Saturday, April 28, 2007

Livets smâ kickar

Jag läste nyligen nâgonstans att hjärnan fungerar precis pâ samma sätt vid t.ex. spelberoende som vid heroinmissbruk. Hjärnan själv producerar sina endorfiner, dopamin och vad det nu kan heta och ger oss samma kickar som drogerna.

En bra nyhet! Snacka om att vi som är kaffeberoende och fâr en kick av en vanlig chokladkaka lever billigt. Och inte konstigt att Peter Doherty tycker att livet utan droger inte är nâgot för honom - hans hjärna ger honom inte längre en dopamindos av nâgot sâ alldagligt som en promenad pâ stranden en solig vârdag.

För oss som blir yra pâ ett halvt glas öl är ocksâ dopaminkickarna gratis. I eftermiddag gjorde jag nâgot sâ enkelt som att ge mig in till centrum för att lämna av sonen pâ ett födelsedagskalas. Jag tog en kopp kaffe med nâgra vänner och gick sen i affärer för att försöka hitta en snygg kjol till en middag pâ tisdag. Plötsligt var affärerna fulla av snygga kläder! Pâ nolltid hittade jag en kjol som satt perfekt. När jag gick ut och skulle gâ ner i parkeringshuset, fick jag den mjuka kvällssolens strâlar i ansiktet. Vid trappan stog tvâ killar i säckiga jeans och spelade elgitarr pâ full volym. Sângaren sjöng sanslöst bra och lâten var Wish you were here av Pink Floyd.

Jag gav dem alla mynt jag kunde rota fram ur väskan. Vem behöver heroin?

11 comments:

Lars at Ejgde said...

Olika intryck samma kick?

Jag fick min "kick" i kväll av en solnedgång och ett spegelblankt hav.
Ejgdrarna kurrade och strandskatan ropar kärlekskrankt bland kobbar och skär.
Att sitta stilla och betrakta detta med en kopp kaffe. Fantastiskt.

Anonymous said...

Hemskt att byta ut alla dessa livets personliga kickar mot droger...

Kanske konstig sak att komma med, men hur säger man "när allt blev till smuts i mina ögon" på spanska.

Anonymous said...

Åh, vad fantastiskt det är när man får sådana kickar av livet!

(Vad klyschigt det lät när jag skrev det, men det är ju sant.)

Anonymous said...

Mina kickar får jag av skidåkning, ett besök på gymet eller ett bra dyk (var länge sedan), eller när man kör över Öresundsbron och är på väg hem till stugan och kör på vissa speciella småvägar genom Skåne. Eller när man fått något gjort med en spansk myndighet (eller kanske tom två) eller ett spanskt företag, på samma dag eller åtminstone samma vecka,då, dååå är det härligt!Eller om man ler mot någon okänd och får ett leende tillbaka! Eller man ser att löven börjar spricka ut och helt plötsligt är trädgården neongrön nästan!

K said...

Ja, nog finns det sämre och dyrare beroenden än mörk choklad!

Thérèse said...

Jove- cuando todo fue sucido

Thérèse said...

jove ursäkta i mina ögon glömde jag det heter en mis ojos

Nejma said...

Anna, jag har en utmaning till dej i min blog!

Pumita said...

En "café con leche" får mig åtminstone att sväva på små rosa moln... länge! :D

Om jag ska vara lite allvarlig... så är heroinistens smärta och förtvivlan säkert mycket större än din och min (fast jag har rätt ont i kinden fortfarande) och då räcker det kanske inte med att bli hög på livet.

Trevlig Valborg, Anna!

Linda said...

Haha, eller hur! :D
Själv får jag min kick av att sitta en skön sommarkväll ute i Odaiba i Tokyo och se alla restaurangbåtar som lojt åker förbi mot fonden av världens mest imponerande stadssiluett!

Anna Malaga said...

Lars - det lâter verkligen helt underbart!! Vardagens lyckopiller.
Du har tur som bor där du bor och dessutom har vett att njuta av det.

Jove - Precis vad jag tycker.
Kanske "cuando todo se volvio sucio en mis ojos" eller "cuando todo se convirtió en suciedad en mis ojos" eller "cuando todo de pronto pareció suciedad en mis ojos". Kan jag inte fâ hela kontexten?

Johanna - Ja, just det. När jag tänker efter är nog den här bloggen extremt full av klyschor ;-)

Karlavagnen - JA! Öresundsbron! Eller vägar kantade av pilar och gula rapsfält!
Att fâ nâgot fixat hos en spansk myndighet är nästan att likna vid extas ;-)
Men de har bättrat sig, och svenska myndigheter är ganska fyrkantiga ocksâ...

Magalös - Ja, men knappast godare.. dessutom är det väl nästan som frukt, kan man inbilla sig.

Nejma - spännande! Ska kolla!

Puman - Precis! Och nej, när man väl är där, är det ju försent.

YokyoLinda - Mmmm, det lâter ju urmysigt! Det är nâgot speciellt med bâtar som glider förbi i natten.