Tuesday, May 15, 2007

Spännande djurliv

Nejdâ, boaormar ingâr inte i Spaniens fauna riktigt än. Men med växthuseffekten vet man aldrig.... Sâ här ser däremot alla mina fönster ut sâ här ârs. Meningen är att svalorna ska bli stressade av en stirrande orm eller en skräckinjagande björn, och inte bygga bo under taket eller ha stormöten pâ tvättlinorna..

Det brukar fungera bra. Utan ormen har jag ständigt minst tjugo svalor pâ tvättlinorna, och en och annan i köket. Duvorna bryr sig inte om mina mjukisdjur, men de hâller sig i alla fall pâ taket.

Vissa âr föder jag upp sparvungar, som ibland trillar ur sina bo i början av maj. Just sparvar är lätta att föda upp, eftersom deras diet mest bestâr av frön. Uppblött vitt bröd duger bra i början, och senare olika fullkornsvarianter, ägg och en och annan insekt. Ett âr hade jag en riktigt liten en - den hade knappt fâtt fjädrar när jag tog hand om den, och den blev riktigt präglad pâ mig. Den kom när jag kallade pâ den och ville gärna sitta i knät pâ kvällen, dâ den kurade ihop sig i ett veck pâ tröjan och riktigt satt och mös. Men sâ fort den blev flygfärdig, försvann den sâklart.

I âr var det dags igen, men den här gângen var fâgeln större och blev aldrig särskilt förtjust i oss. Efter att ha motvilligt ha funnit sig i att bli matad i en vecka, flög den ut genom fönstret utan att se sig om.

Mindre trevligt är att kackerlackorna letar efter nya hem vid den här tiden. Jag vill helst inte att de ska välja mitt hem, sâ jag sätter fast propparna i handfaten och badkaret riktigt ordentligt varje kväll.

16 comments:

Anonymous said...

Du är underbar! Du borde göra om din bok till en handbok i livet i Spanien!!! Du fick mig bl a att överleva ett iskallt spanskt hem i vintras... Tack!!!

Linda said...

USCH kackerlackor! Det var skräcken varje dag att komma hem till lägenheten i Tokyo, "har det kommit en ny äckelacka sen vi gick ut imorse"?
Jag är inte rädd för mycket och äcklad av ännu mindre - men i kackerlackorna förenas de tu känslorna. Fyyy! :S

Anna Malaga said...

Karlavagnen - Tack, vad trevligt att jag kan underlätta flytten lite ;-)

Linda - Ja, jag AVSKYR dem. Direkt rädd är jag väl inte, men de är sâ extremt äckliga och dessutom tuffa - de liksom ser dig i vitögat och viftar med de där läskiga känslelspröten...*ryyys*. Det värsta är ju om de installerar sig. Vi har inga, men det kommer alltid in nâgra sâ här ârs. Att täppa igen alla avlopp är viktigt. Och sen mâste jag erkänna att jag glömmer allt ekologiskt tänkande och mordinstikkten tar över när jag ser en kackerlacka.

Anonymous said...

:) haha din text fick mig att minnas en minst sagt otrevlig upplevelse. Tror det var 3år sen.. så stod jag och duschade så känner jag ngt på foten... och ja det var inget annat än en riktigt fet kackerlacka som hade hittat upp genom mitt avlopp, Oh jisses snacka om det blev fart ut ur duschen. :D men nu har jag turen som bor på 5vånigen så oftast hittar dom inte upp till mig. :), Hur är vädret i Malaga föresten? väntar på att bli klar här så jag kan åka "hem" nån gång :)

Anna Malaga said...

S - Aaaahhh, det är min värsta skräck! Jag har i alla fall sluppit att röra vid dem.
Däremot sâg jag världens största kackerlacka pâ ett fiiiint diskotek där jag jobbade. Den var stor som en hand och jag hade inget kemiskt medel, sâ jag fick slâ ihjäl den med en biljardkö *brrr*
Vädret? Den här veckan har det varit 25-30º och sol, sâ det verkar som om sommaren har kommit, äntligen. Kanske regnar det nâgon gâng till, och sen i juni kommer ju den riktigt varma och torra sommaren.

Anonymous said...

Undrar om inte cd skivor skulle hjälpa också? Frigolitskivor i trädgårdslandet brukar funka mot skånska rådjur som ett helt annat tips om något helt annat - i min vanliga ordning av att skriva skärpta inlägg

Thérèse said...

Jag avskyr också kackelackor. När jag pluggade i Cadiz klev en stor fet kackelacka upp på min fot när jag stod och borstade tänderna. Jag avskyr alla insekter och kackelackor är extra jobbiga för dom är stora, kaxiga och snabba. Usch.
Annars har jag inte haft så mycket närkontakt med dom , räcker att se dom ibland. Jag har väl sovit på någt sunkigt hotell i Latinamerika där det prasslat rejält i hörnen när lampan släkts. Fast då vill man helst inte tänka på hur många andra nattgäster det finns i rummet och vad det är för något som prasslar i hörnen

Dina said...

Åh, så mysigt det låter med sparven som blev "tam"! Mindre mysigt med kackerlackorna. De är så äckliga. Jag blir nästan provocerad av dem för de verkar så självsäkra...I början här var jag livrädd och smackade ihjäl dem, men nu blir jag mest störd, och "gasar" dem med kackerlacksmedel, eller för den delen fönsterputsmedel eller hårspray! Hade ihjäl en riktigt ruskig för nån vecka sen, den var no en halv dm lång, ryyyyysning.

När jag skulle köpa kackerlacksmedel förresten så gick jag i affären och letade men det var ju plättlätt att hitta. Det blev en röd sprayflaska med en överkryssad kackerlacka på :)

Myten säger väl att om det blir atomkrig i världen finns det två garanterade överlevare och det är kackerlackor och fästingar. Om inte annat så engagerar kackerlackor, de är så innerligt hatade!

Anna Malaga said...

Karla - Just det, CD-skivor är jättebra mor fâglar.
Vi matar "vâra" râdjur i Smâland istället.

Therese - Kaxiga var ordet! Snabba ocksâ; usch. Ja, ibland är det bÄttre att inte tänka p dem.

Dina - Sparven var hur gullig som helst. Nästan kelig ;-)
Fästingar är ju faktiskt farligare - kackerlacker bits ju inte vad jag vet, men fy vad äckliga de är.

Anonymous said...

Nja, vissa husdjur vill jag nog helst också slippa.

*ryser åt kackerlackor*

Annika said...

Kackerlackor ja...MARDRÖM!!! Är så rädd för dem också! Tack och lov har jag (än så länge) sluppit dem. Tycker inte om att få in cikador heller, inga skadedjur visserligen. men otäcka ändå.
Förstår dig vad gäller svalorna...

KARLAVAGNEN said...

Yikes, flickor - ni får mig paranoid! Ödlor och myror har jag i Madrid. Ska jag nu behöva kackerlackor ocksåå? brr... Ödlor okey men myror... Är expert på chemical warfare. En kackerlacka i Sydamerika har jag sett, men innan han flippade och dog så var nästan jag död på kuppen. Hade varit bättre att trampa ihjäl honom än att spreja.

Unknown said...

Fransmännen är troligen de mest fågelvänliga. På vintern när det är kallt så ställer dom ut ett litet fat med vatn blndat med cognac -som värmer de små livens hjärtan!

Anna Malaga said...

Lox - Visst vill man gärna slippa dem?

Annika - Ja, cikador ser ju ungefär likadana ut, men de är lite lugnare.

Karlavagnen - Ja, men det är SVÂRT att slâ ihjäl en kackerlacka! Jag förderar myror, som man kan massmörda...

Par - Det skulle jag ha gjort med mina sparvar. Dâ hade de kanske stannat, hahaha

Nejma said...

Funkar det med att hänga upp cd-skivor i fönstren? Flyttar fåglarna då? Vi har massvis med fåglar i kvarteet - jag är såååå less på att hitta min tvätt med fågelbajs på. *morr* Men om jag hänger upp CD-skivor på tvättlinorna, väljer fågeleländena en annan väg då?

Här kör jag kemiskt krig mot kackerlackorna. Cucal är bra!

Anna Malaga said...

Nejma - Jag har inte provat, men grannarna har CD-skivor och det verkar funka.
Jepp, här stâr ocksâ en flaska Cucal och väntar!