Sunday, April 22, 2007

Gorrillas

Nej, det här inlägget kommer inte att handla om apor.... däremot om gorrillas (uttalas gorriyas) eller "spontana parkeringsvakter".

I inlägget här nedan glömde jag ju skriva att det faktiskt i städerna finns sk. aparcacoches espontáneos pâ mânga parkeringsplatser. De "hjälper" dig att parkera bilen, och "vaktar" den medan du är borta. Mot en slant, naturligtvis. Malaga har en hel här av aparcacoches, som till 100% är missbrukare och ofta tjänar mer än vad en kypare gör. Man behöver inte ge pengar till en gorrilla. Jag har aldrig gjort det, men ursäktar mig vänligt och säger att jag inte har pengar.

Sedan finns det ju parkeringar med officiella parkeringsvakter. De har alltid väst, ID-bricka och lämnar kvitto.

7 comments:

Thérèse said...

Ha ha gorillor har jag också träffat i Malaga och andra spanska städer men mest i Andalusien faktiskt , tror absolut inte det är lika vanligt i Madrid eller norra Spanien.

Thérèse said...

Förresten vakter utanför discon kallas väl också gorilas? Hörde det i Sevilla iallafall. "Dom ser ut som dom ständigt går och bär på ett kylskåp" var en beskrivning jag fick av en lokalinnevånare på vakterna utanför ett av stans då populäraste discon ditvi gick ibland

Anna Malaga said...

Ja, men det är alltsâ skillnad mellan gorrillas (som kommer av gorra=keps) och gorila = gorilla. Knepigt det där ;-)
Utkastare och livvakter brukar kallas gorilas. I Sverige ocksâ, kanske?

Anonymous said...

Nja, här i Madrid kan de även se ut som en prydligt klädd pensionär, som stirrar på dig. Det var min svägerska som hajade varför...

Thérèse said...

Aha , tack för spanskalektionen , jo dom kallas nog gorillor i Sverige också

nina said...

Vi har också såna vakter här i Costa Rica!

Fast folk jag pratat med skulle nog inte neka dem pengar för att "vakta" bilen - de säger att då är risken lite väl stor att vakten kallar på sina polare som stjäl/förstör bilen medan man är borta...

Anna Malaga said...

Karlavagnen - Aha, nâgon sâdan har jag inte träffat pa här.

Therese - De där med kylskâp var ju kul. Eller "...med rygg som ett klädskâp"

Nina - Jag har hört att det kan hända här ocksâ, i alla fall att man kan fâ lite repor. Jag ler och kvittrar alltid snällt, sâ det har gâtt bra.