Monday, June 04, 2007

Almejas och coquinas


Sâ här ârs är det dags att sluta göra mäktiga grytor och soppor. Det är nästan 30º vid lunchtid och vi är sugna pâ lite lättare mâltider. Fisk och skaldjursrätter är mina favoriter.

Almejas salteadas är en vanlig rätt här nere: smâ musslor som steks lätt i olivolja med vitlök och persilja. När de öppnar sig häller man vitt vin över och lâter dem puttra. Sen är det bara att pressa lite citron över och äta. Naturligtvis doppar man bröd i skyn.

Den här gângen är det coquinas vi har köpt, de är lite avlânga och har slätare skal. Men är lika goda!

9 comments:

Pumita said...

Mm, det ser gott ut! Jag har lite svårt för större musslor, men tycker att små är goda. De knastrrrar inte lika mycket mellan tänderna. :)

Anna Malaga said...

Knastrar? Du äter väl inte pärlorna?

Carin said...

Guuuuuuud så gott det ser ut! Saliven börjar rinna :-)

Anonymous said...

mmmmm, för mig som kom hem runt 20, tog ett svenskt tunnbröd med lite räkost på stående fot och sedan gick för att slåss mot myror, en klängväxt som jag bestämt mig skulle bort och en massa BAMBU LÖV (fyyy för BAMBUUU) så mmmmm.. Snålvattnet rinner!!! Livskvaliten är bra mycket bättre i Malaga än i Madrid tror jag!!! Mmmm...

Förresten skulle inte du sluta laga lunch åt din familj nu när du börjat jobba?

Pumita said...

Pärlorna? Haha, nej, men "konsistensen" är speciell. Jag vet inte hur jag ska beskriva den.

Thérèse said...

Det där ser ju minst sagt pilligt ut att äta. Jag är väldigt nyfiken på nya jobbet , när hade du tänkt avslöja något?

Anonymous said...

Slurp!

christel said...

Låter jättegott! Olivolja, vitlök, persolja och citron.. Mmm! Jag skulle vilja åka till medelhavstrakten enbart för matens skull!

Anna Malaga said...

Carin - Visst är det!

Karla - svenskt tunnbröd med räkost lâter bra.
Maken lagar lunch och jag gör maddagen. Men musslorna var frân helgen.

Therese - Jag ska börja jobba pâ svenska radion.

niklas - just det!

Christel - Ja Medelhavsdieten är bâde god och nyttig!