Friday, April 20, 2007

Trista leggings och roliga polishus

Älskade Beijing har rensat i länklistan (tack för att jag inte blev utslängd!) och ber dessutom om tips pâ bra bloggar.

Jag skulle själv gärna vilja ha tips pâ bra, svenska bloggar, eftersom nästan alla pâ min länklista är resebloggar eller skrivs av utlandssvenskar. När jag surfar runt lite bland populära svenska bloggar fâr jag en riktig överdos av bilder pâ tjejer i leggings och tunika (ofta med en trist studentrumstapet som bakgrund) och hälften av alla inlägg börjar med att nâgon är bakfull eller retar sig pâ nâgon annan.

Var finns alla âsikter om det svenska samhället som inte nödvändigtvis är blâa eller röda? När jag läste i tidningarna om en rektor som tyckte att elever som blev antastade fick skylla sig själva om de klädde sig utmanande, försökte jag hitta nâgra intressanta reaktioner, men nada. Likadant nu, med upploppen i Rosengârd.

Jag vill inte se fler byxor med "den nya höga midjan". Det är mycket roligare att se och läsa om japanskt mode, eller titta pâ discobussar i Panamá. I bloggen frân Costa Rica kan man dessutom titta pâ annorlunda pâskprocessioner, i helt andra färger. Det babyblâa polishuset är nog det jag gillar mest av allt. Jag skulle hellre haft ett sânt här i Malaga istället för vârt fula och dyra polishus i grâ cement med senapsgula fönster.

Dessutom är det bevisat att fângarna blir snällare när man mâlar gallren i pastellfärger!

11 comments:

Pumita said...

Trista leggings... hahaha! Så sant! Jag har inte mycket till övers för såna bloggar. Fick också vara kvar hos Älskade Beijing. Puuh! ;)

Kan nog inte tipsa om några svenska bloggar - förutom de som finns på min länklista förstås, men de är inte så många.

Har märkt att ganska många "pausar" just nu. Hinner eller orkar inte blogga, eller har tröttnat helt enkelt. Det tycker jag är tråkigt när man har vant sig vid att läsa deras bloggar. :(

P.S. Ninas bussbilder är HELT UNDERBARA!

Thérèse said...

Instämmer med Pumans dotter. Jag är väl heller inte alltför intresserad av bloggar med trista leggings där man retar sig på någon eller är bakfulla

Kollade dom mest läsa bloggarna på bloggtoppen och ingen av dom tilltalade mig direkt. Kände mig bara för gammal med för många barn.Föräldrarbloggar kan vara kul att läsa även om det var ett tag sen jag kikade på någon sån.

Jag har väl inte heller några bra tips. Borde också rensa bland mina länkar för jag läser inte ens alla som jag länkat. Du och Pumans dotter blir iallall garanterat kvar vid en eventuell rensning.

Jag har väl inte riktigt pausat frivilligt barahaft mycket annat och lite idetorka.

Pumita said...

Zaida (miljöpartist och Catalán i efternamn) är varken blå eller röd så det kan vara ett bra bloggtips. Hon skriver iofs inte så ofta, men läsvärda inlägg iaf.

Säger som Thérèse: inte sopar jag bort er, hur mycket jag än viftar med kvasten. Min länklista är också lite för lång nu när jag har skaffat mig Google Reader, men vill inte ta bort den heller. Det känns fel.

Pumita said...

Oj, glömde visst länken till Zaidas tankar.

Anonymous said...

ja de där bloggarna som bara består av foton på en massa outfits man tydligen ska ha på sig blir ganska tråkiga i längden.
eftersom du efterlyser det så skrev jag faktiskt ett inlägg efter att rektorn på den där skolan i borås hade gjort sina galna uttalanden. håll till godo=) http://blogg.aftonbladet.se/6558/perma/280122

Linda said...

Couldn't agree more! Nästan alla blogger är DÖDSTRISTA och de enda som får uppmärksamhet är modebloggarna - och sällan för att de är bra... Var är de bra svenska bloggarna som inte skrivs av utlandssvenskar (och som inte handlar om resor eller utlandsliv)? Är svenskar i Sverige ointresserade av sitt eget land så länge de befinner sig i det?
Jag vet inte hur många gånger jag och Ulrika (Älskade Beijing) har haft motsvarande diskussioner om att vi inte för vårt liv kan förstå varför vissa bloggar, som har otroligt många läsare, HAR så otroligt många läsare. Ingen nämnd, ingen glömd, men vissa av de mer kända bloggarna (som t.ex. uppmärksammats av svensk media) har uselt innehåll och en usel skribent. Oj, vad bitsk jag blev plötsligt... Men jag tycker verkligen att det är svårt att förstå.
Idag handlar visserligen mitt inlägg om att jag är bakfull, men jag hoppas att du har överseende och stannar kvar som läsare hos mig ändå ;)

Pumita said...

Linda: Tror du inte att många av de där menlösa bloggarna har "fixat till" sina besökssiffror? Det finns ju såna program. Inte för att jag vet hur det funkar, men har hört att man kan få skyhöga siffror och många som får betalt för reklamen utnyttjar det.

Själv har jag haft något färre besökare på sista tiden men de som kommer till bloggen stannar mycket längre och det är jag jätteglad över. Det är ju såna träffar man vill ha = folk som är intresserade av det man skriver.

Anna: Polishuset var min favvis också! Det är bara såå Latinamerika för mig. :)

Anonymous said...

Kanske något som jag skulle börja med: sätta på leggings på mina wienerkorvar, tapetsera om till en trist rosa- grå- beige småblommig tapet och sedan klaga över hur synd det är om mig för att jag inte har råd med Hermes- väskan? ;-)

(Tunika bär jag redan.)

Anna Malaga said...

Puman - Tack för en kanonbra länk, den hade jag aldrig hittat själv!
Polishuset är sâ gulligt, man mâste känna sig snäll i det ;-)
Kan kanske hända att folk mixtrar med läsarsiffrorna, men tyvärr är det nog sânt folk mest vill läsa ändâ...

Therese - Jag tänker inte rensa bort dig ;-) Din blogg var den första jag började läsa, och jag gillade bâde allt om resor, vardagslivet i Madrid och att du tar upp viktiga frâgor.

Mia - Âh, vad bra, dâ läser jag där! Jag läser ofta hos dig, men ibland funkar det inte att kommentera.

Linda - Vad trist med bakfylla, haha, om du vill kan jag blanda en tomatjulice med citronsaft till dig?
Din blogg är en av de intressantaste jag har läst. Kan du inte ha en etikettlista sâ att man hittar lättare bland alla dina kategorier?

Lox - Just precis! Men det räcker inte, du mâste dessutom beklaga dig över vilket egotrippat pucko t.ex. Anna i Malaga är ;-) och grâta lite över att andra mobbar dig.
Fast jag föredrar att läsa om dina chokladtârtor... Jag kan inte kommentera hos dig heller pâ senaste tiden. Ville bara säga GRATTIS!!

Anonymous said...

äsch, jag får la börja skriva blog jag med, så du har en intressant blog att läsa menar jag ;-) Garanterat fri från mode, baksmällor och kanske bara liiite gnäll om spanskt vardagsliv - men bara ibland när man tappar sitt tröga svenska tålamod...
25 grader varmt i Madrid och jag har slagits mot bambu idag, ödlorna springer omkring i buskarna, fåglar sjunger... Fått ADSL tillbaka igen, repairguy var ödle-expert och fick lära mig lite nytt om ödlorna jag utanför mitt hus. En av dem, en Salamander ska man inte röra. Hemma är jag dock den enda skräck ödlan.
I RUUUULE!!!

Anna Malaga said...

Karlavagnen - Oj, vilket fint väder ni har. Här fastnade vâren i februari.. fast ödlor och myggor har vi!