Tuesday, April 24, 2007

Utmaning - resinspiration!

Eftersom det här trots allt är en reseblogg och semestern närmar sig, tänkte jag skriva lite om resor som omväxling, hehe... Jag utmanar alla er som skriver om resor att svara pâ nâgra enkla frâgor. OBS: Motiverade svar!

*Vilka fem nya länder skulle du vilja besöka härnäst?

Jag:
Mexico. Jag vill titta pâ mayaruiner och följa Hernán Cortés fotspâr till Mexico City.

Guatemala. Mer mayaruiner och sâ vill jag besöka mitt fadderbarn

Japan. Jag vill ocksâ fascineras av Tokyo, som mer än en stad, verkar vara ett levande väsen. Sen vill jag gärna besöka ett Onsen, ett traditionellt hotell vid varma källor uppe i bergen.

Marocko Det ligger ju sâ nära, men jag har ändâ aldrig varit där. Jag vill gärna lära känna Fez och Marakesh, men ocksâ helt "vanliga" miljöer.

Libanon Mest för att besöka de fantastiska ruinerna i Baalbeck och Tiro, feniciernas hemstad. En kusin till min pappa har bodde där före kriget och har berättat helt fantastiska (och tragiska) historier frân detta land.

*Fem länder du har besökt och vill âtervända till?

Italien. Det finns massor kvar att se, bland annat Sicilien, Capri, Sorrento och delar av Toscana som jag inte har hunnit besöka.

Norge Jag har varit där, men aldrig sett fjordarna

Polen En helt annan värld, trots att det ligger sâ nära. Som att resa rakt in i 40-talet. Men med vackra städer och sevärdheter. Och väldigt mjuka och trevliga människor.

Tyskland har jag bara "blâst igenom", men jag vill gärna lära känna Berlin och även den historiska staden Trier och Moseldalen.

Sverige: motivation överflödig!!


*Ett land du inte gärna vill âterse?

Är inte sâ sugen pâ den grekiska övärlden, typ Kos, Corfu etc. Samma olivträd och Medelhav (Ok -renare vatten!) men ganska pinsamt fullt av fulla svenska ungdomar och inte sâ mycket att se.

*En plats du blev positivt överraskad av?

Saltgruvan i Wieliczka, utanför Krakow. En fascinerande, kuslig och oerhört vacker plats. Bland annat finns en hel katedral skulpterad i salt, flera hundra meter under jorden.

*En plats som inte motsvarade dina förväntningar.

Kanske Knossos pâ Kreta. Historen är sâ spännande och platsen sâ...trist. Och âteruppbyggd, lite plastig. Svârt att lâta fantasin flyga.

*Vad är viktigt för dig när du väljer hotell (eller annan typ av övernattning)?

Skön säng, rent badrum och en ordentlig hotellfrukost. Man vet aldrig var, när och än mindre vad man kommer att äta härnäst.

*Rekommendera tre hotell! (eller annan typ av boende)

Ett femstjärnigt: Hotel Melia Cohiba i La Habana. Ett helt underbart hotell med ett fantastiskt poolomrâde, god mat och trevlig personal.

Fyrstjärningt: Melia Don Jaime i Valencia, Spanien. Sköna rum, enorm frukostbuffé och perfekt läge precis bredvid Museu des Ciencies.

Trestjärnigt: Sofitel utanför Krakow. Vackert läge och den absolut bästa hotellfrukost jag har ätit (börjar jag verka fixerad?)

*Vilket är det bästa stället du sovit pâ?

I tält pâ tusen meters höjd vid Sierra Nevadas fot. Vilket hotellrum har en sâdan stjärnhimmel?

*Vilket är det värsta stället du sovit pâ? (i nyktert tillstând)

Det blir nog dött lopp mellan taket pâ Greklandfärjan och en timmerstuga vid den franskitalienska gränsen. Vi hade fâtt kliva av det fina Talgo-tâget, där vâra interailkort inte gällde.

Jag skickar vidare utmaningen till Tokyo-Linda, Therese, Pumans Dotter och Älskade Beijing.

24 comments:

Anonymous said...

Fem länder jag vill besöka härnäst:
Mexico, Venezuela, Mauritius, Thailand, Brasilien.
Fem länder jag vill återvända till:
Spanien (ååh.. i augusti smäller det), England, Frankrike, Turkiet, Finland.
Ett land jag inte vill återse? Hmm.. kanske Österrike. Den typen av länder fascinerar inte mig.
En plats jag blev positivt överraskad av? Oj.. jag är "fröken höga-förväntningar" itself. Men London var faktikst mycket bättre än väntat. Och åh som jag väntat..
En plats som inte motsvarade mina förväntningar? Österrike. Mamma hade sagt att alper var så vackra.. Eh.. nej!
Vad som är viktigt när jag väljer övernattning? Läget och priset. Inga bekymmer om det är sunkigt eller så, pengar vill jag hellre använda till annat än boende.
Rekommendera tre hotell: Hotel Pyr i Fuengirola är det enda jag kan komma med.
Bästa stället jag sovit på? Jag kan sova överallt, men Pyr var bra haha.
Värsta stället jag sovit på? I en buss. Jag haaaatar bussar.

Thérèse said...

Kul utmaning , ska skriva ihop något så snart jag kan , måste fundera lite först.

Anna Malaga said...

Tack Jove!
Men alperna ÄR ju vackra ;-)...men nej, jag är inte sâ sugen pâ Österrike heller.
PYR i Fuengirola är definitivt ett bra hotell.
Varför just Mauritius? *nyfiken*

Anna Malaga said...

Therese - Tack, det ska bli spännande att läsa!

Thérèse said...

Har du aldrig varit i Marocko? Du kan ju gör en dagsutflykt. Jag åkte över till Tanger när jag var i Cadiz , det är som en helt annnan värld fast det ligger så nära. Vet inte om jag var så överförtjust Tanger tror det finns trevligare ställen i Marocko att besöka

Anna Malaga said...

Therese - Nej, faktiskt inte, och det skäms jag verkligen över. Jag har kanske blivit smittad av spanjorerna som inte är sâ pigga pâ att âka dit.

Linda said...

Vilken rolig utmaning! Den är antagen på studs! :D

Jenny said...

Åh, vad kul! Linda utmanade mig, var tvungen att se var det kom ifrån!

Anonymous said...

Noterar tipsen!

Anna Malaga said...

Linda - Hjälp vad snabb du är!!

Jenny - Hej! Det ska bli spännande att läsa dina svar!

Lox - Vill notera dina ocksâ! ;-)

Elisabeth said...

Hotellfrukostar ÄR ju viktiga. ;) Jag kommenterar också alltid om de är bra eller dåliga!

Thérèse said...

Mission completed!

Elisabeth said...

Jag tog mig förresten friheten att sno utmaningen, för den verkade så rolig!

Anonymous said...

jag skulle behöva ett svar ganska snabbt, så jag hoppas att du kikar in här. :) hur tar jag mig (med buss) från Madrid till Málaga? har du någon bra länk jag kan kolla på? jag ska ner till madrid i augusti, men ett folktomt och kokhett madrid lockar inte så mycket längre, så jag kanske förlänger biljetten och åker till málaga.

Cecilia Hunnershage Sandgren said...

Skönt att inte flicktoan i Vistinge platsade på frågan "Värsta stället du bott på?" ;)

Anna Malaga said...

Jove: www.daibus.es
Men den är seeeeeg. Det gâr annars mânga flyg mellan Madrid och Malaga som inte är alltför dyra.

Ciccan - Hahaha, alltsâ det var sâ himla bra ordnat. Ett av de absolut bästa ställena jag bott pâ, fast mest för saffranskycklingen och sillen med gräddfil och gräslök, sällskapet och allsângen.
Ärligt talat - när jag körde upp funderade jag faktiskt lite. Tänk om jag verkligen fâr sova pâ toan...

Anonymous said...

*En plats du blev positivt överraskad av?

MADRID.

*En plats som inte motsvarade dina förväntningar.

Hmm, får nog höja mina förväntningar...

*Vad är viktigt för dig när du väljer hotell (eller annan typ av övernattning)?

Centralt, prisvärt, rent och service...

*Rekommendera tre hotell! (eller annan typ av boende)

Hostal Lopez i Madrid centre nära Reina Sofia och Prado. På en gata som har massor med barer så bo inte där om du inte ska på juerga!!!

Hotel Domo i Villafranca del Penedes (Katalonien). Bizniz hotel, lite trist, men schysst frukost och trevlig personal. Har bra weekend priser och ligger mitt i vin distriktet.


*Vilket är det bästa stället du sovit pâ?

I ruffen på Pettersonbåtar. Absolut bästa stället, kluckandet mot båtens sida är guld!

*Vilket är det värsta stället du sovit pâ? (i nyktert tillstând)

Ett hotell i Cayenne (Franska Guyana) som jag förträngt namnet på men som hade ställt sin väckning fel och väckte mig gång på gång kl 4. Iiiinte kunde de hitta något fel när jag klagade.

Pumita said...

Jag som skulle ha bloggutmaningspaus... jo, det har jag också men den här kan jag inte motstå! När det gäller resor... det är visst en sjukdom har jag fått höra. ;) Skriver nåt så fort jag hinner, men det dröjer nog ett tag.

Pumita said...

Tack för utmaningen, heter det visst... ;)

Anna Malaga said...

Elisabeth - Jättekul att du ville vara med. Har läst nu! Hotellfrukostar är väldigt viuktiga!! ;-)


Therese - Kul, tack!

Karlavagnen - Tack för dina svar! Varför var Madrid en positiv överraskning? Vad är Petterssonbâtar???

Puman - Oj, jag ber om ursäkt en gâng till! Du kan ju hoppa över den...men jag antar att det kliar i fingrarna ;-)

Cecilia Hunnershage Sandgren said...

Nänä, inte låter vi våra gäster sova på toaletterna!
Enkelrum ordnas på annat sätt i mån av plats...och ouppackade flyttlådor.
Nästa gång du kommer vill jag dock att du tar med dig spettet till spettekakan ;)

christel said...

Vilken rolig utmaning! Jag måste också skriva ihop något!

Anna Malaga said...

Ciccan - Jag kanske kommer i helikopter ;-)

Christel - Vad kul att du vill vara med!!

christel said...

Nu kan du kolla in mina svar på min blogg!