men har aldrig varit högre än Umeâ.

Karin - Det ska bli roligt att höra vad de tyckte!

Pumans Dotter - Jag förstâr dig, jag är heller inte särskilt ledsen. Fast sen klagar jag nog ändâ ;-)

Jonas said...

Hej Anna,

Jag är nytillkommen läsare av din blogg men den är mycket intressant, särskilt som jag har en vän som kommer på besök från Ecuador i sommar... :-)
Hur som helst, eftersom jag är sommargotlänning, några fler tips:

- Instämmer helt i Shakespeare i Roma kloster, det är definitivt värt ett besök.

- Om ni gillar folkmyller och medeltid så är medeltidsveckan i augusti full av evenemang, tornerspel, marknader, hantverk, autentiska dräkter, historiespel, med mera.

- På södra Gotland finns ju alltid den tokige Lauri Pappinens vingård i Hablingbo. Inte världens bästa vin ännu, men han har härlig entrepenörsanda!

- De har väldigt goda crepes på Creperiet som också ligger där i närheten längs stora vägen söderut. (Åk via Klintehamn, inte Hemse, om ni ska mot södra Gotland. Den vägen är mycket vackrare.)

- Badstranden Holmhällar är fin och alldeles i närheten av den ligger Vändburg med många fina raukar.

- Det finns en skylt "Vacker kustväg" när man närmar sig Hoburgen på sydspetsen av Gotland. Den är verkligen jättefin.

- I Visby finns en restaurang som heter Clematis och serverar medeltidsmat. Det är rustikt och mycket gott. Men var beredd på obehagliga överraskningar om du börjar bete dig för modernt som tex att prata i mobiltelefon... Och beställ inte kaffe efter maten! (Däremot är det av nån outgrundlig anledning helt okej att betala maten med kreditkort.)

- Botaniska trädgården i Visby är en väldigt rofylld och harmonisk plats och gillar man att lukta på rosor är det underbart. (Ännu bättre med en lutspelande bard uppklättrad i nåt gammalt träd på medeltidsveckan!).

- Om ni hittar vilt växande "nejkon" (de ser ut som smultron men smakar lite annorlunda och i mitt tycke ännu godare) så ät tills ni spricker! Det smakar sommar, sommar, sommar...


Lite diverse tips, hoppas nåt faller i smaken, och ha en härlig sommarsemester!

/Jonas

Anna Malaga said...

Jonas - Välkommen hit och STORT tack för alla användbara tips!! Nu blev jag verkligen sugen pâ Gotland!