Sunday, June 10, 2007

Diskutera aldrig fotboll med en Cherokee!

Jag kan hâlla med Thomas Gustafsson om att hälften av alla diskussionerna pâ barerna rör sig om fotboll. Antar att han menar de manliga barbesökarna (vad den andra halvan av samtalen handlar om kan jag berätta en annan dag....)

Men jag mâste protestera mot att det kan vara en bra inledning pâ ett samtal i Andalusien att prisa klubben Sevillas spel. Staden Sevilla har tvâ lag i elitserien och visserligen ligger Sevilla FC bra till, men det andra laget, Betis, har Spaniens mest hänförda hejarklack. La afición del Betis är kända för att passionerat stödja sitt lag i alla väder och deras slagrop är, pâ bred andalusiska: ¡Viva er Betis... manque pierda! (Leve Betis....även om de förlorar!)

Allra roligast var fotbollen i början av nittiotalet, när excentriske Manuel Ruiz de Lopera (alias El Cherokee, efter frisyen) var Betis president. En populär man, dyrkad av Betis fans, som säger precis vad som faller honom in. Man kan inte jämföra med svenska tränares och klubbordförandes sura muttrande och smâ gliringar till konkurrenterna. Lopera kunde kalla folk äktenskapsbrytare och utmätare med samma glada min.

En klassiker var när han och Sevillas president Cuervas höll presskonferens inför ett stort derby. Stämningen var spänd redan frân början och presidenterna satt och mumlade förolämpningar till varandra trots att Rubiales, en känd kvinnlig andalusisk politiker satt i mitten. Rubiales höll ett kort tal, när Lopera plötsligt utbrister:

- Nâgot man inte borde göra är att sitta och dricka whisky frân sju pâ eftermiddagen – när man har presskonferens borde man dricka vatten!!

Rubiales: -Men snälla Manolo...

Cuervas, högröd i ansiktet: - Jag dricker sâ mycket whisky jag vill för mina egna pengar!!

Lopera: ...eller för Sevillas, kanske!?

Rubiales: Sâja, sâja... (hâller bâda i händerna)

Diskussionen fortsätter bakom Rubiales rygg, och kommer att handla om personliga förmögenheter och sexuell läggning.

Nuförtiden är spansk fotboll ganska trâkig, bâde pâ och utanför planen. Mindre lagkänsla och mer hârgele och vrâlâk. Lopera har slutat och ersatts av Victoria Beckham som fotbollens mest eftertraktade intervjuobjekt. Trist.

7 comments:

Pumita said...

Jag skrattade gott när jag läste Thomas´ inlägg och att man får passa sig för vad man säger. Men som utländska kanske man blir lättare förlåten om man skulle trampa i klaveret. Jag kanske inte förutsätts kunna så mycket om spansk fotboll.

Kan tänka mig att både de spanska tränarna och spelarna är frispråkigare och använder ett mustigare språk (visst var det diplomatiskt, hehe) än deras svenska motsvarigheter som oftast inte säger så mycket och ska vara så lagom tråkiga. Zlatan är en välkommen färgklick!

Thérèse said...

Haha när jag pluggade spanska en termin i Sevilla för 100 år sen eller något , började jag prata med några personer på en bar. Tänkte visa hur insatt jag var i fotboll och visste ju att alla spanjorer gillade fotboll så jag började hylla Betis , inte helt rätt eftersom dom jag pratade med var hängivna FC Sevilla supportrar

Anna Malaga said...

Pumita - Sâklart blir utlänningar ursäktade. Nordiska tjejer blir förövrigt ursäktade vad de än säger ;-) Det enda man riskerar är en tvâ timmar lâng utläggning om hur det VERKLIGEN är..
Jag har faktiskt aldrig hört Zlatan prata, har jag missa nâgot?

Therese - Oj, hjälp, dâ blev det fel ât andra hâllet...fast du blev säkert ursäktad du med. "¿Cómo va La Liga?" är kanske säkrast att köra med.

Thérèse said...

Jodå jag blev ursäktad , tror det är lätt särskilt om man är kvinna och utlänning... då förväntas man inte ha samma koll på fotboll som en spansk man

Jag gillade det Thomas Gustafsson skrivit men håller inte med om att man alltid kan prata om Real Madrid i Madrid. Både Atletico Madrid och Getafe har många hängivna supportrar liksom Rayo Vallecano. Jag har en känsla som jag inte vet stämmer men dom flesta Real supportrar bor norr om staden och söder om hittar man folk som håller på Atletico och Getafe. Naturligtvis en generalisering och den kan vara helt fel

Anna Malaga said...

Therese - Ja, när det gäller kvinnor blir folk närmast förvânade om man kan nâgot om fotboll. Jag har inte träffat en enda tjej här nere som tittar pâ fotboll.
Själv är jag ingen fantast, men visst är det kul att se en bra match.
TG skriver ju att man bör ha koll pâ vilken bar man är i. Bäst att köra med säkra kort, som sagt. De norra förorterna i Madrid är väl lite finare än de södra?

Thérèse said...

Jag är inte heller någon fantast men håller med om att det är kul att se en bra match ibland. Brukar alltid titta på stora grejer som EM och VM.

Reals arena Santiago Bernabeu stadion ligger ju i norra delen av stan nära Plaza de Castilla. Atleticos arena ligger i södra delen vid floden Manzanares och Getafe är ju en industiförort söder om stan. Vet ine om det spelar in. Norra förorterna är nog lite finare här ligger ju superlyxiga La Moraleja och dom södra är mer arbetarförorter här ligger mycket av Madrids industrier.

Pumita said...

"Jag har faktiskt aldrig hört Zlatan prata, har jag missa nâgot?"

Nej, det vet jag inte om pratet är nåt speciellt, men han är klart mindre tråkig, oförutsägbar och så, gör som han vill på gott och ont.

Jag är inte heller någon fotbollsfantast men VM brukar jag titta på för det mesta.