Monday, April 16, 2007

Kvinnor dricker inte öl.... men män fâr gärna ha rosa tröja

Hur kul är inte detta:
Jag gillar att ta en kall öl till maten, ännu hellre till nâgra tapas eller en skâl oliver. Mannen gillar inte öl, och brukar beställa vatten. Kanske vin om det är en fin middag, eller coca cola om vi bara ska dricka nâgot.

I 100% av fallen fâr mannen ölen och jag coca colan! Ingen frâgar ens, det är liksom bergsäkert att det är mannen som är alkoholdrickaren i familjen, hehe...
Öl är inte särskilt feminint, möjligen ett glas persikolikör eller sött, vitt vin.

Igâr slog maken pâ stort och beställde en röd martini som aperitif innan maten. Naturligtvis fick JAG den, medan han fick min kalla öl. Dessutom pâ ett av vâra stamställen, där de vet precis vad vi äter, hur vi vill ha vâra grillade revben och att sonen vill ha kokta ägg i salladen. Men att det är La Señora som dricker öl är för svârt att smälta. Vi kanske borde gâ pâ nâgot tyskt ölhak istället, där man är vana vid att damerna bälgar i sig en pint pâ nolltid, och sedan beställer en till...

Däremot är det ingen som reagerar över att min man har rosa tröja. Männen klär sig gärna i pastellfärger, eller starka färger som turkost eller cerise lika gärna som svart, vitt och marinblâtt. Att ha guldhalsband med Jungfru María eller Jesus är ocksâ vanligt. Naturligvis kan andalusiska män använda en solfjäder och de flesta kan dansa sevillanas. Unga killar dansar alltid pâ diskoteken, gärna med varandra, i grupp eller själva. Svenska killar är däremot coooola, hänger vid bardisken och fäller kommentarer och dansar mest i raggningssyfte. Ganska kul att fundera över vad som anses vara feminint och maskulint i olka kulturer!

Jag mâste ocksâ passa pâ att rekommendera restaurangen La Morena i Fuengirola. Den ligger ganska trist i Las Lagunas, bland möbelaffärer och biltvättar, men är en riktig grön oas, perfekt för familjer. De grillade revbenspjällen är ljuvliga, och det finns en lekplats för barnen pâ uteserveringen.
Sâ att mammorna kan ta en kall öl i lugn och ro....



17 comments:

Anonymous said...

Ha ha ha, det dar kanner man igen! Min F. dricker knappt alkohol overhuvudtaget, men det gor jag, sa om vi gar ut och tar en drink tillsammans bestaller vi nastan alltid en coca-cola och en cocktail. Du kan ju gissa vem servitrisen ger coca-colan till..!! Det skall dock papekas att Milano ar en av de modernaste staderna i Italien, sa folk har borjat vanja sig vid damer som dricker alkohol, sa numera ar det ganska accepterat aven for en italienska att bestalla en ol till pizzan. Fast bara en:-)

Anonymous said...

Nu har jag aven last ditt inlagg om rysk och italiensk maffia och kanner mig manad att kommentera det ocksa:-) Maffian ar helt klart ett problem aven i dagens Italien, och det finns inte mindre an tre olika maffior, fast det ar den sicilianska som ar mest kand. Du gjorde naturligtvis helt ratt som tackade nej till mafiosons forslag; for det ar mycket farligt att beblanda sig med maffian, aven om det kan tyckas oskyldigt att "bara" ga pa date... Jag vill dock papeka att den italienska anti-maffia-rorelsen vaxer sig allt starkare, och de som arbetar mot maffian ar riktiga hjaltar som totalt offrar sin frihet i kampen mot den organiserade brottsligheten, som t ex undersokningsdomaren Giovanni Falcone som levde hela sitt vuxna liv i en bunker men som anda mordades av maffian i borjan av 90-talet. Det hander aven att soner/dottrar till maffiabossar motarbetar sina egna fader; mest kand ar nog Peppino Impastato som mordades pa 70-talet. Det finns en del bocker i amnet och att lasa om maffian ar att forsta mer om de sociala problem som Italien, sarskilt de sodra delarna, brottas med an idag.

Anna Malaga said...

Vad kul att du känner igen dig ;-)
Jag tror de tycker att det är ganska konstigt att frun dricker alkohol när mannen INTE gör det, liksom.

Tack för dina kommentarer om maffian, väldigt intressant. Finns det inte en maffia i Napoli ocksâ? I södern verkar det som om samhället nästan blir lite paralyserat och ekonomin utarmad av maffian.
De domare osv. som offrar sina liv och sin frihet för att bekämpa maffian är verkligen hjältar.

Lars at Ejgde said...

Om dryckesvanor.

I min familj är det frun som står för konjak och wiskeyn efter maten och samma sak händer varje gång, eländet hamnar framför mig när kyparen serverar. Dock fungerade detta med öl och vin alldeles utmärkt när vi var på Teneriffa. Hustrun beställde öl och jag alltid rött vin till maten.
Vi blev alltid serverade rätt då.
Däremot försökte en rackarns kypare ställa fram en drink till dottern på 16 år, när hon beställt jouice. Det skulle han inte gjort.....
Lars

Anonymous said...

Gamla takter sitter visst i...;)

Anna Malaga said...

Lars - Jag fâr väl prova pâ Tenerifa dâ..;-)
Har du förresten nâgon bra tips pâ korta skärgârdsturer pâ västkusten?

Evis - Nej, man slutar ju inte dricka en liten stark för att man flyttar utomlands :-D

Unknown said...

Känner igen det där, fast med notan. varför ger servitrisen alltid mannen notan? När det gäller mig och Gustav är det extra komiskt i o m att han är konstant luspank musiker och jag har jobb:)

Pumita said...

Jag tar också hellre ölen än colan, om jag får alltså... ;)

Är det ovanligt att spanska män inte dricker alkohol? Finns det förresten nykterister i Spanien? Har aldrig hört talas om någon, men det bevisar iofs ingenting...

malin2 said...

Intressant med ölen.
Kommer ihåg när vi var i Wales och jag och mannen beställde varsin pint. Men det kunde jag inte beställa som kvinna. Kommer du att dricka en hel pint?? Jag fick en halv pint och mannen fick sin hela pint.

Lars at Ejgde said...

Om korta skärgårdsturer...

Var på västkusten menar Du ?
Kan bara tala för norra Bohuslän där jag själv bor.
Det går olika båtturer från nästan alla samhällen och ut till öarna.
I Grebbestad kan man åka Donalda en f.d. fiskebåt på sälsafari om kvällarna eller en dagstur till Väderöarna.
Fjällbacka har båt-taxi till olika badöar och Hamburgsund har en gammal träskuta som kör turer med hemska berättelser från förr i tiden.
Så kan man flirta med mig och bli bjuden på en tur också.... :)

Anna Malaga said...

Ulrika - Ja, sâ är det ju alltid här. Kan tänka mig att det är sâ i Kina ocksâ.
För länge sedan var jag pâ kinarestaurang i Oslo med min bror, jag var typ 13 âr och han 10. HAN fick notan! Snacka om förolämpande...

Puman - Nu när du säger det: jag har aldrig heller träffat pâ en spansk nykterist. Min man dricker ibland, det är öl han inte gillar.
Jag har kollat nu, och det finns ju föreningar för nyktra alkoholister, t.ex. AA. DÄremot tror jag att det är mer i nordiska länder man har en "folkrörelse" mot alkohol och att vissa är abstemier av religiös övertygelse. Antar att det var en reaktion pâ supandet i hemmen i det gamla bondesamhället eller nâgot ât det hâllet...
Här är alkohol en social dryck och det är ovanligt att nâgon blandar en drink till sig själv hemma.

Malin 2 - Haha, men du kunde väl ha insisterat! Fast jag kan faktiskt inte dricka sâ mycket som en pint. Ölen hinner bli ljummen innan jag har druckit den.

Lars - Haha, tack för det! Vi funderar pâ att âka frân Göteborg till Norge och är ute efter lite fina tips om vad man kan göra pâ vägen. Skriver upp dina - tack! Sälsafari lâter mysigt.

Anonymous said...

Det där är något jag försökte tänka på när jag jobbade som servitris ( i Fuengirola), försökte att inte automatiskt servera "kvinnan" alkoholfria ölen/läsk/vatten, utan i stället fråga paren vid bordet. Även om det är vanligare att "mannen" dricker alkohol så är det ju dumt att förutsätta att det är så!

Ps! Trevligt att följa din blogg, jag känner att en flytt tillbaka till Spanien lockar mer och mer, men jag har svårt att ta beslutet..

Anna Malaga said...

Hej Emma och välkommen till bloggen! Kul att du jobbade i Fuengirola. Hur länge bodde du där?

Anonymous said...

Det stämmer så himla bra vad du skriver! Har fortfarande problem med rosa skjortor på män av någon anledning.

Anna Malaga said...

Jag tycker att det är snyggt med rosa skjorta, särskilt till solbränna!

Anonymous said...

Tack för tipset ang om La Morena. Skall nog pröva på den nästa gång vi åker till Fungerola/Mijas.
Mor och far bor där på halvårsvis.

Ha de gott.

Mvh Anneli

Anonymous said...

jag älskar La Morena, men det är som du säger lite klyddigt eftersom det ligger i las lagunas. men det var mer än perfekt när jag bodde ett stenkasst därifrån :D
jag blir alldeles bubblig när jag läser din blogg. inser hur mkt jag saknar spanien. och hur bra jag egentligen trivs där. :D
buena. cuidate!
www.sile.webblogg.se