Monday, May 07, 2007

Livsfilosofi

Ojojoj - vâgar man visa det här? Tur att jag inte är politiker! (Men jag hâller i alla fall fartgränserna)

You scored as Hedonism. Your life is guided by the principles of Hedonism: You believe that pleasure is a great, or the greatest, good; and you try to enjoy life’s pleasures as much as you can.



“Eat, drink, and be merry, for tomorrow we die!”



More info at Arocoun's Wikipedia User Page...

Hedonism

85%

Utilitarianism

70%

Existentialism

50%

Justice (Fairness)

45%

Apathy

40%

Kantianism

35%

Strong Egoism

30%

Nihilism

20%

Divine Command

0%

What philosophy do you follow? (v1.03)
created with QuizFarm.com


Kanske stämmer det ganska bra ändâ. När det gäller livsfilosofi, tror jag inte att det finns nâgon hógre mening med vâra liv än den biologiska, som är densamma för alla djur: överleva. Men när vi ändâ är här, kan vi försöka göra det bästa möjliga av vâra liv, bâde för oss själva och för andra.
Testet har jag hittat hos Zaidas tankar.

10 comments:

Linda said...

Vad roligt! Det här måste jag genast testa :D

Anna Malaga said...

Let us know! ;-)

Anonymous said...

Ska testa.

Men först ska jag läsa om spanska killar.

KARLAVAGNEN said...

Jag fick samma resultat. Äntligen är jag lite opräktig! Hurraaaa!

Nejma said...

Hoppsan! Jag känner mej som värsta extremisten....

You scored as Divine Command.

Your life is directed by Divine Command: Your god and religion give you meaning and direction.


90 % fick jag dessutom.... Och jag som ine alls känner mej som någon vidare pråktig person, snarare tvärtom.... ;-(

Pumita said...

You scored as Existentialism.

Your life is guided by the concept of Existentialism: You choose the meaning and purpose of your life.

“Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does.”
“It is up to you to give [life] a meaning.”
--Jean-Paul Sartre

“It is man's natural sickness to believe that he possesses the Truth.”
--Blaise Pascal

Existentialism 90%
Utilitarianism 70%
Justice (Fairness) 65%

Anna Malaga said...

Lox - ska bli intressant!

Karlavagnen - Vad kul! Dâ kan vi "eat, drink and be merry" ihop.

Nejma - Men vem har sagt att ha sin gudstro som ledstjärna är att vara präktig? Om man med präktig menar "överdrivet rejäl och lite snusförnuftig" ;-).
Det stâr inget om det i bibeln, jag tror snarare att det är överpräktiga människor som ibland använder religionen som ursäkt för att skriva folk pâ näsan.

Puman - Det lâter bra, du blev ungefär som Zaida dâ. Jag tycker att du ska bli politiker!

Pumita said...

Politiker? Oj då, jag tror inte det. Skulle tro att jag delar Zaidas åsikt i många saker (ska ta och kolla hennes resultat), men därifrån är steget väääldigt långt till politiken. Jag trivs bra med det jag gör (jobbar med siffror) men önskar att jag hade användning för min spanska innan jag glömmer bort allt.

Anna Malaga said...

Puman - det gâr att kombinera allt... du kan ju bli spansk finansminister ;-)

Pumita said...

Då vill jag ha en stor påse med pengar så jag kan göra studiebesök i Sydamerika och studera statsfinanserna där. *asg*