Wednesday, May 30, 2007

Odemokratiskt Interrailkort

Jag älskar ju tâgresor och tyckte att det nya tâgluffarkortet som jag skrev om här hade hyfsade regler och priser. Men jag glömde en liten detalj: det gäller bara utanför landet man bor i. Visst, jag förstâr att meningen är att man ska använda det för att komma ut i Europa, men för oss som bor i södra Spanien, södra Italien eller norra Sverige blir det ju plötsligt inte sâ billigt längre. Visserligen fâr man rabatt pâ biljetten till gränsen, och om man bor i Belgien eller Portugal är det väl OK, men frân Malaga till Irún är det bâde lângt och dyrt. Man skulle istället kunna fâ tvâ gratisdagar i sitt eget land: en för utvägen och en för hemvägen, som kunde dras frân det totala antalet dagar.

När jag tâgluffade pâ âttiotalet bodde vi i Skâne och utgick frân Köpenhamn med ett kort köpt i Sverige, sâ det var ju inga problem. Man kan ju ocksâ utgâ frân Malaga med ett kort köpt i Sverige som nâgon skickar ner... men jag vet inte om det hade fungerat för sonen som har ett spanskt pass.

Nu blir det i alla fall flygresa i âr.

7 comments:

Thérèse said...

När jag tågluffade var jag irriterad över att behöva betala tågbiljett från Stockholm till Malmö, mina kusier som bor i Skåne kude bara ta färjan över sundet och interrailkortet gällde.

Dt bör ju knappast vara ett krav på svenskt medborgarskap för att köpa kort i Sverige , så det borde funka med sonens spanska pass tycker jag.

Fast flygresa är ju inte helt fel det heller

Elisabeth said...

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför interrailkortet inte gäller i landet man bor i! Det känns hemskt ologiskt, faktiskt. Man köper ju knappast ett kort om man INTE vill använda det i Europa. Jag har köpt ett interrailkort, och eftersom Göteborg ligger ganska nära Köpenhamn, och eftersom jag kunde vara ganska flexibel med när på dagen jag vill åka blev det inte alls dyrt, men ska man längre blir det ju det...

Håller med Thérèse om att det inte borde vara några problem att få ett kort skickat från Sverige.

Anna Malaga said...

Visst är det lite orättvist... ska ta reda pâ hur hârda de är med att kolla var man bor. Eller det är kanske bara sâ att det inte gäller där kortet är köpt och att man kan skicka det hur som helst.
I alla fall - en ganska krânglig och onödig regel.

Anonymous said...

Det är verkligen bra priser för att tågluffa. Det skulle vara roligt att göra någon gång, men jag känner mig så bekväm när jag börjar att tänka på boende och grejer...

Men exakt - det är ju just det med att ta sig till länderna man ska till som blir problem. Att åka tåg för mig ner till Skåne är sviiiiinigt dyrt. Det blir ju ungefär som hela interrailkortet.

Anna Malaga said...

Johanna - Ja, just det, det är väldigt stor skillnad. Om man bor i Norrland är det väl knappast lönt.
Tâgluffa är kul! Man träffar dessutom en massa folk som ocksâ tâgluffar, och en del lokalbefolkning. Vi bodde ganska "loppigt" i städerna, i byarna kan man däremot hitta billigt och bra boende.

Lars at Ejgde said...

Ett väldigt sent svar på en gammal posting :)
Är det inte så att det är passet som avgör? Om Du har svenskt pass så åker Du gratis även i Spanien ?
Hjälper kanske inte om Du ska hela vägen från Malaga till Kiruna (Du får betala genom Sverige), men om Du bara ska till södra Svedala så borde det bli rätt bra.
Lars

Lars at Ejgde said...

Ett ännu senare svar. Vi är nu i 2016 och jag har precis fått lite svar om vad som gäller för interrail. Några regler har ändrats genom åren.
Idag får man en in och en ut- resa i hemlandet inkluderat i biljetten.
Sitter i Malaga och funderar skarpt på att ta tåget hem, bara för det är så roligt.
Får 10% rabatt eftersom jag numera är senior. 7 resdagar under 30 dagar kostar 2500 kr + sittplatsbiljetter.
Ryan airs flyg kostar lika mycket i slutet av februari p.g.a. sportlov i Sverige.
L