Saturday, June 02, 2007

Sverige med spanska ögon

Bâde Thomas Gustafsson och Carin pâ Sydkusten har skrivit om hur Sverige blir allt populärare hos spanska turister. I deras ögon är hela Skandinavien ett exotiskt och outforskat omrâde, som de förr bara kände till genom alla de turister som besökte de spanska kusterna pâ somrarna.

Jag har guidat runt en del spanska vänner i mitt hemland och haft förmânen att fâ se det svenska landskapet med deras ögon. I inlägget Spanska turister i Sverige berättar jag om hur de upplever vârt land. Ganska lustigt hur det vi svenskar ser som typiska turistattraktioner; Varbergs fästning, Stadshuset i Stockholm, Läckö Slott osv inte alls blir sâ uppskattat av spanjorer. Hela Spanien är ju fullt av borgar, broar och akvedukter frân antiken och slott frân den arabiska medeltiden. Kanske är Glimmingehus inte sâ spännande dâ.

Sydlänningarna hänförs istället av det vi inte ens reagerar över - vârt vardagsliv. Enorma rena gräsmattor i parkerna, där man läser en bok under ett träd medan barnen leker. Mysiga städer utan sopor och felparkerade bilar pâ trottoarerna. Kommunala badplatser (helt allvarligt!) med stora grönomrâden och plats för alla. Stilla sjöar med höga granar och smâ bryggor med förtöjda ekor. Lugnet och tystnaden, särskilt tystnaden.

Men allt är inte sâ rosenskimrande som reseföretagen vill pâskina. Det kan vara svârt att vara självständig turist i Sverige. Det är inte alltid sâ roligt att be om hjälp och frâga hur saker fungerar. Svenskarna är ovana vid utländska turister och tror att alla är invandrare "som inte kan sprâket". Spanjorerna blir ocksâ fövânade över det klena utbudet av restauranger. Utanför storstäderna finns det nästan bara gatukök. De brukar ocksâ klaga över de smala och dâliga vägarna där det är svârt att köra om.

19 comments:

Anonymous said...

Haha jag förstår inte hur man kan välja Sverige som land att turista i. :)

Anonymous said...

Förresten, i Augusti kanske jag tar en endagstur till Málaga när jag väl är i närheten (blir som sagt inte Madrid då som planera var).. har du några tips som man hinner med under en dag i Málaga? :)

Lars at Ejgde said...

jag läste en artikel här om ett medelålders spanskt par på besök. Dom hade blivit utskeppade till Vädröarna för att "lyssna på tystnaden".

Det finns allvarliga visioner om göra en affärsidé av klimatförändringarna genom att erbjuda spanjorerna en flykt från sommarvärmen till svalkan här.

Själv har jag länge drömt om att lära känna en familj i södra Spanien som vi kunde ha ett utbyte med. Vi hos dem på vintern och dom här på sommaren. Vore väl helt perfekt?

För övrigt är det på tiden att dom hittar hit. Vi har ju våldgästat dem i snart 50 år nu.

Anonymous said...

Har en video från ett program som visades på svensk tv för länge sedan och handlar om spanska turister. Mycket intressant. Om vi träffas någon gång ska jag ta med den!

Men har du inte tagit med dem till en stormarknad i Höör eller Tomelilla? eller mitt favis fika ställe. Exotiskt värre och det sista var seriöst menat - fika stället...

Elisabeth said...

Intressant det där! Tyska och nederländska turister som kommer hit pratar om ungefär samma saker som spanjorerna, och är ju dessutom (som bekant) otroligt fascinerade av älgar. Dessutom vill många av dem leva vildmarksliv, fast mina fördomar säger mig att spanjorer inte är så intresserade av att bo i tält och slåss med mygg. ;)

Problemet med ovana vid utländska turister tror jag är större i "mindre turistiga" områden. Jag har t.ex. jobbat som guide på en fästning (inget för spanjorerna alltså ;D), och trots att fästningen ligger i en liten håla erbjöds det guideturer på både engelska och tyska, och vi hade också inspelade guideturer på band för dem som ville följa med på vanliga turer. I Göteborg finns allt på minst två språk förutom svenska. Fast, som sagt, utanför de stora turiststråken kan det säkert uppstå problem. (Dessutom tror jag, tyvärr för de spanska turisterna, att det fokuseras mycket på tyska och engelska).

Anonymous said...

Som vanligt far du mig att dra pa smilbanden, AnnaMalaga! Jag kanner alltid igen mig i sa mycket:-) De italienare som jag guidat runt i Sverige (inte bara Stockholm utan aven min lilla hemstad vid Vastgotaslatten!) har alla sagt samma sak. Jamfort med Italien ar Sverige ett RENT och TYST land. "Alla" bor dessutom i hus med tradgard och det finns inga murar som omringar bostaden vilket de tolkar som att det inte finns nagra inbrottstjuvar i Sverige:-) Dessutom har de flesta aven forvanat sig over hur manga PAPPOR man ser som ar ute och drar barnvagn, he he:-)

Anonymous said...

Mmm, smått oroväckande många Nederländare i Skåne numera. :-) Tyskar och Ståååkhåålmare är ju inte speciellt poppis där. Har hört att
t ex en tyskreggad bil inte behandlas med samma prioritet som t ex svensk reggade bilar. Huruvida det är sant vet jag inte, men kan gott tänka mig att så är fallet på mindre orter.

Har inget emot att de äger hus i Sverige, men såg ett traditionellt hus i en liten fiskeby med traditionella snickeri (som t ex dörren) och det var målat i regnbågens alla färger. Sånt kan göra mig ledsen.

Tursamt nog har jag bara ett 70 tals hus och det är ju smått trendigt nu med storblommiga alt vävtapeter (hua hua)...

Anna Malaga said...

Jove - För tonâringar är inte Norden nâgon höjdare. Jag har en tjugoârig spansk vänninna som tyckte att Norge var fint, men trâkigt. Allt var dyrt och det var dâlig fart pâ utelivet.
Âterkommer med endagstips!

Lars - Jag tycker att det är en lysande affärsidé. Bâde västra och östra skärgârden är väldigt exotisk för spanjorer. För barnfamiljer och medelâlders par är den svenska naturen perfekt.
Ni är naturligtvis välkommna hit, förresten!

Karla - En stormarknad i Höör? Skânes Djurpark har vi i alla fall varit pâ ;-)
I âr ska jag definitivt kolla upp det där caféet..

Elisabeth - Just det, det är ute i "vanliga" Sverige man inte är sâ van vid utlänningar, eller för all del utlandssvenskar som inte vet hur man betalar när man tankar och sânt ;-)
Spännande att jobba pâ en fästning. Nâgot som spanjorer gillar är medeltidsspel, med toirneringar och sânt.

Karin - Just det, det glömde jag - alla hus utan murar och galler. Jag börjar nästan ocksâ undra var alla inbrottstjuvar i Sverige hâller hus!

Anna Malaga said...

Karla - Jag har hört att mânga holländare köper bondgârdar i Skâne. Det är mycket billigare än i Nederländerna.
Annars tycker jag att det känns som om tyskarna har köpt upp halva södra Sverige. Eller Mallorca för de delen.

Anonymous said...

Stämmer bra! För 500 tusen sekiner får du ett garage (i en garagelänga), utan vatten eller el. Så Gissa om de kan trissa upp priserna. Okey. Supermarket:en ligger litta utanför Höör Kommer inte ihåg vad den heter.

www.alunbruket.com rekommenderas varmt. (Nej, jag får inte gratis kaffe för att jag gör PR för dem)

Anonymous said...

Min spanska pojkvän blev så imponerad över vår sommarstuga i Juleboda (ett sommarstugeområde från 50-talet mellan Kivik och Åhus) förra sommaren! Han badade (första dagen var det 8 grader - Östersjön är inte varm! nästa dag hade det gått upp till 18), njöt av Kalles Kaviar (som jag inte gillar) och kunde inte fatta hur få människor det var på stranden (i mitten av juli, 30 grader i luften!). Han har till och med lärt sig att säga "Juleboda" och tjatar nu om att vi måste åka dit igen i sommar... vilket jag ju så klart också vill!
I september var vi i Björkliden i närheten av Riksgränsen, och han var så imponerad över att det var så öde och vackert.
Nu är det hans brors tur att utforska Sommar-Sverige i år, han har tysk flickvän som bor i Stockholm, och de ska semestra på Öland.

Pumita said...

"Hela Spanien är ju fullt av borgar, broar och akvedukter frân antiken och slott frân den arabiska medeltiden..."

Verkligen! Och kyrkor... jag tror att jag fyllde min kvot för många år framåt i tiden när jag var i södra Spanien en vecka. ;D

Anna Malaga said...

Karla - Jag kan ju bjuda dig pâ en kopp kaffe där!

Petra H - Hihi, vad kul! Visst är det roligt att se hur hänförda de blir över sânt vi inte lägger märke till. Fast kusten mellan Âhus och Kivik är ju jättefin, synd bara att det är sâ kallt i vattnet.

Pumita - Just det, kyrkor! Vâra kyrkor är ju lite trâkiga, men spanjorerna tycker de är intressanta. Särskilt intressant är det att folk ligger begravda runt kyrkorna, väldigt exotiskt och lite läskigt...
I Smâland finns en del fina stavkyrkor.

Anonymous said...

Jag känner igen det från fransmännen också. De gillar ljuset på sommaren, mörkret på vintern och tystnaden. Men inte speciellt mycket det svenska utelivet, restauranger mat osv.

Anonymous said...

Lycka till med jobbet förresten!

Anna Malaga said...

Tolken - fransmän är nog ganska sydländska när det gäller mat och uteliv.
Tack! :-)

Anonymous said...

@Jove
Haha jag förstår inte hur man kan välja Sverige som land att turista i. :)
---------------------------

Tja, jag kan saga fran ett amerikanskt perspektiv sa ar sverige ett valdigt attraktivt resmal.

knepet med turism fran staterna ar att man oftast tar en paket resa till London, Paris och ofta Prag/Venedig/Rom. vilket begransar vad man ser mycket.

Jag vadjar till alla amerikaner jag moter att skaffa Eurail biljett for att se europa bast... aven da ar sverige ett knepigt mal eftersom det ar lite ur vagen.

Pa tal om spanskt...
Mina morforaldrar bor i Moudoslompolo, norr om Pajala. Och vi fick "besok" av ett Spanskt nygift par som korde vilse pa skogsvagarna. De hade kort runt i norra sverige, norge och finland for att se vildmarken.

Fnys inte at sverige som turistmal, vi har ett valdigt vackert land.

Con vista al mundo hispanohablante said...

Hej Anna!

Jag har en podcast på spanska med text. Den handlar om Sverige och hur det kan vara att leva där. Jag är pensionerad lärare i historia, religion, samhällskunskap och spanska. Genom att ha den här poddan vidmakthåller jag och repeterar mina kunskaper i de ämnen jag undervisat i. Jag har också fått vänner från spansktalande länder. Den 9:de kommer en bekant från Mexico och hälsar på med sina barn. Hon tycker Sverige är FANTASTISKT. Här är adressen:
http://turbeng.wordpress.com/

Unknown said...

Hej,
Jag heter Sara och studerar hållbar turismutveckling i Halmstad, jag är spansktalande och gift med en mexikan. Jag ska under våren skriva en C-uppsatts och är i planeringsstadiet. Jag tänker att det hade varit intressant att skriva om spanjorers/ spansktalande nationaliteters preferenser då de reser till Sverige, undersökning av denna marknad. Jag undrar om du hade tyckt att det är intressant att utväxla tankar kring detta ämne med mig och om du eventuellt kan förmedla kontakt med spanjorer som vill besöka eller har besökt Sverige. Om du tyecker att detta låter intressant kan du mejla mig; sara.broden@gmail.com
Vänligen sara