Saturday, March 31, 2007

Barnomsorg i Spanien

Karin i Milano efterlyste ett inlägg om barnomsorg, sâ här kommer det:

Först mâste jag ju berätta om föräldraledigheten. I Spanien har man bara fyra mânaders föräldrapenning, varav de första 40 dagarna mâste tas ut av mamman. Men man kan ocksâ begära längre ledighet, frân nâgra mânader upp till tre âr. Man fâr dâ ingen betalning, men har sin plats garanterad under ett âr. Efter det âret kan man bli omplacerad. Detta kallas excedecia, och kan begäras bâde av mamman och pappan. Kravet är att barnet ska vara under tre âr.

Spanska föräldrar använder sig av olka modeller, det finns nästan lika mânga lösningar som det finns familjer. Det är vanligt att ta ut de fyra mânadernas betald ledighet, plus nâgra mânaders excedencia. Till det lägger man semestern, och när barnet är nio, tio mânader brukar man börja man jobba igen. Barnet lämnar man till en barnflicka eller till den äldre generationen, men det kan ocksâ hända att de börjar pâ dagis dâ. De flesta dagis är privata, med eller utan bidrag, och det finns ett stort utbud och ingen kö. Däremot kan de populäraste daghemmen var svâra att fâ en plats pâ.

Det är ovanligt att lämna en fyramânaders pâ dagis, men den varianten finns ocksâ. Dâ fâr man leta reda pâ ett dagis med speciell bebisavdelning, som är avskild frân de större barnen.

En annan variant är att en förälder (nästan alltid mamman) slutar jobba och stannar hemma tills barnet är fem, sex âr. I Spanien finns skattelättnader för den arbetande föräldern, men inga bidrag, inte ens barnbidrag. Det enda som ges är ett bidrag pâ 100 Euros till arbetande mammor med barn under tre, vad som även kallas “dagis-subvention”.
Det är ganska mycket lättare att vara hemmaförälder i Spanien än att vara det i Sverige, eftersom det inte anses vara “konstigt” och man blir inte isolerad. Man har stort socialt umgänge, det är lätt för barnen att hitta lekkamrater och man blir inte heller ifrâgasatt när man vill tillbaka pâ arbetsmarknaden.

Även en del hemmamammor har sina barn nâgra timmar pâ dagis frân tvâârsâldern. Eftersom de är privata, kan man välja själv om man vill utnyttja dem. Priserna är skiftande, men jag tyckte att det var billigt. När jag jobbade, betalade jag 175 E/mân för sex timmar med lunch, och när jag sedan slutade jobba betalade jag 100 E/mân för 4 timmar utan lunch. Blöjor fick man däremot stâ för själv.

Vid tre âr börjar nästan alla spanska barn i skolan. Den liknar svensk förskola och kallas Educación Infantil. Den är inte obligatorisk, däremot gratis om man väljer en offentlig skola. Tiderna brukar vara 9-14 och barnen äter sedan luch hemma. Vissa skolor har matsal, men dâ fâr man betala för det. Precis som i svenska förskolor är det mycket pyssel, lek och sâng, men barnen lär sig även läsa och skriva och förväntas lyssna när läraren pratar.

Vid sex âr börjar den obligatoriska skolan.

8 comments:

Anonymous said...

Det laater naestan som i Nederlaenderna. Fast de har ett annat system foer dagisavgifter. Numera ska 1/3 betalas av staten, 1/3 av foeraeldrarna samt 1/3 av arbetsgivaren. Dessutom faar NLska barn inget varmt maal mat paa dagis utan det aer smoergaasar och ofta medhavd foerberedd dryck. Det blir ofta ganska skitigt paa golvet eftersom grupperna aer stora, daer barnen leker. Bloejor byts i speciella blojbytarrum, som ofta aer placerade naera eller mitt i lekutrymmet. Detta saa att personalen kan haalla koll paa barnen som leker under tiden. Integritet och diskretion verkar liksom inte riktigt gaella...

NLska samhaellet aer uppbyggt paa att kvinnor stannar hemma efter de gift sig och ser efter barnen. Detta haller paa att aendras sakta men saekert. Barnomsorgsavgiften aer hoeg, minst 1000 euro i maanaden om du inte har raett till 1/3 dels systemet. Som du inte har om du t ex jobbar foer en internationell organisation. 1000 euro aer mycket pengar aeven om du har en bra loen och dessutom inte har samma back up i form av slaekt i naerheten. Naagot som jag tror att folk inte taenker paa naer de tar jobb utomlands. I alla fall inte om man inte redan har familj!

Anna Malaga said...

Oj, det var verkligen dyrt. Ja, visst mâste man tänka igenom allt väldigt väl innan man flyttar med barn.
Jag tycker att föräldrapenningen här är för kort, men att barnomsorgen fungerar bra. Skillnaden är ju att man själv fâr ta och planera och tänka över hur man ska göra - allt är inte "automatiskt" som i Sverige.

Thérèse said...

Intressant , jag kan meddela att man får stå för blöjor själv även på svenska dagis.
Om jag har förstått korrekt så betalar man väl för maten i spanska skolor/dagis men om man har en väldigt låg inkomst så slipper man det. Vi betlade inget för våra barns skolor (escuela infantil och specialskola för min son) men däremot för maten samt en liten summa för inköp av material. Jag och barnen gillade verkligen skolan i Madrid. Speciellt min dotters escuela infantil gjorde mycket utflykter och hittade på massor av roliga saker.

Finns det verkligen inget barnbidrag? Jag har hört att alla EUländer ska ha någon form av barnbidrag , i spanien ska det bara vara någon hundralapp medans man i Sverige får 2200 kr/månaden för två barn , det är väl hälften för ett barn.

Förutom att det uppfattas som konstigt att vara hemma med barn i Sverige är den största nackdelen att dom barnen ofta blir väldigt ensamma. Alla andra barn i kvarteret går ju på dagis.

Anonymous said...

Tack AnnaMalaga for att du tog dig tid att skriva ett helt inlagg om barnomsorgen i Spanien som jag fragade om. Intressant att lasa om hur det funkar hos er. Intressant ocksa att det verkar mycket lattare att fa dagisplats i Spanien an i Italien och att det dessutom verkar vara biligare! Barnomsorgen har i Italien ar ett problem for manga, om man inte har mor- eller farforaldrar som kan stalla upp och hjalpa till ar det narmast en katastrof. Den kommunala barnomsorgen ar mycket daligt utbyggd och privata dagis ar det i princip bara hoginkomsttagare som har rad med eftersom privatdagis kan kosta cirka 600 euro i manaden.. Precis som i Spanien har kvinnor i Italien ratt till cirka fyra manaders betald mammaledighet men bara om de ar fast anstallda. Kvinnor som ar timanstallda eller tillsvidareanstallda har inte denna ratt och dessutom ar risken stor att de helt enkelt blir av med jobbet om de far barn darfor att deras kontrakt inte forlangs. Darfor ar det vanligt att kvinnor med den typen av kontrakt slutar jobba nar de far barn. Kvinnor med lag- eller medelinkomst slutar ocksa oftast jobba nar de far barn eftersom hela deras lon anda skulle ga till barnomsorg. Problemet ar dock att om dessa kvinnor skulle vilja borja jobba igen efter nagra ar ar det mycket svart for dem att hitta ett hyfsat jobb. Sa det ar kanske inte sa konstigt att Italien har EU:s lagsta fodelsetal just nu...

Anna Malaga said...

Therese - Det finns ett bidrag för verkliga lâginkosttagare, men inkomstgränsen är extremt lâg och även bidraget. Man kan ocksâ ansöka om gratis matsal och billigare aktiviteter efter skolan, även här finns det lönegränser.
Däremot ges dagisbidraget till alla barn under tre vars mamma jobbar.
Nej, här finns det gott om smâ barn ute pâ dagarna, sâ inga barn har svârt att hitta kompisar.

Karin - Priserna är kanske högre i norr och i städerna, men här tyckte jag att det var billigt och bra.
Kontrakten är ju ett annat problem, inte bara för nyblivna föräldrar. Här är det fortfarande vanligt med olika sorters "skräpkontrakt" och svartjobb, även om det har blivit mycket bättre de senate âren.
Föräldrapenningen är för kort och rimmar ju dâligt med att läkarna rekommenderar sex mânaders helamning. Alla kan eller vill ju inte amma sâ länge, men om allt fungerar bra är det ju synd att behöva avbryta.
Vi har ocksâ lâga födelsetal, men inte sâ lâgt som Italien. Mycket spelar in, förutom det du nämner; dyra bostäder, föräldrarnas höga âlder, den moderna kvinnans dubbelarbete och även att mânga t.ex. i min âlder har vuxit upp i storfamiljer med knaper ekonomi. De vill inte att deras barn ska ha det sâ.

Unknown said...

Hej!

Har funderingar på att flytta ner till Malaga med min 3 år gamla dotter nu till hösten. Vore ytterst tacksam om du ville höra av dig till mig! =)

Epost: mats@swespot.se

Tack på förhand!
Mvh
Mats

Lisa Vestman said...

Jag kom ihåg att jag betalade ca 65euro för 10h på ett privat dagis i baskern. Tycker det är riktigt dyrt med tanke på att det är vad jag betalar för en månad i sverige. Jag tyckte det såg mest ut att vara någon slags förvaring där..

Anonymous said...

Hej!
Jag går på gymnasiet och skriver ett projektarbete som handlar om hur familjestrukturen skiljer sig mellan spanien och sverige.

jag har läst lite och ser att du har skrivit om en del fakta som just handlar om mitt arbete. jag undrar varifrån du har fått din fakta ifrån, t.ex. om föräldrarledigheten här? du kanske har tips om någon sida som är bra för information om spanien?

Du får jättegärna höra av dig till mig om du har tid och lust!
stina.karpmyr@hotmail.com

Tack på förhand!
/stina