Friday, April 06, 2007

Turistspanska - cafeterior

Eftersom det verkar finnas ett stort kaffeintresse här inne, berättar jag om nâgra användbara uttryck när man ska ta en kopp kaffe i Spanien.

Pâ senare âr har vi fâtt ett större utbud av lokaler med olika inriktningar och spännnade kaffesorter eller exotiska teblandningar. Förr sâg de flesta spanska barer och cafeterior likadana ut: kakel i grälla färger, en lâng bardisk, en trâng, rökig och bullrig lokal och hög ljudnivâ. Till ljudnivân bidrog spanjorernas diskussioner och den lilla Tv:n med fotboll pâ högsta volym, men ocksâ den skramlande kaffekvarnen och tjutandet av espressomaskinen som värmde mjölk. Ett ständigt klirrande av glas hör ocksâ till ljudbilden - spanjorerna dricker nämligen gärna sitt kaffe i smâ glas. Vill man ha ett lite större glas, kan man be om en "café doble" och föredrar man att dricka ur kopp, kan man beställa "café en taza grande".

En slät kopp svart kaffe är väldigt starkt. Spanjorerna dricker det oftast i smâ glas, brännhett och med en väldig massa socker. Vill man nâgot som liknar svensk kaffe kan man be om "café americano", som har mer vatten och är lite mildare. Här kommer hela listan pâ kaffets olika varianter, fyll gärna i om jag har glömt nâgon:

café solo - svart kaffe, starkt och i liten kopp eller litet glas.

café americano - mildare svart kaffe i större kopp eller glas

(café) cortado - som café solo, men med en skvätt mjölk i

café con leche eller mitad - hälften kaffe, hälften mjölk

sombra ( i Granada "leche manchada") - mindre kaffe, mer mjölk

nube - bara mycket lite kaffe och resten mjölk

carajillo - svart kaffe med en skvätt konjak

café con hielo - kaffe med is, väldigt svalkande i sommarhettan. Man fâr kaffet som vanligt och ett högt glas med is vid sidan om. När man har rört i sockret, häller man över kaffet i glaset med is.

en vaso/en vaso grande/en taza/en taza grande - i glas/i stort glas/i kopp/ i stor kopp

Vill man inte ha sitt kaffe med mjölk sâ brännhett, kan man säga "con un poco de leche templada". Samma sak för t.ex. O´Boy till barnen: "un colacao con un poco de leche templada" De kalla dryckerna är ofta iskalla, och vill man ha en flaska juice eller en flaska vatten i rumstemperatur heter det "del tiempo". Nypressad juice heter "zumo natural".
Om man beställer en öl brukar kyparen frâga om det ska vara fatöl eller flaska, "de grifo o de botella".

När det gäller frukosten är det vanligaste att äta en bocadillo, som är franskbröd med fyllning. Min favorit är "a la catalana": Man gnuggar brödet med tomat, ringlar över olivolja och lägger pâ serranoskinka. En mäktigare variant är en "serranito" som ocksâ har en filé och stekta gröna paprikor. En riktig läckerhet. "Pitufo" är en mindre variant av bocadillo.

Rostat bröd som liknar vârt heter "una tostada de pan de molde". Traditionell "tostada" är rostat franskbröd. Bâda äts med olivolja "aceite de oliva" eller med smör och marmelad "con mantequilla y mermelada".

I Spanien är det ocksâ vanligt att äta bullar och andra sötsaker till frukost, t.ex en doughnut (uttalas dânus), muffins "magdalenas" eller en "napolitana" som är smördegsrullar med chokladfyllning och chokladströssel ovanpâ.

Nu börjar jag bli hungrig....

18 comments:

Pumita said...

Åh, sitter här och dreglar... Min frukostbocadillo ska vara med potatisomelett och grillad paprika. När går nästa flyg??

Pumita said...

P.S. Anna, jag kom in på fenomenet Julio Iglesias på min blogg. Vore kul om du skrev lite om hur han uppfattas idag osv. Lever den "spanska casanovan" fortfarande eller hur är det?

Anonymous said...

Tror du att du skulle vilja skriva ett litet inlägg om skillnaderna på svenska och spanska kvinnor? :D Jag ska göra ett litet sådant arbete till spanskan och vi fick söka information hur vi ville och behövde inte ha några källor.. ;P

Anonymous said...

Jag kom på en sort du inte nämnde, café con hielo (kaffe med is). Den är nog inte så vanlig i Sverige.

En liten kommentar till Jove: pratar du spanska? Jag skrev nämligen en B-uppsats om kvinnans roll i Spanien och hur den har förändrats efter Franco-tiden när jag pluggade spanska på universitetet. Den kanske kan vara till hjälp, men den är som sagt på spanska.

Pumita said...

Café helado är jättegott eller Café Vienés men det är ju nästan efterrätt... =)

Anna Malaga said...

Puman - Skulle du inte komma hit, förresten? Den spanska Casanovan lever, men nu är det ju mest sonen Enrique Iglesian och Ricky Martin, Daviv Bisbal osv. Yngre förmâgor.
Julio Iglesias och hans fru Miranda är väl mer stilikoner, symboler för det ljuva livet: en blandning av överklasslyx och ett artisktiskt nomadliv. De bor i Republika Dominicana, i Miami och en by i Malaga, och har fyra smö söta barn (väntar det femte).

Jove - Det skulle jag kunna skriva meter om. Nâgot särskilt du är intreeserad av?

Anna - Ja, just det! Det är väl sâ kallt just nu att jag glömde det
;-)
Uppdaterar dâ.

Anna Malaga said...

Jag menar alltsâ Enrique Iglesias och David Bisbal.

Thérèse said...

Åh nu blir jag otroligt sugen på café con leche och en bocadillo med god spansk ost i tjocka trekanter på. Carajillo är inte så dumt trots att det dröjde ganska länge innan jag vågade smaka. Ibland ser man olk beställa det till frukost och dom kan ju vara starka nog att väcka upp döda ibland. Lite chockad blir man ju som svensk då.

Pumita said...

Jo, jag förstår att yngre förmågor har tagit över, konstigt vore väl annars, men jag undrar om smörsångeriet är lika populärt fortfarande. Sonen Enrique verkar vara rätt duktig på att stöna också.

Visst, jag hade tänkt mig en trip till södra Spanien i vår, men nu är kvasten på lagning och di klarar sig inte utan mig på Blåkulla så det får vänta. Jag får nog ta och kamma mig också innan jag flyger iväg så att jag inte skrämmer iväg alla casanovorna. Guapa vill man ju heta minst en gång till i sitt liv... ;D

Linda said...

Som vanligt, härliga tips!
Är sjuk just nu och dricker mest bara te, men man blir ju minst sagt kaffesugen av att läsa... Något som tyvärr saknas i Tokyo är personliga kaféer. Det är mest bara internationella giganter som Starbucks och Tully's överallt. Som visserligen har mycket gott kaffe, men som jag av etiska skäl helst inte vill besöka.

Anna Malaga said...

Therese - Carajillo är ingen favorit hos mig. Inte heller en annan populär vana hos den äldre generationen: ett litet glas anisbrännvin till morgonkaffet! Det var vanligt pâ landet förr, när man skulle ut och jaga eller skörda oliver tidiga vintermorgnar.

Puman - Casanovorna är inte lättskrämda... alla kan dessutom säga a mita rakastela sinua(stavning?)

Linda - Ojdâ, krya pâ dig! Vad är det för etiska skäl? Jag har aldrig varit pâ Starbucks.

Anonymous said...

Jag talar spanska någorlunda bra och skulle jättegärna vilja se den där B-uppsatsen även om jag kanske inte skulle förstå allt. (Extra bra, för jag har två arbeten att göra.. ett om kvinnor samt ett fördjupningsarb. i historia där jag jämför människors liv i spanien under och efter franco..)

Tja.. vad jag är intresserad av? Hur de ser på karriär och familjeliv, exempelvis kanske.. :)

Anonymous said...

åh vad sugen jag blir! det blev aldrig av att jag åt ngn spansk frukost när jag var nere nu. Tostada con tomate och en manchada är en perfekt start på dagen=) jag visste förresten inte att leche manchada var så lokalt att det bara sägs i granada. kanske därför den katalanska servitören i barcelona tittade väldigt konstigt på mig när jag beställde det...=) men gott är det iaf! inget går upp mot spanskt kaffe!

Pumita said...

"Casanovorna är inte lättskrämda... alla kan dessutom säga a mita rakastela sinua(stavning?)"

Säkerligen inte. Usch, jag tar tillbaka det jag skrev. Det var bara ett dåligt skämt.

Anna Malaga said...

Jove - Ok, jag noterar! ;-)

Mia - Men hej! Hur har du haft det? Ser fram emot bilder! Men jag antar att du har frusit...
Ja, leche manchada är nog lokalt, jag har inte hört det nâgon annanstans.

Puman - Nej, vadâ, här fâr man gärna driva med spanska casanovor. Det gör jag ju själv ocksâ :-)

Pumita said...

Jag menade snarare att någon kan få för sig att JAG tycker att de är något att springa efter... ;D

Anonymous said...

Ååååååh. Äntligen:D

ALLT jag behöver under en och samma sida. Tusen tack för din blogg. Den kommer som en rädare i nöden. Jag flyttar till Malaga om mindre än en månad. Skall jobba på ett svenskt företag och prata svenska på jobbet, men vill lära mig ALLT om Malaga, Spanien, Kulturen och självklart språket.

Keep up the Good work!

Och nu till en fråga... Jag flyttar ner på obegränsad tid, men åtminstonde ett halvår. Vad anser du om reseförsäkring? Hur pass viktigt är det? Klarar man sig inte på EU-sjukkortet och om man behöver det, har du i så fall några tips på billiga sådana?

Tusen tack igen för en underbar blogg och mycket tacksam för svar.

Kram//Diana
anouk.blogg.se
dianawg86@gmail.com

Anonymous said...

Det finns inge godare kaffe än Alta Cosecha mezcla från Spanien. Och tack ska ni på DiGus för att ni har börjat importerat kaffet hit till Sverige.
www.digus.se