Wednesday, May 23, 2007

Pâ väg mot El Rocío

Just nu är tusentals andaluser pâ vandring mot den lilla byn Rocío i Huelva. De gâr i lânga tâg med vackert utsmyckade kärror som dras av oxar. Mânga rider men mânga gâr ocksâ till fots. Hur länge man är ute beror pâ vart man kommer ifrân - de som utgâr frân Malaga gav sig iväg i fredags och väntas komma till sitt mâl i morgon.

Mâlet är kapellet där La Vírgen del Rocío, även kallad La Blanca Paloma förvaras under âret. Hon firas nu i helgen och bärs ut i procession inför de hänförda folkmassorna. Detta ögonblick är ârets höjdpunkt för mânga religiösa andaluser.

Under själva vandringen, el camino, är stämningen glad och uppsluppen. Folk är festklädda i traditionella flamencodräkter; kvinnorna har traje de sevillanas med volanger och sjalar med fransar, och männen bär trajes de campero, med uppkavlad vit skjorta, hängslen, fajín (ett färgglatt tygstycke om midjan) hatt och stövlar. Man övernattar i det fria och de varma försommarnätterna fylls av musik, sâng och dans. Naturligtvis ocksâ en hel del god mat och vin. En del av tâgen gâr genom nationalparken La Doñana, som är fridlyst. Tyvärr stör festlighetena inte bara djurlivet; de lämnar en hel del skräp efter sig ocksâ. Matrester, vattenflaskor och till och med döda hästar har hittas längs vägen till El Rocio.

De största tâgen gâr frân Sevilla, och en av höjdpunkterna är när man passerar floden Guadiana pâ vadstället Quema. Ännu vackrare kan det vara när tâgen frân Cadiz tar sig över floden vid dess mynning. Där är den sâ bred att man fâr lasta vagnarna pâ smâ bâtar.




Ni som har turen att befinna er i dessa trakter fâr hâlla utkik efter alla rocieros pâ vägarna. Mina favoriter är som vanligt de otroligt vackra och kraftfulla andalusiska hästarna, som jag berättade om här. Hästarna kan man även njuta av under alla andalusiska byars och städers ârliga fester, ferian.
I Jerez, mellan Sevilla och Cádiz firas även hästarna under en ârlig festival, La Feria del Caballo, som Thomas Gustafsson berättar om här.

8 comments:

Thérèse said...

Åh jag skulle gärna åka till El Rocio , har varit där och sett kyrkan när det inte var fest. Ganska öde och folktomt då. Men jag har sett en hel del rocieros både i Sevilla och Cadiz. Vackert och roligt att titta på. Feria de caballo hamnade jag på av en slump. Skulle från Sevilla till havet för att bada , skulle byta buss i Jerez och hade ingen aning om att det var Feria men kul var det även om jag inte är någon hästfantast. Håller med om att hästarna är otroligt vackra. Kan verkligen rekommendera ett besök.

Anna Malaga said...

Therese - Ja, visst är det vackert. Och hästarna är sâ vackra att man kan njuta av dem utan att vara hästintresserad. Det är hela helhetsintrycket med musiken, kläderna osv. som gör det sâ fantastiskt.

Linda said...

Jag och en vän hade en gång i tiden planen på att ge oss ut på en slags all-religiös-pilgrimsresa. Att ta oss till platser som El Rocio, Stonehengde, Lourdes, Mecka, Västra Muren, Ganges utflöde... Finns så fantastiskt många otroliga platser som är starkt religiös förknippade och jag skulle gärna se dem alla :P

Nadia said...

Vad häftigt, jag blir så sugen på att besöka Andalusien då jag läser din blogg. Det känns som en mycket speciell del av Spanien, nästan som ett land för sig.

Anna Malaga said...

Linda - Det var ju en annorlunda idé! I Thailand, t.ex. mâste det ju finnas jättefina ställen. Sen har vi ju Santiago de Compostela i Galicien, dit man vallfärdar frân bl.a. Frankrike.
Räknas Ale Stenar? ;-)

Nadia - Ett land för sig, ja det tycker jag! Eller "Spanien extra allt" ;-)

Pumita said...

Spännande inlägg! Av någon konstig anledning kom jag att tänka på zigenare när jag såg bilderna (innan jag hade förstorat dem).

Säg till om jag tjatar, men kommer inte ihåg om jag nämnt det tidigare... vore intressant att veta om det finns mycket zigenare i Andalusien. Jag har fått för mig det bara...

Anna Malaga said...

Puman - Andalusien är den zigenartätaste regionen (om man inte räknar Madrid, kanske). Livsstilen passar dem nog bättre här. Mânga ägnar sig âr "venta ambulante". Inom flamencon är de flesta och de bästa zigenare. Störst av alla var Camarón, andra är José Mercé, Joaquín Cortés inom dans osv.
Flamencoartister som är payos (icke-zigenare) är t.ex. Paco Lucía och Enrique Morente.

Tuvilda said...

Jag var där 2010! http://365ume.blogspot.com/2010/05/pilgrimsfarda.html