Sunday, April 29, 2007

Un estómago de lata

Naturen (eller Gud, om man sâ vill) är sällan rättvis när vâra medfödda egenskaper delas ut.
En del drar riktiga nitlotter. Nâgra fâr en knivskarp hjärna, andra blir kanske snabbast i världen. Vissa fâr porslinshy och râdjursögon.

Själv har jag fâtt en plâtmage. Det är väldigt praktiskt eftersom maten här är ganska mäktig, ofta fet och alltid kryddstark. Spanjorerna har ofta ocksâ magproblem och fâr medicin och förmaningar av läkarna. Det gâr helt enkelt inte att äta vissa saker sent pâ kvällen, sägs det. Min man t.ex. äter sällan nâgot efter klockan 18. Det är ju ganska trist för mig - jag är avundsjuk pâ alla par som sitter och myser med ostbrickor och smâ kaviarsnittar pâ kvällarna. Eller ett fat räkor och ett glas vin.

För egen del kan jag ju äta precis vad jag vill. Klockan är snart elva och jag har precis smällt i mig ett fat boquerones en vinagre (ansjovis i vitlök, persilja och olja med en massa vitt bröd som doppas i sâsen). Och nu ska jag gâ och lägga mig! Nâgon gâng har jag kommit hem vid tretiden pâ natten och ätit lagrad ost med banderillas (tandpetare med syltlök och smâ ättiksgurkor).

Min man tror inte att jag är klok. Men han är nog bara avundsjuk.

16 comments:

Anonymous said...

Härligt! Jag kan dricka espresso och sova gott ändå, vilket kan driva vissa latinare till vansinne! "Du ska väl inte ha KAFFE nuuu? Det är ju efter midnatt!"

Anna Malaga said...

Kaffet glömde jag! Jag fâr ta mig en kopp nu ;-)
Är det inte väldigt mânga spanjorer som dricker descafeinado, förresten? Är det lika vanligt i Sverige?

Anonymous said...

Vet inte, men Zoega ruuuules - när kommer du förbi på en kopp Zoegas bryggt på mineralvatten (eftersom kranvattnet i Madrid smakar av flour)? Dessutom lägger ju spanjorerna i socker i bryggkaffet, så man får se upp när man köper spanskt kaffe!

Linda Unnhem said...

Hej!
Jag är en svensk journalist som håller på med en artikel där jag skulle behöva lite "spansk input". Om du vill får du gärna maila till mig på unnhem@gmail.com så berättar jag mer! Vänligast Linda

Anonymous said...

I Napoli äter alla middag vid nio-tiden på kvällen... och här hemma har maken precis samma tradition. Jag skulle kanske ibland önska att man åt lite tidigare, men nu är det ju bara så. Espresso brukar också serveras sent i Napoli, det är inget ovanligt att det sätts på en kanna runt midnatt. Personligen skulle jag aldrig kunna dricka en espresso den tiden, om jag vill sova alltså... ;-) Här där vi bor nu äter däremot alla människor middag runt 5-tiden och de tycker vi är jättekonstiga som äter så sent. Men barnen äter ju ändå lite mat när de kommer hem från skolan också, så för oss funkar det :-)

Anna Malaga said...

Karlavagnen - Jag kommer gärna förbi pâ en kopp kaffe när jag âker upp nästa gâng! Men det är väl klor vattnet smakar?
Socker i bryggkaffet??? Ärligt? I pâsen? Jösses, det har jag inte märkt, och det lâter ju inget vidare. Inte för att jag har nâgot mot socker, men jag vill gärna ha rent kaffe.
Att de sprutar socker i melonerna visste jag däremot.

Linda - Hej, jag har meilat dig.

Sarachella - Just det, här har vi samma tider som i Italien. Bara det att mânga spanjorer har magproblem (kanske just pga det?) och är storkonsumenter av anti-acidos, bikarbonat osv, för att lindra symptomen. En chorizo kl. 22 är kanske inte sâ bra för mânga, men mig och min plâtmage passar det perfekt.;-)
Vilken italiensk mat gillar du bäst?

Anonymous said...

Hmm, har nog inte koll på kemikalierna denna morgon. Men påminner om skolans flour sköljning.

Märket Marcilla t ex. Kolla innehållsförteckningen (dessutom kallar de det för något knepigt som jag inte kommer ihåg just nu), för att få absolut normalt kaffe måste det vara Natural. Som tur är har man både skånskt och nederländskt kaffe hemma.

Linda said...

Låter onekligen härligt. Själv har jag nyligen satt mig på "hälsodiet", och trots att det bara gått 5 dagar känner jag mig redan mycket bättre :)

Anna Malaga said...

Karlavagnen - Aha, jag brukar köpa Santa Cristina. Ska kolla i affären idag.

Linda - Vad är det för en hälsodiet? *nyfiken*

Anonymous said...

Jag älskar äkta napolitanska salsiccia i tomatsås, och alla goda grönsaker som grillad aubergine eller succhini i olja, med persilja och peperoncino, spaghetti con le vongole (små musslor), ansjovis i olja (det som du åt tror jag), prosciutto, en äkta pizza Margarita, ja, you name it. Jag älskar det mesta;-)

Anna Malaga said...

Mmmm, nu blev jag hungrig! Är salsiccia starka? De ser ut som vâra salchichas picantes, som man oftast steker lite i olja och sen lâter putta i lerkärl med lite vin. Vongole äter vi ocksâ mycket -almejas heter det här. Jättegott!

Karlavagnen - hittade inte marcilla i min affär, och pâ mitt vanliga kaffe stâr det inte ens innehâllsförteckning. Men i alla fall "natural" sâ jag hoppas att det bara är kaffe!

Nejma said...

Men då har nog jag också plåtmage. *s* Är jag hungrig kan jag äta precis när som helst på dygnet. Fyyy vad avis jag blev nu då! Jag som älskar boquerones en vinagre. Och ostbrickor. Och tapas öht, med en caña eller ett glas mosto (gillar inte vin). När jag kommer över till dej nästa gång bara måste vi gå ut och äta tapas mitt i natten. *s* Mina barn hänger glatt med, dom är lika tokiga matmässigt som sin mor. ;-)

Jag har däremot ett problem med kaffe.... Dricker jag kaffe på morgonen för att piggna till så är jag iaf lika trött hela dagen, reaktionen kommer typ 12 timmar efter. Så jag kan lätt dicka kaffe efter midnatt. Faktum är att jag nog borde göra det, för att vara pigg dagen därpå. ;-)

Anna Malaga said...

Nejma - Vad kul! IKEA öppnar förresten i oktober, kommer ni hit dâ?

Nejma said...

Por supuesto que sí! I oktober kommer jag över!!! Jag ska bara börja spara lite först, så vi kan shoppa loss ordentligt på Ikea... *asg* Fast tyvärr har väl inte barnen nått lov då, så det får bli sticka härifrån på fredagen direkt efter skolan och komma fram till dej på fredag natt och åka hem igen sedan tiiiiidigt på söndag.

Antar du min utmaning?

Monica said...

Halloj!
Blir nyfiken - vilka kryddstarka maträtter har ni hos er (förutom div. korvar, pimientos del padrón (fast katalaner "testäter och lämnar de som är starka och äter bara de milsa...) och patatas bravas)? Här lyser det kryddstarka med sin frânvaro nämligen... Skulle vara kul att hitta nâgot recept och testa...

Anna Malaga said...

Hej Monica, hmmm, nej det var mest typ gambas eller bacalao al pil-pil och vieras och sânt jag menade. Andaluserna använder nästan bara peppar, vitlök och guindilla, inga spännande kryddor.
De flesta avskyr t.ex. curry.