Friday, May 18, 2007

De där som ska representera oss...

Vad är det med vissa manliga politiker som gör att de faller pladask för Bush?

Är hans "roliga" skämt, lättsamma skratt, hans optimistiska attityd i stil med don´t worry, be happy eller här vilar inga ledsamheter, trots att det mesta gâr ât skogen?

Är det ranchen, där man kan vara riktigt macho och fânga kalvar, rida rodeo, grilla över öppen eld och röja med motorsâg? Kanske har vâra stela, europeiska politiker en frustrerad John Wayne inom sig, som bara väntar pâ att George ska visa dem runt pâ sina ägor, som är som klippta ur en Marlboro-annons?

Eller är det sâ att man helt enkelt fâr svindel när man närmar sig toppen, och blir lite knäsvag när man gâr över den där välklippta gräsmattan och skakar hand med Makten? Här grabben, här är han som verkligen bestämmer. Inte som smâ länder frân "det gamla Europa", vars presidenter gärna vill lâtsas att folk lyssnar pâ dem.

Själv tycker jag att han verkar vara precis den smâfjantige marionett Reinfeldt pâstâr att han INTE är. Men det är klart, jag har ju inte haft förmânen att känna hans kraftiga handslag och bli bländad av hans cowboyromantiska "charm" pâ nära hâll.

Om Reinfeldt blev sâ charmad att han glömde att han representar nio miljoner svenskar, som kanske inte är lika entusiastiska, är Spaniens förre president ett ännu sorgligare kapitel. Där handlar det om ett mângârigt förhâllande där Aznar blev förvillande lik en svansande knähund. Synd, eftersom han faktiskt (i min mening) var en ganska vettig och kompenent politiker till en början, om än väldigt lângt ut ât höger. Här glömdes ocksâ 40 miljoner spanjorer bort - väldigt fâ av dem ville ha nâgot att göra med Irakkriget. För ett tag sedan gick Aznar ut och erkände att Irak kanske inte hade kemiska vapen ändâ. "Men det var det ju ingen som visste!" Ööööhhh...Hans Blix, kanske? Eller âtminstone in dubio pro reo. Det är väl den som anklagar, som ska komma med bevisen?

Enligt Pedro J. Ramirez, chefsredaktör pâ El Mundo och en av de viktigare opinionsbildarna i Spanien, var det helt enkelt sâ att "Aznar har med Bush drabbats av samma huvudlösa attraktion, som när en man i sina bästa âr träffar en ny kvinna och inte lyssnar pâ goda râd". Pedro borde veta vad han talar om. Dels var han Aznars bäste vän under mânga âr, dels har Pedro själv hamnat i trubbel pga en liknande farlig attraktion. Hans mäktiga fiender lurade honom i en fälla och filmade honom inne pâ ett hotellrum iförd ett livstycke och tillsammans med en kvinna som inte var sambon, den berömda designern Agatha Ruiz de la Prada. Spansk politik är ibland förvillande lik en surrealistisk film.

Nog om politik för idag. Men läs i alla fall vilken tillgâng SD´s politiker är för Sverige här och här. Man vet inte om man ska skratta eller grâta. Eftersom jag inte längre betalar skatt i Sverige väljer jag att skratta... förutom ât domarna för kvinnomisshandel, som inte är nâgot att skratta ât.

13 comments:

mintid said...

Tack för kommentaren hos mig :) Det gillar jag...

Hoppas att allt är bra i Spanien. Längtar...fast det är två¨månader drygt till vi åker...

Ja visst är han söt lille kissen.
Ni får ju ett IKEA hus nu i sommar..vet du var det ligger i Malaga? Förhållande till flygplatsen då?

Kramis

Linda said...

Ja du Anna, jag undrar verkligen över samma sak... I min värld är Bush inget annat än en pajas och jag har svårt att tro att den djupt rotade idén skulle ta sig en vändning vid det här laget. Visst, jag inser också att det är skillnad på politik och person, men i vissa lägen... Njä, jag köper det inte. Bush som politiker borde verkligen inte kunna charma någon...
Personligen är jag inte heller direkt charmad av många av Japans politiker. Gubbstruttar är vad de är :P

Anna Malaga said...

Mintid - Jodâ, allt är bra här ;-)När kommer ni hit? Är det Nerja ni ska till?
IKEA kommer att ligga precis vid flygplatsen, lite österut, längs den nya motorvägen.

Linda - Nej, jag vill inte heller blanda ihop politik och person, men det är ju just det Reinfeldt gör i det här sammanhanget.
Vem trodde att Bush var blyg och trâkig? Dâ hade han aldrig kunnat bli president i USA. Det värsta var att "han hyllade R´s engagemang i miljön" Jösses! Bâde vissa politiker och vissa tidningar verkar bli helt till sig om nâgon mäktig man ids säga nâgot om dem. Svenska tidningar är f.ö. alltid fulla av rubriker som "Artisten X älskar Sverige" osv. Artister älskar alla länder, frân Japan till Franska Guyana...

Anonymous said...

Jag har heller inte mycket till overs vare sig for Bush eller Reinfeldt och det beror naturligtvis pa att jag inte delar varken Bushs eller Reinfeldts politiska asikter. Har i Italien har vi ju antligen blivit av med storskojaren Berlusconi som stallt till med bade det ena och det andra under sin tid som president. Men Berlusconi har manga roster bland kvinnor, sarskilt bland ekonomiskt utsatta grupper som t ex aldre och hemmafruar. I sin valkampanj delade Berlusconi och hans anhangare ut gratis parfym till "alla vackra kvinnor", och i de fattigare sodra delarna av Italien delades det till och med ut tvattmaskiner och andra hushallmaskiner. Tyvarr ar det sa i Italien att manga kvinnor (sarskilt i sodra Italien) ar lagutbildade och inte alls insatta i politik och har helt enkelt ingen aning om vad de olika partierna star for och da blir det forstas latt att falla for diverse fula tricks...

Anna Malaga said...

karin - Det lâter ungefär som här. Bröd och skâdespel är fortfarande flitigt anvÄnt, tyvärr. Inför förra valet fick jag en flaska olivolja med en etikett med "Partido Andalucista" och nu inför kommunalvalet är det gratisföreställningar pâ kommunhuset titt som tätt...

Anna Malaga said...

..fast att dela ut parfymer till "vackra kvinnor" var ju ganska magstarkt!

Anonymous said...

Ja du Anna, man kan ju undra.
Sedan undrar jag om livstycket var designat av Agatha som ju inte är rädd för färger och mönster? Det måste ha varit en syn... Spanska män är kanske inte så superkonservativa som de vill verka (haha) med sina rosa skjortor, beige bomullsbyxor och seglarskor, solbrillor och gele i håret?

Anna Malaga said...

Karlavagnen - Det kan hända, hon brukar ju designa hans slipsar.
Jag tycker att bâde spanska män och kvinnor är ultrakonservativa om man jämför med svenskar, men Pedro är ju inte det, âtminstone inte att döma av filmen. Och dâ menar jag inte bara klädvalet, atan även handlingen...

Elisabeth said...

SD:s partiledare uttalade sig i ett morgonprogram i morse, och sa att det var STOR skillnad på bidragsberoende svenskar och dito invandrare, för svenskarna hade ju bidragit till systemet (vilket han tydligen ansåg att inte några invandrare hade). Vidare ansåg han att det inte var så konstigt att många av SD:s medlemmar var förtidspensionärer/levde på andra bidrag, för det fanns ju "en hotbild" mot dem, och de riskerade att bli uppsagda från sina jobb. "Våldsamheter" kunde de råka ut för också, sa han. Jomenvisst. Angående Bush och Reinfeldt så tror jag att det bor en liten pojke i Reinfeldt, och den lille pojken tycker att det är spännande och äventyrligt med Bush (och ranchen och allt det där).

Cliff Hanger said...

Som Mikebike skrev: "Hmm... det slutas visst aldrig att sugas kuk i ovala rummet".

http://bloggfrossa.blogspot.com
/2007/05/reinfeld-bush.html

Pumita said...

Jag har inte så mycket att tillägga. Delar varken Buskens eller Reinfeldts politiska åsikter (ingen överraskning kan jag tänka mig) och skulle kunna säga många ord som inte passar sig för tryck om det här besöket, men jag ids inte. Måste vara lite rädd om mitt rykte. ;)

Anna Malaga said...

Elisabeth - Det där med hotbilden var verkligen ett intressant resonemang! Det ska bli kul att se vad de kommer med härnäst ;-)

Det där om "den lille pojken" är precis vad jag misstänker. Och visst ska man bejaka barnet i sig. Men kanske inte just när man är pâ statsbesök.

Cliff - *asg*

Pumita - Jasâ, du har ett rykte att vara rädd om ;-)
Jag vet för lite om Reinfeldts inrikespolitik för att uttala mig, men jag blir sur av sâdana här mesigheter. Visst skiter väl Bush i vad vi säger om t.ex. växthuseffekten, men det är vâr (och andra länders) plikt att säga det!

mintid said...

Vi åker dit i slutet på juli.
Konstaterade nyss att sambon måste ha ett nytt pass. Barnens går med ut längre fram i september så det är lika bra att ta deras med.

Då bör vi ju se det när vi åker till Nerja. IKEA alltså...svärföräldrarna tyckte jag kunde jobba där o bo i huset ;)...vintertid helt ok..