Saturday, April 21, 2007

Jag kan fickparkera ALLDELES själv

Var hittar jag en bakrutedekal med den texten? (Pâ spanska, alltsâ) Alternativt ¡Soy mujer, no gillipollas! (Jag är kvinna, inte idiot!)

Pâ inlägget om spanska kvinnor fick jag följande kommentar av Karlavagnen, och jag kan inte annat än att hâlla med:
""Som nyinflyttad svenska till Madrid är jag hjärtligt less på alla spanska (okända) män som kommer farande och ska HJÄLPA mig parkera (dvs de står ivägen och viftar och gestikulerar) eller bara backa bilen. JAG KAAAAN köra bil och behöver jag hjälp, ber jag om det. ""

Jag är faktiskt riktigt duktig pâ att fickparkera vâra âbäken... man har liksom inget annat val om man bor i Malaga eller nâgon av byarna här nere. Men alltid när jag hittar en liten ficka pâ en vältrafikerad gata, hinner jag knappt sätta pâ blinkersen förrän det kommer nâgon spanjor springande med andan i halsen för att "hjälpa" mig. Ibland vet man inte om man ska skratta eller grâta - deras teknik är otroligt finslipad och deras register av tecken och gester är lika stort som en signalerare pâ ett hangarfartyg.

Faktum är att spanska kvinnor inte är sâ bra pâ att parkera. De gör det ju sâ sällan. Helst kör de sâ lite som möjligt, och bara när mannen inte finns tillgänglig. Som jag har sagt tidigare är tjejerna här lângt ifrân mesiga, men de ger sig helst inte in pâ okända vatten. Bilkörning är nâgot de fortfarande inte är riktigt säkra pâ att de behärskar. Och inte kan man frâga mamma heller, eftersom hon inte har nâgot körkort.

När en kompis frân Malmö var här nere förra âret, stod hon med man och barn pâ parkeringsplatsen till ett stort köpcenter, när en spansk kvinna plötsligt kom fram till mannen och frâgade om han ville parkera hennes bil. Min kompis trodde knappt sina ögon: hon skulle hellre svettats i en kvart med en smal perkeringsficka än att be en MAN om hjälp. Spanjorskan i sin tur tyckte nog att mannen var lite oartig som inte hade kommit fram och erbjudit hjälp tidigare...

11 comments:

Anonymous said...

En överlycklig Jove här som ska till Madrid i augusti på långhelg.. vad ska man göra i Madrid egentligen? Sevärdheter? Shopping? Fotboll? Party? Och Madrid är väl som överallt annars, att en 17 åring kan göra vad som helst typ? :P

Anonymous said...

Jag kom att tänka på "någon" som snubblade på en kotte och en grek kom rusandefrån andra sidan gatan: -Oh, did you hurt yourself?

Thérèse said...

Ha ha känner igen det där. Jag kan också fickparkera men visst har hjälpsamma spanjorer dykt upp och visat mig hur jag ska göra. Jag har inte varit så mycket i Malaga men där hände det faktiskt hela tiden. Känns lite konstigt när man inte es bett om hjälp

Monica said...

Ojdå! Jag funderar och funderar, och faktum är att eftersom vi slutat använda bilen i stan blir det väldigt mycket promenerande, och jag kan inte påminna mig ha sett någon vänlig man vilja hjälpa någon kvinna med parkering - någonsin! Är det så att man inte alls märker detta beteende om man inte är den som parkerar? Mina första två år härnere när jag körde bil (har helt slutat nu) var det aldrig någon som erbjöd mig någon hjälp - och jag hade faktiskt tacksamt tagit emot....tror jag... Ska verkligen studera parkeringssituationer på gatan och se om jag inte ser några viftande män. (eller om det är ytterligare en kulturell skillnad mellan Andalucien/madrid och Barcelona...)

Anna Malaga said...

Jove - Men vad kul!! Âterkommer med tips!

Evis - hahahaha..han mâste verkligen ha spurtat! Vad paffa vi blev när han plötsligt dök upp bredvid oss ;-)

Therese - Ja, här händer det alltid. Hur ska vi lära oss parkera själva, kan man undra?

Monica - Det är nog ännu en intressant kulturell skillnad :-) Jag blir stressad av viftandet. En kompis till mig, som kämpade med sin lilla furgoneta utan servostyrning, blev t.o.m. utschasad av en kille som sen parkerade till henne...

Pumita said...

Det går väl att tillverka en sådan skylt om det inte finns färdiga att köpa. Se bara till att du anlitar en kvinna. ;)

Anonymous said...

Ha,ha!!! Jag har förresten en bumper sticker som jag köpte i USA för flera år sedan och som har kommit fram igen (som saker gör när man flyttar):
I'm 51% Sweetheart and 49% Bitch - don't push it!
Har funderat på att sätta den på bilen, men egentligen är jag 99% Sweetheart och 1% bitch så det stämmer liksom inte. Ska strax in till centrala Madrid och ska inte bita huvudet at någon snäll latinare som vill visa mig hur jag ska parkera, sino hacerme la sueca!!!

Anna Malaga said...

Puman - Ja, jag ska kanske t.om ta och skriva en själv. Istället för "bebe a bordo": "sueca borde al volante"!

Karlavagnen: Den var ju ocksâ bra. Kanske "51% gatita, 49% leona"?
Hacerme la sueca brukar jag göra ofta....

Pumita said...

Hahaha, då skulle jag skriva 100% Pumita! ;)

Anonymous said...

haha. det här var roligt. tyvärr har jag stött på detta fenomen i sverige också. Jag har hållit på med musik i en himla massa år, men fortfarande så tror ingen man att jag klarar av att koppla in micksladden när jag uppträder. de kommer rännande och ska "hjälpa till". jag betackar mig för sådan hjälp, hur välment den än är!
Tack för en bra blogg!

Anna Malaga said...

underbaraclara - Hej och välkommen hit!
Det där var ju ännu värre... koppla in en micksladd lâter otroligt svârt. Säkert bara killar som klarar det ;-)