Thursday, May 31, 2007

Farligt nöje

Mânga frâgar varför jag och min son inte hänger med min man pâ en flygtur över Malagas berg (han tog flygkort för ett âr sedan)

Men nej, jag föredrar att titta pâ nedifrân marken. Visserligen har jag hängt med pâ flygturer med bâde enmotorsplan och ultraligeros, som bestâr av en fâtölj med tygvingar och motor. Men det fâr vara nâgon enstaka gâng, och utan sonen. Planen är helt enkelt för opâlitliga.

Visst, jag vet att jag kan bli överkörd när jag gâr över gatan och att vanliga boeingplan ocksâ trillar ner med jämna mellanrum. Men olycksstatistiken för sportlan är väldigt hög. Det som fick mig att besluta mig för att inte lâta sonen flyga var olyckan som hände pâ "vâr" lilla flygplats i Vélez för nâgra âr sedan. En familj som drev cafeterian pâ flygplatsen lät sin lilla sjuâriga dotter följa med pâ en liten tur "bara runt byn". Flyplanet störtade, fattade eld och alla ombord dog, även flickan.

I gâr kväll var det dags igen, men piloten och hans passagerare blev "bara" allvarligt skadade den här gângen.

Liten uppdatering: Jag pratade precis med min man, som flög i förrgâr och landade pâ samma ställe, precis samma tid. Han hade fâtt solen rakt i ögonen och valde att göra en sväng till, för att landa 10 min senare, när solen hade försvunnit bakom bergen. Det olycksdrabbade planet hade krockat med en trädtopp, antagligen hade piloten haft solen i ögonen precis som min man.

10 comments:

Anonymous said...

Usch vad läskigt! En kompis till mig i Spanien har också tagit flygkort nyligen och tycker att vi ska åka till Mallorca eller Ibiza över dagen i sommar, men jag tror inte jag vågar. Det verkar som en onödig risk att ta. Fast samtidigt lockande att åka och äta lunch på Ibiza och sen hem igen. Vi får se hur det blir, ditt inlägg gjorde mig ännu mer tvivlande än jag redan var.

Anna Malaga said...

Anna - Ja, jag tvivlar ocksâ. Det är ju sâ otroligt vackert att flyga här nere, naturen med berg och hav är helt fantastisk.
Jag brukar tänka att risken är ändâ ganska liten om man flyger ett par gânger. Men jag hade inte själv velat ta flygkort, man är ganska utelämnad i ett litet plan.

Anonymous said...

Usch ja, det är läskigt med sådana små plan. När jag själv låg i det minimala ambulansplanet från Linköping till Falun fanns tankarna hela tiden där på om det skulle hända något... "Det händer inte mig" brukar man ju tänka, men visst kan det göra det.

Det är ju häftigt att flyga, men läskigt att tänka på riskerna. Men å andra sidan finns det ju som sagt risker när du åker bil också. Att man klarar sig är väl däremot större vid en bilolycka än en flygolycka...

Anna Malaga said...

Johanna - Ja, det är verkligen otroligt häftigt! Men som sagt, man kan aldrig vara säker. Vädret ändras väldigt snabbt ocksâ och planen är bräckliga och kan inte navigera i dimma t.ex.

Thérèse said...

Mannen får flyga men inte sonen ... Jag tycker det låter härligt och att flyga över haven och bergen i Malagatrakten låte suveränt. Har jag vägarna förbi och din man vill haen passagerare följer jag gärna med ;) Hur högt upp flyger man med såna små plan? Nej men det är klart man ska tänka på risker och man är ju mer utlänad i ett sånt litet plan än i en stor jumbojet. Jag tror inte jag heller hade velat låta mina barn följa med på såna flygtrer även om jag tycker det låter jättehärligt och gärna skulle göra det själv.

Förresten bilden syns inte alls p min dator , bara två streck där uppe

Anonymous said...

Har flygit en hel del både med jobbet och privat (och varit med om några mindre incidenter vid landningar), å det är som jag säger: "går det åt skogen så är det bara att hålla händer och kissa på sig".

Iofs stor skillnad på lättviktsplan och 747:or...

Anna Malaga said...

Therese - Du blev bjuden pâ stört!
Ca 3500 meters höjd är max.
Har tagit bort bilden, det blev nâgot fel med den. Ni fâr föreställa er ett plan uppochner.

Karlavagnen - Det lâter ju inte sâ kul..;-) Visst är det skillnad: en landningsolycka med ett litet plan är ungefär som en bilkrock.

Thérèse said...

Åh vilken trevlig inbjudan , den kommer jag inte att glömma när jag har vägarna förbi Malaga nästa gång;)

Linda said...

Även om man inte alltid är så logisk i vad som är farligt och inte (som det där med att inte vara rädd för att åka bil trots att man väl egentligen borde...), så förstår jag ändå dina känslor. Jag hade nog känt likadant. Men det kanske är som med fobier, att man ska utsätta sig för dem för att de ska gå över? Så det är kanske bästa medicinen, att ge sig upp?

Anonymous said...

Min man är flygkapten och arbetat som pilot i 15år, han säger att han aldrig skulle flyga med någon som har privatcertifikat, de är helt enkelt inte rutinerade nog. De flesta flygolyckor är små plan med just privatcertifierade som flyger för sällan. Dethär är inte saker jag ens tänkte på innan jag träffade honom, men nu vill jag inte åka med när min bror som har certifikat ska ut och flyga. Men hoppas ni får fina flygturer, för det är verkligen underbart att flyga små plan, helst sjöflygplan!